Notams

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Delphi

Active Member
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
390
Waarderingsscore
69
Punten
28
Leeftijd
78
Locatie
Assen
Als ik bij mij in de buurt (Assen) even wil gaan vliegen, wil ik weten of er bijv. laagvlieg oefeningen staan gepland. Dit zou zichtbaar moeten zijn d.m.v.. het raadplegen van de Notams. Maar als ik daar een app voor installeer, kan ik alleen kiezen van vliegveld naar vliegveld. Nu vlieg ik uiteraard niet bij vliegvelden, dus hier heb ik niets aan. Waar kan ik de nodige info hiervoor vinden? Website, app ?
 
Als je naar Groningen (EHGG) vliegt vanaf willekeurig welk ander veld, dan zou je de NOTAMs uit de buurt van Assen wel moeten zien, toch? Kies je vertrekpunt niet te ver. Kies je Hoogeveen (EHHO), dan weet je zeker dat je de Assen NOTAMs hoort tegen te komen en heb je niet te veel "vervuiling" van alle overige NOTAMs.
Welke app heb je het over? EasyVFR?
Zelf gebruik ik altijd SkyDemon, omdat ik die toch al heb (is wel duur voor alleen NOTAMs checken). Dan hoef ik niet eens een vlucht te plannen; kan ik gewoon op de kaart zien of er NOTAMs voor een gebied gelden.
 
Ik vlieg aleen met een drone, dus ga niet investeren in professsionele software. Ik had de app notams van Google play geinstalleerd. Wat ik zoek is dat ik snel kan zien of er voor een door mij gewenste positie een Notam geldt. Dus geen vlucht van A naar B.
Ik ga nu even een andere app proberen. Pocket FMS EasyVFR
 
Ik vlieg aleen met een drone, dus ga niet investeren in professsionele software. Ik had de app notams van Google play geinstalleerd. Wat ik zoek is dat ik snel kan zien of er voor een door mij gewenste positie een Notam geldt. Dus geen vlucht van A naar B.
Ik ga nu even een andere app proberen. Pocket FMS EasyVFR

Ik gebruik ook de EasyVFR Basic (=gratis) versie. Die kan NOTAMS op de kaart laten zien, met filters op typen, zodat je relatief makkelijk NOTAMs van vliegvelden (zoals werkzaamheden daar, veranderd radiofrequenties enzo, waar je als amateur dronepiloot helemaal niets mee te maken hebt) makkelijk op type melding of na eerste keer zien uit kunt zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Inderdaad, EasyVFR is daar prima geschikt voor! Is qua interface mogelijk even schrikken voor de 'leek' maar dat went, kwestie van paar keer gebruiken en dan kom je vanzelf achter de instellingen die voor jou relevant zijn. Het is wel verstandig om, elke keer als je EasyVFR opstart, even de meest recente data te downloaden zodat je zeker weet dat je up-to-date bent. Ook moet je na het verschijnen van het kaartbeeld even de kaart aanraken om alle nieuw gedownloade lagen zichtbaar te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Zag trouwens net dat dat de wind- en weerwebsite Windy.com in ieder geval voor Schiphol ook METAR en NOTAM data weergeeft: Windy as forecasted

Helaas geen andere plekken in Nederland nog gevonden waarvoor dat geldt, en het NOTAM-overzicht is vrijwel nutteloos, omdat er geen formatting op lijkt te zitten en je dus alleen het begin van meldingen kunt lezen. Maar ik had ze daar niet echt verwacht eigenlijk.

Had leuk/nuttig geweest als Windy (ook gebruikt voor (kite)surfers, wat mogelijk de reden is voor hetgeen er nu al te zien is) op een willekeurige locatie de actuele NOTAMs binnen radius rond die locatie zou kunnen tonen. Maar dat is dus (nog?) niet zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi