NOTAM activated TRA (Temporary Reserved Airspace)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Eric-Jan

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
1.378
Waarderingsscore
619
Punten
113
Leeftijd
57
Locatie
Haarlem
Website
ericje.blogspot.nl
Met de laatste AIRAC cycle (30 maart 2017) zijn er weer een paar luchtruimwijzigingen doorgevoerd.
Deze is wel een hele vervelende voor drone vliegers:
TRA84 (Uddel)
62b9d39c61e5f86f907b21e04c8ae411.jpg


Hartstikke verboden te vliegen vanwege militaire oefeningen, alleen doordeweeks en wanneer door een NOTAM geactiveerd.

En daar zit m ook het probleem: mag van een hobbyvlieger verwacht worden dat hij (m/v) NOTAMs checkt? Dan moeten die op zijn minst ook gratis publiekelijk beschikbaar gesteld worden.
Plus, er zal een hele berg campagne gevoerd moeten worden om de vliegers te overtuigen van het nut en de noodzaak NOTAMs te checken. Dat hele proces zal dan ook een stuk gebruikersvriendelijker gemaakt moeten worden, met kaartjes als output, anders werkt het sowieso niet.

Ik kwam deze zelf ook alleen maar bij toeval tegen omdat ik een (G.A.) rondvluchtje vanaf Lelystad aan het plannen was.
Gaat om dat blauw gestippelde stukje boven de Veluwe, aansluitend op de Deelen CTR en de Harskamp.
338715a7e9a171edeba6d297f36276fc.jpg



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ook Ginkelse Heide heeft volgens mij een nieuw cirkeltje gekregen, plus een stukje bij Arnhem.
En bij Zaltbommel langs de Waal is het een en ander veranderd, maar dat kan wat mij betreft ook alleen een naamswijziging zijn.

Komt trouwens wel overeen met de vloedgolf aan reacties over laagvliegende Chinooks op de diverse Facebook sites. Nu met Frisian Flag zijn bijna alle militaire oefengebieden actief. Doordeweeks, dan wel, want vrijdag om 1700 uur zitten we aan de nasi, he?


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Van amateur dronevliegers wordt niet geacht dat zij NOTAMs checken (of überhaupt weten wat het zijn). Ik vraag me trouwens af of er ROC-light vliegers zijn die NOTAMs nakijken voordat ze gaan vliegen.
 
Nee, klopt. Maar civiele luchtvaart is er wel verboden. En daar gaat het dus scheef...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Vanuit mijn andere hobby (Paragliding) werd juist vandaag juist de aandacht gevestigd op notams. Ivm een incident in Duitsland waardoor een hele oefening stil werdt gelegd. Men verwijst naar de volgende site om goed inzicht te krijgen welke notams er spelen.NOTAM


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app