Nog meer beperkingen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JH54

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
297
Waarderingsscore
65
Punten
28
Leeftijd
70
Locatie
Ridderkerk
Op zoek naar nieuwe plekken, in de buurt, om te vliegen, gebruik ik weleens Google Maps en Earth.
Ik meende een leuk plekje gevonden te hebben : de Wevershoek.
Vol goede moed erheen gereden en aldaar blijkt het te heten, "Recreatiegebied Waal en Devel".
Aan het begin van de P-Plaats een heel groot bord, met oa de volgende tekst :
upload_2017-3-11_18-15-37.png

Ter plekke aan het Googlen gegaan op zoek naar die verordening en ja hoor :

upload_2017-3-11_18-20-5.png
Deze drone-piloot die pretendeert zich aan de regels te houden is maar weer weg gegaan.
Hoeveel van dit soort verboden "verborgen" plekjes zullen er nog meer zijn ?

Oh ja, deze verordening is al van maart 2008.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is natuurlijk of dit bestuur iets te zeggen heeft over het het bedoelde luchtruim....en mijn visie is dat ze daar niets over te zeggen hebben...
 
De vraag is natuurlijk of dit bestuur iets te zeggen heeft over het het bedoelde luchtruim....en mijn visie is dat ze daar niets over te zeggen hebben...
Waarschijnlijk wel, het staat immers op een groot bord. :confused:
 
Nou...daar zijn in Nederland volgens mij toch echt andere regels in. Ik ben mening dat ze best een beperking op water en land mogen afdwingen...maar lagere overheden hebben niets te zeggen over het luchtruim daarboven en is volgens mij voorbehouden aan Ministerie van Infrastructuur en Milieu....
 
Er staat "beoefenen van de..." Tijdens het vliegen staan we met de voeten op het grondgebied, kan zijn dat daarmee het luchtruim buiten discussie kan worden gelaten.

Aan de andere kant, drones vallen toch (nog) niet onder de modelbouw sport?
 
Ja sterk...idd als je niet op hun grond gebied staat maar wel binnen alle regels daar gaat vliegen dan zou mijn verhaal op gaan. Maar je staat inderdaad wel daar... lastig hoor.

Volgens mij vallen we met deze sport gewoon onder de regeling modelvliegen...
 
RIB Runner, mijn reactie was cynisch bedoeld. We weten niet precies hoe het zit, maar we zetten het wel als voldongen feit op een groot bord, dat zal ze afschrikken.
 
Volgens mij hoeven ze helemaal niet zo moeilijk te doen, met een bord enzo, want valt dat natuurgebied niet gewoon onder de CTR van Rotterdam The Hague airport? Zie ook dit kaartje. In dat geval mag er door niemand worden gevlogen, ook niet buiten het natuurgebied...

Maar wat @RIB Runner zegt klopt op zich wel, ze hebben verder niets over het luchtruim te zeggen. Dus in theorie kan het vliegen met een drone boven dat gebied niet verboden worden (even afgezien van het feit dat het om een CTR gaat).

Het wordt een ander verhaal als je aantoonbaar de natuur verstoort, dan kun je bekeurd worden op basis van de natuurbeschermingswet. Alhoewel dat lastig aan te tonen valt, zoals ook blijkt uit de uitkomst van een recente rechtszaak.

Verder is het inderdaad zo dat ze wel zeggenschap hebben over het grondgebied. Als je dus letterlijk opstijgt in het gebied, dan hebben ze daar wel iets van te vinden. Als je naast het gebied staat en eroverheen vliegt, niet.
 
valt dat natuurgebied niet gewoon onder de CTR van Rotterdam The Hague airport?
Even voor de duidelijkheid : Uiteraard had ik dat van te voren ook al gezien. Maar een groot deel van het gebied valt er buiten en daar wilde ik gaan vliegen.
 
Deze gebieden liggen niet in de CTR van Rotterdam Airport. Maar ik ga er dan van uit dat het bij de Kijfhoek is daar, het natuurgebied.
 
upload_2017-3-13_16-11-36.png
Deze dus. Het blauwe is wel degelijk de CTR van Rotterdam.
Kaartje is afkomstig van Aeret.nl
 
Chips. :oops: je hebt gelijk !
Excuses aan een ieder die ik op het verkeerde been gezet heb.
Ik heb het in de starttopic gelijk gecorrigeerd.
Dank voor je scherpte Marcel.

PS. Het bord stond wel daar.
 
Op zoek naar nieuwe plekken, in de buurt, om te vliegen, gebruik ik weleens Google Maps en Earth.
Ik meende een leuk plekje gevonden te hebben : de Wevershoek.
Vol goede moed erheen gereden en aldaar blijkt het te heten, "Recreatiegebied Waal en Devel".
Aan het begin van de P-Plaats een heel groot bord, met oa de volgende tekst :
Bekijk bijlage 106

Ter plekke aan het Googlen gegaan op zoek naar die verordening en ja hoor :

Bekijk bijlage 107
Deze drone-piloot die pretendeert zich aan de regels te houden is maar weer weg gegaan.
Hoeveel van dit soort verboden "verborgen" plekjes zullen er nog meer zijn ?

Oh ja, deze verordening is al van maart 2008.


Vorige week ben ik daar in de buurt ook wezen vliegen en had direct Staatsbosbeheer op mn dak. Gelukkig bij een waarschuwing gebleven omdat ik echt dacht dat ik netjes buiten de CTR zone kon vliegen. Helaas blijkt naast de verordening IJsselmonde ook nog eens de verordening Zuidwestelijke Delta 2016 van kracht. Hier staat hetzelfde in. Op overheid.nl kan je per postcode opzoeken waar regelgeving van kracht is met kernwoorden (gebruik Modelsport of Modelvliegen) . Op bijna elke mooie dronespot in Zuidholland is deze regeling wel van kracht.
Ik wil graag op een eerlijk plekje vliegen maar loop steeds tegen deze APV aan.