Nieuwe (verwarde) drone piloot

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Hannibal_

Member
Lid geworden
28 aug 2021
Berichten
40
Waarderingsscore
21
Punten
8
Leeftijd
57
Locatie
Roosendaal
Hallo allemaal,

ik ben Han en ik ben volledig nieuw voor wat betreft vliegen met drones.
ik heb een vriendin en zoontje en samen met de laatste hebben we een drone gekocht om recreatief mee te vliegen.
We zijn op vakantie.
Zelf ben ik ook veel bezig met fotografie en video (80D), dus leek het me leuk om ook dingen vanuit de lucht te kunnen fotograferen/op video vast te kunnen leggen.

Omdat ik ooit wel eens een speelgoed dronetje gekocht had, die ernstig tegenviel, dit keer een van de kleinste DJI drones gekocht die wel een goede dataverbinding heeft. De mini 2.

Over de drone niets dan positiefs (al zou het leuk geweest zijn als je de quick transfer functie aan kon zetten als tie uit en opgevouwen in zijn propeller beschermer zit). Gaaf ding, vliegt vrij makkelijk en ik vind de functies prima werken. Obstakel vermijden zit er niet op, wat grotere wel hebben, dus zelf wel opletten.

Maar goed, de drone kennen jullie vast wel.

Ik kom uit omgeving Roosendaal en wilde eigenlijk als ik weer thuis ben in Nederland ook wat vliegen en schieten.
In de polders leek me leuk en op de oesterdam, om te beginnen.

Echter ik zie dat dat rood is door Woensdrecht (goDrone app informatie). Ik krijg alleen geen hoogte of je dan dus ook niet een lichte dronevlucht mag maken (<250gr, <120m & line of sight). het lijkt een nofly zone, maar ook beschikbaar tussen 0&3000ft volgens de app? Of beschikbaar boven oppervlak (?) afhankelijk van welke melding je kies bij bv de oesterdam.

Is er ergens informatie hoe ik dit soort meldingen moet interpreteren?

grtjs, Han
 

Bijlagen

  • 99005244-0E58-4947-A64B-C0B778A954FC.jpeg
    99005244-0E58-4947-A64B-C0B778A954FC.jpeg
    142 KB · Weergaven: 33
Welkom Han,

Maar het is zoals rcee aangeeft: een no-fly zone in de GoDrone app betekent: Niet vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hannibal_
Bekijk bijlage 3071Bekijk bijlage 3072
Oesterdam valt idd onder CTR Woensdrecht.
Je kan wel rond Nieuw-Strijen vliegen.
Roosendaal ligt ook in de CTR van Seppe, maar vlakbij de Rucphense bossen heb je een kleine plek waar je mag vliegen, of anders in de omgeving van Stampersgat.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Hannibal_
Oesterdam valt idd onder CTR Woensdrecht.
Je kan wel rond Nieuw-Strijen vliegen.
Hou er wel rekening mee dat de Oosterschelde zelf onder Natura2000 gebied valt.
Roosendaal ligt ook in de CTR van Seppe, maar vlakbij de Rucphense bossen heb je een kleine plek waar je mag vliegen, of anders in de omgeving van Stampersgat.
IMG_0765.JPGIMG_0764.JPG



Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Hannibal_
Oesterdam valt idd onder CTR Woensdrecht.
Je kan wel rond Nieuw-Strijen vliegen.
Hou er wel rekening mee dat de Oosterschelde zelf onder Natura2000 gebied valt.
Roosendaal ligt ook in de CTR van Seppe, maar vlakbij de Rucphense bossen heb je een kleine plek waar je mag vliegen, of anders in de omgeving van Stampersgat.
Bekijk bijlage 3075Bekijk bijlage 3076



Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Zijn er dan plaatsen die vrijgesteld zijn oid? Rucphen valt zo te zien ook onder Seppe?
 
Binnen een CTR mag je niet vliegen.
En je mag ook niet vliegen binnen 3 km van een kleiner (sport-)vliegveld.
Binnen 3 km van dat Seppe mag je dus ook niet vliegen. Er zijn geen plaatsen vrijgesteld van die regels.

Zijn er dan plaatsen die vrijgesteld zijn oid? Rucphen valt zo te zien ook onder Seppe?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hannibal_
Maar… kennelijk kun je wel ontheffing of toestemming aanvragen….
ik zie soms meldingen dat er bruiloften gefilmd gaan worden in de app. In knalrode gebieden.
 
Ik zie ook wel mensen door rood rijden, of te hard. Dat wil nog niet zeggen dat het mag.
Het grote verschil met verkeersovertredingen is dat in de luchtvaart alles grofweg 3x zo duur is, dus ook de boetes (de pakkans is navenant kleiner, dat wel)

Als er in GoDrone staat dat het gecontroleerd luchtruim betreft, mag je er niet vliegen (zoals de CTR Woensdrecht, inderdaad). Die CTR bevindt zich tussen 0 en 3000ft (~1 km hoogte), dus in ieder geval tot ruim boven de 120m hoogte die een drone mag vliegen. Verder zijn er vliegvelden en zogenaamde "vitale infrastructuur" aangegeven waar je niet in de buurt mag vliegen.
Daarnaast zijn er nog gebieden waar extra oplettendheid gevraagd wordt, omdat er door andere luchtruimgebruikers (meestal militaire luchtvaartuigen) laag gevlogen kan of mag worden, of omdat er een klein vliegveld / heliport in de buurt is. Lees vooral rustig en volledig de omschrijving door die GoDrone biedt.

Natuurgebieden is een ander verhaal. Het luchtruim boven natuurgebieden is (buiten gecontroleerd luchtruim) niet gereguleerd, dus zou je er in principe mogen vliegen. Het wordt niet gewaardeerd en stelt de drone gemeenschap in een kwaad daglicht en leidt daarmee mogelijk uiteindelijk tot verdere beperkingen, maar wettelijk is het niet verboden te vliegen boven natuurgebied. Het is wel wettelijk verboden de natuur te verstoren, dus je begrijpt dat daar een grijs gebied ontstaat waar uiteindelijk alleen een rechter een uitspraak over kan en mag doen. Wel geldt dat binnen natuurgebieden de activiteit dronevliegen verboden mag worden door de desbetreffende beheerder. Dat wil zeggen dat je zelf niet dat gebied in mag en vervolgens je drone mag op laten stijgen, landen, of anderszins besturen. Formeel mag je dus naast een natuurgebied opstijgen en er overheen vliegen (met je drone in het zicht; dus niet bijster ver in het geval van een Mini 2)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw
Ik zie ook wel mensen door rood rijden, of te hard. Dat wil nog niet zeggen dat het mag.
Het grote verschil met verkeersovertredingen is dat in de luchtvaart alles grofweg 3x zo duur is, dus ook de boetes (de pakkans is navenant kleiner, dat wel)

Als er in GoDrone staat dat het gecontroleerd luchtruim betreft, mag je er niet vliegen (zoals de CTR Woensdrecht, inderdaad). Die CTR bevindt zich tussen 0 en 3000ft (~1 km hoogte), dus in ieder geval tot ruim boven de 120m hoogte die een drone mag vliegen. Verder zijn er vliegvelden en zogenaamde "vitale infrastructuur" aangegeven waar je niet in de buurt mag vliegen.
Daarnaast zijn er nog gebieden waar extra oplettendheid gevraagd wordt, omdat er door andere luchtruimgebruikers (meestal militaire luchtvaartuigen) laag gevlogen kan of mag worden, of omdat er een klein vliegveld / heliport in de buurt is. Lees vooral rustig en volledig de omschrijving door die GoDrone biedt.

Natuurgebieden is een ander verhaal. Het luchtruim boven natuurgebieden is (buiten gecontroleerd luchtruim) niet gereguleerd, dus zou je er in principe mogen vliegen. Het wordt niet gewaardeerd en stelt de drone gemeenschap in een kwaad daglicht en leidt daarmee mogelijk uiteindelijk tot verdere beperkingen, maar wettelijk is het niet verboden te vliegen boven natuurgebied. Het is wel wettelijk verboden de natuur te verstoren, dus je begrijpt dat daar een grijs gebied ontstaat waar uiteindelijk alleen een rechter een uitspraak over kan en mag doen. Wel geldt dat binnen natuurgebieden de activiteit dronevliegen verboden mag worden door de desbetreffende beheerder. Dat wil zeggen dat je zelf niet dat gebied in mag en vervolgens je drone mag op laten stijgen, landen, of anderszins besturen. Formeel mag je dus naast een natuurgebied opstijgen en er overheen vliegen (met je drone in het zicht; dus niet bijster ver in het geval van een Mini 2)

Gee… begrijp ik hoor…

ik bedoelde dat ze gemeld staan IN de goDrone app.
neem aan, maar mogelijk fout, dat ze dan dus toestemming hebben?

begrijp me goed, ik ga niet (hard ) door rood rijden hoor….