Phantom 4 Pro No fly zones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

tim beverwijk

New Member
Lid geworden
14 mrt 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
38
Locatie
Berkel & Rodenrijs
Ik ben nieuw op fit forum maar heb een vraag waar ik nergens het antwoord op kan vinden. Ik wil voor zakelijke doeleinde de phantom 4 pro aanschaffen incl. ROC light. Nu woon ik in Berkel en Rodenrijs op steenworp afstand van het vliegveld. In hoeverre mag ik nu vliegen in deze en de omliggende gemeente. Mag niet Boven de 120 meter vliegen maar mag ik wel bijvoorbeeld 40-50 meter hoog vliegen?
- gaat de drone wel gewoon de lucht in of word deze gejammed?
- mag ik wel in dit gebied vliegen met een RPA-L?

De overige regels zijn me overigens wel geheel duidelijk.
Weet iemand dit of weet iemand waar ik echt dit soort vragen kan stellen.
 
Hey Tim,

Goeie vraag, maar ik vrees dat het antwoord iets complexer ligt. Niet in de laatste plaats omdat je tenminste twee dingen (ROC en ROC-Light) door elkaar lijkt te halen, al is dat goed te begrijpen met de complexiteit van regels en ons luchtruim.

Aangezien je het over een Phantom 4 hebt ga ik er gemakshalve vanuit dat je vraag volgt uit het hebben van een ROC-Light, niet een volledig ROC. Het antwoord voor ROC-Light vliegers is in dit geval simpel; de volledige CTR van Rotterdam Airport is een definitieve no-fly zone. Ongeacht hoever je binnen deze CTR van het vliegveld verwijderd bent en ongeacht van hoe hoog je zou willen vliegen. Hetzelfde geldt overigens voor hobbyisten, die worden ook volledig geweerd en mogen net als ROC-Light operators nog geen meter de lucht in.

Overigens is de maximale vlieghoogte voor ROC-Light operators op plekken waar je wél mag vliegen 50 meter (en in laagvlieggebieden 40m), in tegenstelling tot de 120m die je zelf terloops even aanhaalt. De 120m grens is alleen van toepassing op hobbyisten (maar niet lang meer) en voor volledig ROC gecertificeerde operators die vliegen met piloten met een RPA-L. Dat RPA-L is overigens alleen van toepassing op bedrijfsmatige vluchten o.b.v. een volledig ROC, niet voor ROC-Light operators. Piloten die vliegen onder een ROC-Light maken aanspraak op een ontheffing RPA-L, omdat de kennisvereisten voor het ROC-Light aanzienlijk lager zijn dan voor het volwaardig ROC en RPA-L piloten.

De enige partijen/ operators die, onder strikte voorwaarden, binnen een deel van de CTR van Rotterdam mogen vliegen zijn volledig ROC gecertificeerde bedrijven. Daarnaast geldt dat voor hen ook alleen de buitenste ring toegankelijk is, vluchten in de binnenste cirkel à 5.600m blijven vooralsnog te allen tijden verboden (zie ook artikel 16, lid 1 van de Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen). En dat is nog niet alles, zelfs ROC operators mogen in dit geval niet hoger vliegen dan 45 meter boven de grond of het water in deze buitenste ring. Uitzonderingen hierop zijn vluchten binnen 25 meter horizontale afstand van een eventueel te inspecteren object of kunstwerken. Echter, vluchten voor fotografische, filmische, cartografische of elk ander niet inspectie gerelateerde toepassingen boven de 45 meter zijn dus niet toegestaan.

En zelfs met al deze beperkingen moet een ROC houder noodgedwongen voldoen aan strikte voorwaarden en investeringen om dit kleine beetje speelruimte mogelijk mogelijk te maken. Zo moet de piloot beschikken over een RT (Radio-Telefonie) licentie en allerlei zendapparatuur en een zendmast van tenminste 10m hoog om met de toren van de desbetreffende CTR te communiceren. Daarnaast moet het toestel zijn voorzien van een transponder, waarbij zowel de transponder zelf als de combinatie drone-transponder moet worden gekeurd. Laatstgenoemde geintje kost al snel tussen de €15.000 en €20.000, en dan neem ik de kosten voor de zendapparatuur en RT opleiding van de piloot gemakshalve niet mee. Ook de kosten van het RPA-L en het volledig ROC laat ik nog even buiten beschouwing, maar in totaal kom je uit op een veelvoud van het bedrag dat ik hierboven noem.

Kun je hier iets mee?
 
  • Leuk
Waarderingen: tim beverwijk
Hoi Tim, welkom op het forum, en ik denk dat ik je wel kan helpen hiermee (ik heb een RPA-L brevet en ben oprichter van Dronewatch).

- Aan alleen het RPA-L heb je niets. Je moet vervolgens ook nog een ROC-light vergunning hebben, ofwel doorgaan voor een volledig ROC. Dat laatste is zeer kostbaar (denk aan een investering van >15.000 euro).
- Met een ROC-light mag je hoe dan ook niet hoger dan 50 m vliegen (of 40 m in laagvlieggebieden).
- Zoals je op deze kaart kunt zien ligt Berken en Rodenrijs in de CTR Rotterdam. Hier zijn geen dronevluchten toegestaan (op een enkele uitzondering na), ook niet als je maar een paar meter hoog vliegt.
- als het goed is zorgt de geofencing in je drone ervoor dat je uberhaupt niet kunt opstijgen in een CTR, alhoewel uit praktijktesten blijkt dat deze geofencing niet per se correct is geprogrammeerd. Je moet als dronepiloot daarom altijd zelf goed op de kaart kijken voordat je opstijgt, iets wat ook aan bod komt in de RPA-L of ROC-light opleiding.
- van jamming (door een externe stoorzender) is geen sprake, dit is niet toegestaan in Nederland.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Hey Tim,

Goeie vraag, maar ik vrees dat het antwoord iets complexer ligt. Niet in de laatste plaats omdat je tenminste twee dingen (ROC en ROC-Light) door elkaar lijkt te halen, al is dat goed te begrijpen met de complexiteit van regels en ons luchtruim.

Aangezien je het over een Phantom 4 hebt ga ik er gemakshalve vanuit dat je vraag volgt uit het hebben van een ROC-Light, niet een volledig ROC. Het antwoord voor ROC-Light vliegers is in dit geval simpel; de volledige CTR van Rotterdam Airport is een definitieve no-fly zone. Ongeacht hoever je binnen deze CTR van het vliegveld verwijderd bent en ongeacht van hoe hoog je zou willen vliegen. Hetzelfde geldt overigens voor hobbyisten, die worden ook volledig geweerd en mogen net als ROC-Light operators nog geen meter de lucht in.

Overigens is de maximale vlieghoogte voor ROC-Light operators op plekken waar je wél mag vliegen 50 meter (en in laagvlieggebieden 40m), in tegenstelling tot de 120m die je zelf terloops even aanhaalt. De 120m grens is alleen van toepassing op hobbyisten (maar niet lang meer) en voor volledig ROC gecertificeerde operators die vliegen met piloten met een RPA-L. Dat RPA-L is overigens alleen van toepassing op bedrijfsmatige vluchten o.b.v. een volledig ROC, niet voor ROC-Light operators. Piloten die vliegen onder een ROC-Light maken aanspraak op een ontheffing RPA-L, omdat de kennisvereisten voor het ROC-Light aanzienlijk lager zijn dan voor het volwaardig ROC en RPA-L piloten.

De enige partijen/ operators die, onder strikte voorwaarden, binnen een deel van de CTR van Rotterdam mogen vliegen zijn volledig ROC gecertificeerde bedrijven. Daarnaast geldt dat voor hen ook alleen de buitenste ring toegankelijk is, vluchten in de binnenste cirkel à 5.600m blijven vooralsnog te allen tijden verboden (zie ook artikel 16, lid 1 van de Regeling op Afstand Bestuurde Luchtvaartuigen). En dat is nog niet alles, zelfs ROC operators mogen in dit geval niet hoger vliegen dan 45 meter boven de grond of het water in deze buitenste ring. Uitzonderingen hierop zijn vluchten binnen 25 meter horizontale afstand van een eventueel te inspecteren object of kunstwerken. Echter, vluchten voor fotografische, filmische, cartografische of elk ander niet inspectie gerelateerde toepassingen boven de 45 meter zijn dus niet toegestaan.

En zelfs met al deze beperkingen moet een ROC houder noodgedwongen voldoen aan strikte voorwaarden en investeringen om dit kleine beetje speelruimte mogelijk mogelijk te maken. Zo moet de piloot beschikken over een RT (Radio-Telefonie) licentie en allerlei zendapparatuur en een zendmast van tenminste 10m hoog om met de toren van de desbetreffende CTR te communiceren. Daarnaast moet het toestel zijn voorzien van een transponder, waarbij zowel de transponder zelf als de combinatie drone-transponder moet worden gekeurd. Laatstgenoemde geintje kost al snel tussen de €15.000 en €20.000, en dan neem ik de kosten voor de zendapparatuur en RT opleiding van de piloot gemakshalve niet mee. Ook de kosten van het RPA-L en het volledig ROC laat ik nog even buiten beschouwing, maar in totaal kom je uit op een veelvoud van het bedrag dat ik hierboven noem.

Kun je hier iets mee?


Ja zeker, super bedankt in iedergeval! Brengt me weer een aantal stappen verder!
 
Even een aanvullende vraag: Hoe "weet" een drone die 2 jaar geleden is gekocht en nog nooit is ge-update dat je op een bepaalde locatie niet op kunt/mag stijgen?
Oftewel: mag je ervan uitgaan dat jouw drone altijd "weet" wat wel en niet mag, ongeacht merk/versie?

Ik heb zelf werkelijk waar geen idee hoe dat werkt maar domme vragen zijn vaak het beste...
 
Als je drone niet opstijgt dan is het systeem redelijk tot goed up to date. Maar dan nog. Ik heb een DJI Spark en kan gewoon opstijgen in CTR gebied. Ik moet alleen wel in de DJI Go app de melding wegdrukken en akkoord gaan dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat ik ga vliegen.

Maar als jij met een P4 gaat vliegen dan kent deze de CTR gebieden in NL wel hoor.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
DJI is al enige tijd bezig met de Geofencing, ik meen dat zelfs 2 jaar oude toestellen inmiddels standaard zijn voorzien van enige vorm daarvan. Anders zal tenminste een deel tussentijds zijn geinstalleerd met semi-verplichte FW updates.

Overigens klopt de Geofencing kaart/ harde no fly zones van DJI niet. Dat wil zeggen; hij komt niet overeen met de NLe situatie. En dat is overigens heel logisch, het is onmogelijk om per land de wetgeving en NFZ's bij te houden en per type gebruiker te implementeren.

Mede daarom is wereldwijd een vrij standaard en zeer minimale Geofencing uitgerold, in een poging in ieder geval de directe omgeving van (grote) vliegvelden te beschermen. Zo zijn de harde (roodgekleurde) NFZ cirkels om bv. Schiphol en Rotterdam maar 2-3km in doorsnede, terwijl de feitelijke CTRs in NL 30km bedragen. Verderop kom je respectievelijk in een (geelgekleurde) Authorization zone en daarna een (groengekleurde) Warning zone waarin je slechts een waarschuwing krijgt maar het toestel in principe wel opstijgt. De beperking van DJI's Geofencing komen verder tot uiting in het feit dat alles met cirkels wordt aangeduid. Dit komt uiteraard niet uit aangezien gebieden als laagvlieg- en EHR/EHP/EHD zones, en soms zelfs ook CTRs, meer complexe vormen aannemen.

De Geofencing is dan ook niet meer dan een zeer globaal enige indicatief middel, in een poging in ieder geval enige bescherming te bieden tegen beunhazen, incompetente piloten en moedwillende overtreders in directe nabijheid van vliegvelden. De Geofencing komt niet overeen met de NLe situatie, verre van zelfs, en is dus ook geen norm o.i.d. En dat maakt verder ool niet uit want jij bent als piloot, te allen tijde en ongeacht de omstandigheden, juridische eindverantwoordelijke voor wat betreft een gedegen vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering, o.b.v. het inwinnen van de voor de vlucht relevante informatie.

Zie voor de huidige DJI Geofencing kaart: DJI - The World Leader in Camera Drones/Quadcopters for Aerial Photography

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
DJI is al enige tijd bezig met de Geofencing, ik meen dat zelfs 2 jaar oude toestellen inmiddels standaard zijn voorzien van enige vorm daarvan. Anders zal tenminste een deel tussentijds zijn geinstalleerd met semi-verplichte FW updates.

Overigens klopt de Geofencing kaart/ harde no fly zones van DJI niet. Dat wil zeggen; hij komt niet overeen met de NLe situatie. En dat is overigens heel logisch, het is onmogelijk om per land de wetgeving en NFZ's bij te houden en per type gebruiker te implementeren.

Mede daarom is wereldwijd een vrij standaard en zeer minimale Geofencing uitgerold, in een poging in ieder geval de directe omgeving van (grote) vliegvelden te beschermen. Zo zijn de harde (roodgekleurde) NFZ cirkels om bv. Schiphol en Rotterdam maar 2-3km in doorsnede, terwijl de feitelijke CTRs in NL 30km bedragen. Verderop kom je respectievelijk in een (geelgekleurde) Authorization zone en daarna een (groengekleurde) Warning zone waarin je slechts een waarschuwing krijgt maar het toestel in principe wel opstijgt. De beperking van DJI's Geofencing komen verder tot uiting in het feit dat alles met cirkels wordt aangeduid. Dit komt uiteraard niet uit aangezien gebieden als laagvlieg- en EHR/EHP/EHD zones, en soms zelfs ook CTRs, meer complexe vormen aannemen.

De Geofencing is dan ook niet meer dan een zeer globaal enige indicatief middel, in een poging in ieder geval enige bescherming te bieden tegen beunhazen, incompetente piloten en moedwillende overtreders in directe nabijheid van vliegvelden. De Geofencing komt niet overeen met de NLe situatie, verre van zelfs, en is dus ook geen norm o.i.d. En dat maakt verder ool niet uit want jij bent als piloot, te allen tijde en ongeacht de omstandigheden, juridische eindverantwoordelijke voor wat betreft een gedegen vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering, o.b.v. het inwinnen van de voor de vlucht relevante informatie.

Zie voor de huidige DJI Geofencing kaart: DJI - The World Leader in Camera Drones/Quadcopters for Aerial Photography

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
Klopt mijn phantom 3 had het ook

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Ik bezit een DJI Phantom 3 Advanced en wil de app installeren waarmee ik de weightpoints kan bepalen. DJI meldt dat deze app nog niet voor Android bestaat. Wat kan ik doen om intussen toch de weightpoints te bepalen.
H.W. Bakhuys Roozeboom
baro@xs4all.nl
 
Je schakelaar op je afstand bediening op f stand zetten dan verschijnt er een tapje waarmee je naar intelligente vlucht modi gaat daar staat als het goed is ook waypoints op

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Ik bezit een DJI Phantom 3 Advanced en wil de app installeren waarmee ik de weightpoints kan bepalen. DJI meldt dat deze app nog niet voor Android bestaat. Wat kan ik doen om intussen toch de weightpoints te bepalen.
H.W. Bakhuys Roozeboom
baro@xs4all.nl

Zoals hardeman al zei kan dit middels Intelligent Flight Modes in de GO app, maar dat is een ondoenlijk karwei. Daarmee moet je eerst naar een plek toe vliegen om deze als waypoint toe te voegen. Daarmee schiet dit uiteraard het doel voorbij, waarschijnlijk wil je op voorhand een route uitstippelen en deze daarna vliegen.

Er zijn verschillende apps die dit kunnen, maar Litchi is wellicht wel het meest bekend en geavanceerd. Kost €20,- maar dan heb je een buitengewoon veelzijdige app waarmee nog veel meer kan.

Overigens klopt het inderdaad dat Ground Station Pro van DJI alleen op de iPad beschikbaar is, en niet op iPhone, Android of Windows devices. Dit gaat voorlopig ook niet gebeuren en men heeft ook geen ambitie om dit op korte termijn te regelen. De vraag om Android support bestaat al ruim een jaar, maar zonder enig resultaat.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Hoi,
Zouden ze echt deze wetgeving nog gaan aanpassen dit jaar met de nieuwe EU wetgeving in het verschiet ? (eind2018/begin2019)

Dat is een vraag die velen hebben, maar het antwoord moet ik je helaas verschuldigd blijven. In voorgaande Kamerdebatten is m.b.t. andere/ kleinere aanpassingen al vaker gerefereerd aan de EU wetgeving als reden om (nog) niet zelf allerlei wijzigingen aan te gaan brengen. Het lijkt mij echter dat men niet in 2017 (toen de EU wetgeving al lang en breed bekend was) nog een uitgebreide internetconsultatie liet uitvoeren zónder de ambitie om daar ook maar iets mee te doen. Ik ga er dus zelf wel vanuit dat die wijziging er nog gaat komen, maar het wel wordt wel erg kort dag allemaal.