NOTAM

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

WePe

New Member
Lid geworden
8 aug 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
70
Locatie
Wijchen
Ik ben nieuw hier. Ik ben een modelvlieger en val dus onder dezelfde categorie als de drone vliegers. Alles is op een hoop geveegd door de overheid. Is helaas niet anders dus we zullen er mee moeten leven. Ik worstel met de tijdelijke No-Fly zones die in de NOTAM vermeld worden. Ik vlieg alleen op een officieel modelvliegveld. Nu is er de afgelopen tijd een paar keer voor een dag via de NOTAM een tijdelijke No_Fly zone afgekondigd, precies in het gebied waar ons modelvliegveld ligt. Het is dat wij door een drone vlieger (die bij ons lid is) hiervan in kennis gesteld zijn. Wij wisten van geen NOTAM af. Concreet is de vraag of je als modelvlieger die vanaf een modelvliegveld opereert, zich aan de NOTAM moet houden? In het Reglement Modelvliegen wordt hier namelijk niks over gezegd. Wie kan hier meer over zeggen?
 
Citeen: 'Het nieuwe registratiesysteem is op 31 december 2020 opengesteld. Wie vanaf 31 december 2020 in de buitenlucht met een drone of modelvliegtuig wil vliegen moet zorgen op dat moment geregistreerd te zijn. In de meeste gevallen dien je ook te beschikken over een geldig EU drone bewijs. Vanaf 31 jan. 2020 vallen modelbouw vliegers onder dezelfde regels als drones.'

Als je een A1/A3 en A2 certificaat behaald hebt ben je tevens op de hoogte van wat een NOTAM is en dat iedere vlieger van een onbemand toestel (drone en modelvliegtuig) zich hieraan moet houden. Ook alles wat lichter is dan 249 gram.

Meer informatie op de website van de KNVvL: Update regelgeving Modelvliegen
 
Hoi @WePe ,

Welkom op het forum.
Zoals Gert hierboven zegt kan het zeker zo zijn dat een NOTAM van invloed is op het wel of niet vliegen in een gebied. Waar ligt jullie modelvliegveld?

Er is een (gratis) dronekaart beschikbaar waar je kunt kijken of er NOTAMs van invloed zijn op je gebied waar je wil vliegen via KaartViewer
Deze website laat de NOTAMs van de komende 14 dagen (die op dat moment zijn ingediend door de luchtverkeersleiding) zien en wordt 2x per dag ververst.

Via het linker menu kun je lagen aan of uit zetten. Als je op een vlak klikt zie je aanvullende informatie. Zie onderstaand voorbeeld van een NOTAM omgeving Ede. In dat gebied is het op die datums en tijd verboden (prohibited) om te vliegen.


1628506711138.png
 
Hallo WePe,

Ik denk dat je de vraag eens bij het bestuur van je Vliegclub neer moet leggen. De meeste Vliegclubs hebben een vaste locatie met een vast stuk luchtruim waarvan gebruik gemaakt mag worden. Het ligt helemaal aan het convenant dat de vereniging heeft afgesloten met LVNL/Dutchmil heeft of bepaalde NOTAMs ook voor de vereniging van toepassing zijn of niet.
Het hele doel van de luchtruimstructuur is het uit elkaar houden van verschillende soorten luchtruimgebruikers. Modelvliegverenigingen mogen “meer” (onder voorwaarden) dan “wildvliegers”, onder andere omdat van tevoren bekend is om welk stukje luchtruim het gaat (de voorwaarden regelen dan bijvoorbeeld hoe de vereniging zeker stelt dat haar leden die limieten ook daadwerkelijk respecteren).
Zo kan het ook zijn dat als jouw club in een militair oefengebied is gehuisvest (ik ken er twee oost van Harderwijk, bijvoorbeeld), het leger die plaats omzeilt, of juist dat er een afspraak is dat “indien actief als oefengebied, dan geen modelvluchten”. Het is maar net wat er afgesproken is.
Dat is het mooie van een modelvliegclub: doordat die eisen stellen aan hun leden, mogen ze hoger en op plaatsen vliegen waar een ander dat niet mag. Zo ligt er ook een modelvliegvereniging in het verlengde van de Kaagbaan op Schiphol en net naast het glijpad van de Zwanenburgbaan. Beide ruim binnen de Schiphol CTR. Maar omdat leden opgeleid worden en op de hoogte zijn van beperkingen en regels, mag boven beide terreinen tot 300m gevlogen worden - bijna net zo hoog als de verkeersvliegtuigen daar vliegen…


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Iedereen dank voor de info. Hier hebben we wat aan.

Eric-Jan,
Ik ben bestuurslid van RMVC Cumulus. Ons modelvliegveld veld ligt aan de Beetenlaan in Winssen. Inmiddels zijn wij in het bezit van een officieel document van de gemeente Beuningen waarin staat dat wij erkend worden als modelvliegveld. Dus we kunnen nu een officiele status aanvragen. Echter waar dat precies gedaan moet worden is niet duidelijk. Misschien dat je hier iets meer over kunt vertellen.

De voorzitter heeft ook al contact gezocht met LVNL Deze adviseerde om via een formulier de vraag in te dienen in hoeverre wij als modelvliegclub aan de NOTAM moeten houden. Dit is gebeurd en we krijgen tussen 2 werkdagen en 5 weken antwoord. Dus dat kan nog even duren.

Maar nu wat anders. Als ik kijk op KaartViewer en op Flight Planning Map - Benelux | NOTAM Info zie ik wat anders dan wanneer ik kijk op GoDrone
Hier staat duidelijke een No-Fly voor morgen 11 augustus.
Dus concreet is de vraag hoe kan dit? Het kan toch niet zo zijn dat er verschillende NOTAM's in omloop zijn?
 
Er is maar één NOTAM voor die plek, als ik de locatie goed interpreteer. Daarin staat een gebied met coördinaten beschreven en GoDrone maakt daar voor het gemak een cirkel van met als middelpunt het zwaartepunt van het gebied en met een straal die het hele gebied omvat (is dus beduidend groter).

TEMPORARY RESTRICTED AREA 'PRAKTIJKGEBIED RWS WEST' ACTIVATED FOR FLIGHTS WITH UNMANNED AERIAL SYSTEM. AREA: 515444N 0053338E - 515432N 0054055E - 515312N 0054956E - 515223N 0055102E - 515117N 0054943E - 515317N 0054051E - 515346N 0053338E BACK TO 515444N 0053338E BTN GND/500FT AGL. AREA PROHIBITED. POLICE, SAR AND HELICOPTER EMERGENCY MEDICAL SERVICE FLIGHTS ARE EXEMPTED.

Dit gebied is aangewezen als drone testlocatie voor Rijkswaterstaat. Ik kan me goed voorstellen dat zij geen bezwaar hebben tegen wat modelvliegen op een vooraf bekende plek. Maar ik kan natuurlijk niet voor RWS spreken .
Ik heb zelf geen ervaring met modelvliegclubs, dus ik weet ook niet precies waar je terecht moet met deze vraag. Maar rechtstreeks RWS vragen lijkt mij de kortste klap. Dat lukt allemaal vast niet voor de eerstvolgende keer dat de NOTAM het gebied actief maakt, maar wellicht kun je wat afspreken over structureel medegebruik van dat stukje luchtruim. Volgens mij wil RWS alleen droneinspecties van scheepvaart oefenen, daar, dus dan zit je elkaar niet echt in de weg, lijkt me.

Bij LVNL ben je in ieder geval wel aan het juiste adres om je locatie in het AIP en daarmee de officiële luchtvaartkaart toegevoegd te krijgen.



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Laatst bewerkt:
WePe, waarschijnlijk ligt jullie modelvliegclub inderdaad in het tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) Praktijkgebied RWS West. Dit gebied is niet altijd actief. Het gebied wordt per NOTAM geactiveerd.

In de beschikking (Staatscourant 2020, 66047 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen) vind je in artikel 2 wie toegang heeft tot de TGB. De modelvliegclub staat daar niet bij, wat betekent dat je geen toestemming hebt.

RWS (eigenlijk Aerial Pro, aan wie de beschikking is afgegeven) heeft niet de bevoegdheid om toestemming te geven om af te wijken van een door het Ministerie van I&M (voor deze ILT) afgegeven beschikking. Je kan hooguit overleggen of het vliegen op jullie locatie problemen geeft en, indien geen probleem, RWS/Aerial Pro vragen om de beschikking te laten aanpassen en jullie (eventueel met een coördinatieregeling) toestemming te geven op die locatie te vliegen, ook als het gebied actief is. Omdat er volgens de beschikking in dit gebied BVLOS vluchten plaatsvinden, is er een reële kans dat je geen toestemming krijgt. Maar, niet geschoten is altijd mis.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Zit je als officiële club op een officiële locatie, zou je niet mogen vliegen... Maar je vliegt daar altijd!
Wat nou als je doet of je neus bloedt, hoe groot is de kans dat je daar gedonder mee krijgt?

Vrijwel alle mensen die ik met een drone heb zien vliegen voordat ik (enthousiast geworden) er zelf eentje kocht, deden dat in gebieden waarbij mij achteraf bleek dat dat verboden was. Ik heb zelfs mooie drone-opnamen gekregen van een kennis, gemaakt in Duitsland pal naast een (burger) vliegveld op minder dan 200m van de start/landingsbaan. Onwetendheid? Nee, deze man is zélf een Oostenrijkse helikopterpiloot! Toen iemand hem kwam vertellen dat de boetes in Duitsland (naast inbeslagname) torenhoog waren, is ie er maar mee gestopt.

Ik vlieg ook nog wel eens vanuit mijn achtertuin over Kampen. Volledig legaal met mijn mini2. Maar als iemand mij daarop zou willen aanspreken moeten ze me eerst nog zien te traceren...

En voor je me naar de keel vliegt: zelf houd ik me keurig aan de regels, misschien wel té als het om VLOS gaat. Want na 100m kan ik mijn Mini2 niet meer zien in de lucht, dus vér ga ik niet.
 
Er zitten in ieders geval bruikbare tips bij.
Maar wie kan mij nu vertellen waarom de No-Fly zone niet aangegeven is bij KaartViewer en Flight Planning Map - Benelux | NOTAM Info? Daar gaat het mij nu juist om. Als modelvliegvereniging weet je nu niet waar je aan toe bent.

Het TGB Praktijkgebied RWS West (langgerekte gebied ten Westen van Nijmegen, boven de Waal) staat op beide kaarten. Misschien bedoel je toch een ander gebied?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het gebied is slechts een statische afbakening van in dit geval een TGB. De NOTAM voegt daar een dynamische component aan toe. Wat ik begreep is dat dit gebied maar 12 dagen per jaar geactiveerd wordt / mag worden. Die data worden per NOTAM bekend gemaakt. Niet alle kaarten tonen een NOTAM laag zoals Aeret dat doet, omdat die kaarten alleen de statische begrenzing tonen. Daar heb je in dit geval dus weinig aan.
Aeret heeft die NOTAM laag wel en is goed betrouwbaar.
Alternatief in een account aanmaken bij LVNL (zoek op homebriefing of informatie voor luchtvarenden) en de NOTAM informatie direct bij de bron te halen. Hoewel die laatste natuurlijk de enige echte manier is, is de Aeret kaart gebruiken gewoon veel praktischer. De LVNL homebriefing site is echt waardeloos geworden sinds de laatste drastische overhaul…


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie