No Fly Zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

FABnl

New Member
Lid geworden
13 jan 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
1
Leeftijd
47
Locatie
Noord Brabant
Hi all! de afgelopen weken mezelf maar eens verder verdiept in de nieuwe do's & don'ts van vliegen in Europa met een drone per 31-12, netjes mijn A1/A3 certificaat gehaald en een exploitantnummer aangevraagds. So far so good. Toch blijf ik nog wel met wat vragen zitten die ik niet ergens terug kan vinden ofwel op dit, geweldige btw, forum of elders in officiele berichtgeving. Bij deze stel ik de vraag hier maar, wellicht heeft iemand een idee.

Ik woon in een gebied met enorm veel no-fly zones. CTR van militair vliegveld, helihavens, glide velden en noem het maar op. Natuurlijk wil ik de regels volgen, maar vraag me het volgende af. Met mijn Spark mag ik tot max 120mtr hoogte. Met een speelgoed drone (zonder camera) lichter dan 250gr val ik buiten alle regelgeving. Ik heb meen ik ergens gelezen dat die tot max 30 meter hoog mogen. Hopelijk denkt niemand dat het dan dus prima is om naast een landingsbaan te vliegen (om wat voor reden dan ook) maar aan de buitenrand van een no-fly zone zou dat neem ik aan wel mogelijk zijn? Als ik met mijn Spark niet hoger dan 30 meter of minder nog dan dat, 10 tot 15 meter wat mij betreft, vlieg, wat is dan het verschil?

Ik las wel ergens dat ook voor schoorsteeninspecties etc in een no-fly zone geen ontheffing kan worden gekregen. Dat is dan toch eigenlijk raar? Met een speelgoed drone zou dat wel kunnen, maar met een gecontroleerde A1 drone op vergelijkbare hoogte niet? Soms maakt een shot vanaf een meter of 5 tot 10 net even even dat verschil.

Voor de zekerheid, ik ben niet op zoek naar grijze gebieden. Ik wil verantwoord omgaan met mijn hobby en geen negatief imago op drones in het algemeen creeeren. Ben tegelijkertijd wel benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

Groet,
Frank
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Met een speelgoed drone (zonder camera) lichter dan 250gr val ik buiten alle regelgeving.
In tegendeel:

Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

  • heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
  • hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
  • hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: EtienneDrone
In tegendeel:

Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

  • heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
  • hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
  • hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
Maar als de drone een camera heeft dan is registratie van de piloot wel verplicht, toch?!

https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/Open-categorie-indeling-okt-2020.jpg


mvg,
Martijn
 
Ja, met camera is registratie bij RDW verplicht.
En afhankelijk van gewicht je vliegbewijs, maar bij (speelgoed) drone onder de 250 g niet.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: EtienneDrone
Ik schreef het volgende:

"Ja, met camera is registratie bij RDW verplicht.
En afhankelijk van gewicht je vliegbewijs, maar bij (speelgoed) drone onder de 250 g niet"

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat registratie verplicht is voor elke drone met camera. Dus ook speelgoed drone.

Het andere dat jij deels citeert betreft het aspect vliegbewijs en dat is niet nodig voor drones onder de 250 g


Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app