Nieuwe piloot aan boord

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Drone_Pilot

New Member
Lid geworden
25 mei 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
51
Locatie
Maastricht
Hoi, mijn naam is Dave en ben een rookie op het gebied van drones besturen.
Ik heb sinds gisteren een DJI Mavic Pro aangeschaft en ben er zeer tevreden mee.
Ik hoop dat ik hier leuke tips en trucs kan leren.

Groetjes uit het zuiden des lands.
 
Trucs zijn er te veel om op te noemen
Veel lezen en kijken op internet en nl handleiding uit printen staat veel in


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Rinus,

ik heb al tig reviews gekeken en ben nu aan het testen boven de akkers in het uiterste zuiden van Maastricht, maar moet voorzichtig zijn aangezien we tegen de grens van België aanzitten als ik het kanaal oversteek...en in België mag je maar tot 10 meter hoogte vliegen en ze zijn er ZEER STRENG :(
Maar dat mag de pret niet drukken.
Vandaag gaan we de sportstand proberen met een volle batterij en 3 kilometer van ons weg vliegen en kijken wat de batterij doet met het percentage aan stroom.
Gaat dus een spannende dag worden.
Ik ben er wel achter gekomen dat 1920x1080 50 fps een strakker beeld geeft dan 4K opnemen (footage wordt bekeken op een imac 27 inch.)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Vandaag gaan we de sportstand proberen met een volle batterij en 3 kilometer van ons weg vliegen en kijken wat de batterij doet met het percentage aan stroom.
Zucht...
Waren ze in NL ook maar ZEER STRENG



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Eric-Jan...ik snap je zucht niet...we vliegen verantwoord over akkers hier in Limburg en niet over woonwijken of druk bezochte gebieden.
 
Maar wel 3km weg. Je hebt geen idee wat er van links, rechts of achter je op je af komt. En komt een sportvliegtuigje of helicopter met 200 km/u van voren op je af, dan is het nog maar de vraag of je dat op tijd door hebt om nog te kunnen reageren.
Één ding is zeker: ze zien jou niet op tijd.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Maar wel 3km weg. Je hebt geen idee wat er van links, rechts of achter je op je af komt. En komt een sportvliegtuigje of helicopter met 200 km/u van voren op je af, dan is het nog maar de vraag of je dat op tijd door hebt om nog te kunnen reageren.
Één ding is zeker: ze zien jou niet op tijd.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Eric-Jan...ik snap je zucht niet...we vliegen verantwoord over akkers hier in Limburg en niet over woonwijken of druk bezochte gebieden.
Welkom, en niet iedereen vind het onverantwoord mits maar bewust bent van je omgeving.Misschien idee om ook een gogles aan te schaffen zodat je ziet war er verderop aan obstakels zijn. Geeft beter belevingsgevoel dan scherm alleen. En een spotter met verrekijker kan ook helpen.
Geniet en maak mooie opname's.
 
Eric -Jan...ik weet niet of u bekend bent in zuid Limburg, maar ik ga dus ECHT NIET op 100 meter hoogte of zelfs hoger vliegen als beginneling.
Het hoogste was iets van 30 meter...en dat vond ik persoonlijk al erg hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Morgen gaan we langs de Maas vliegen...bij het oude gedeelte...waar het wel mag om iets hoger te vliegen...maar dan houdt ik het even op 40 tot 50 meter ;) ... en geen sportstand...dat gaat me toch iets te snel hoor.
 
Ik begrijp de bezorgdheid van Eric Jan wel beetje hoor. Denk wel beter is je drone goed te leren kennen voordat je hem 3 kilometer op pad stuurt. Want zonder ervaring is het best nog een klus om beetje verantwoord en te vliegen en te zorgen dat je op normale wijze terug komt vliegen. Gewoon go-home indrukken is echt dan onverantwoord. Dus niet te veel ineens willen hoe groot de verleiding ook op de oer ligt.
 
Rinus,

ik heb al tig reviews gekeken en ben nu aan het testen boven de akkers in het uiterste zuiden van Maastricht, maar moet voorzichtig zijn aangezien we tegen de grens van België aanzitten als ik het kanaal oversteek...en in België mag je maar tot 10 meter hoogte vliegen en ze zijn er ZEER STRENG :(
Maar dat mag de pret niet drukken.
Vandaag gaan we de sportstand proberen met een volle batterij en 3 kilometer van ons weg vliegen en kijken wat de batterij doet met het percentage aan stroom.
Gaat dus een spannende dag worden.
Ik ben er wel achter gekomen dat 1920x1080 50 fps een strakker beeld geeft dan 4K opnemen (footage wordt bekeken op een imac 27 inch.)
Altijd jouw drone in het zicht houden is één van de eerste regels.
 
Eric-Jan...ik snap je zucht niet...
Ik bedoelde dat ik het een beetje vreemd vindt dat je in België bang bent om hoger dan 10 meter te vliegen omdat ze daar zeer streng zijn, terwijl je in de regel erna aangeeft 3 km ver weg te vliegen in NL, waarvan iedereen - dus jij ook - weet dat dat ook verboden is (en m.i. veel meer risico met zich meebrengt dan 30 meter hoog, in het zicht, in België te vliegen). Het enige argument dat je aandraagt is dat ze in België zeer streng zijn. Dus verzucht ik dat ik zou willen dat ze in Nederland ook maar "streng" zouden zijn (lees: de tools zouden hebben om überhaupt te kunnen handhaven), want kennelijk werkt dat wèl.
 
De grens opzoeken is één ding, er vervolgens finaal doorheen breken is een tweede. Ongeacht de locatie en/ of de risicoperceptie. VLOS omvat meer dan alleen het kunnen zien van het toestel. Ergo, de drone zien als een stipje in de verte is nadrukkelijk niet voldoende. Onder VLOS wordt ook verstaan dat je de relatieve hoogte, oriëntatie, hoogte én relatieve afstand t.o.v. potentiële obstakels c.q. gevaren kunt bepalen. In het kort; situational awareness. En dat alles met het blote oog en zónder gebruik te maken van enige hulpmiddelen, je schermpje, goggles én FPV-brillen daaronder inbegrepen.

Ik heb vorige week het geluk gehad met een M600 Pro te mogen vliegen en vlieg daarnaast wekelijks met onze eigen M210-RTK. Beide toestellen met een aanzienlijk groter formaat dan een (met alle respect) schamele Mavic. Lees; een diameter van 160cm versus 33cm. En zélfs met zo'n gevaarte loop je na 300 à 400m ruimschoots tegen de VLOS limieten op, de VLOS limiet van de Mavic komt niet veel verder dan 100 à 150m.
 
Welkom Dave,

Vlieg je toch op 10 (tien) meter hoogte over het kanaal. (pas op voor privacyrechten)

Ohjee, daar gaan we weer met het gezanik over wat wel en vooral niet mag. Stel de drone in tot een hoogte van zo'n 30 mtr en houdt ten alle tijden visueel contact ermee. Op een ruim open veld. Ja, daar kunnen weer vogels broeden, maar vooralsnog zitten ze daar bij Lelystad nou ook weer niet mee.

In Haarlem de hoogte reduceren tot 10 (tien) centimeter.
 
Het ligt ook allemaal aan de situatie. Zelf vlieg ik ook wel eens met drone geheel uit zicht. Is dan over bos naar weiland van maat van mij waar de drone dan tussen de bomen op meter of drie over het land gaat. Voordat ik daal eerst nog een goed rondkijken zodat ik hem niet op een of ander landbouwding vlieg en dan pas dalen.

Ik ken het veld goed.

Onverantwoord? Nee vind ik niet. Ligt dus allemaal aan de situatie.
 
Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Jazeker en al helemaal dat geneuzel over "mag nie" is ook niks voor mij.

Gewoon gezond verstand gebruiken en weten waar je mee bezig bent. En lol maken ( betekend niet je buurvrouw begluren in bikini) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie