Nu in de hobby stappen of wachten op EU labels?

SMOKE

New Member
Lid geworden
17 jul 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
40
Heb me laaste week vermaakt met verdiepen in banggood drones, cinewhoops en fpv opties.

Heb DRL sim geinstalleerd en een gamepilot controller aan de pc gehangen om alvast te oefenen. (lastig vliegen die drones)

Dacht eerst aan een tinyhawk2 rtf set. Echter heeft die maar 3 minuten flight time. Das wel erg mager.

Dus misschien dan toch een grotere optie met een gopro ofzo er op.

Google "nederlandse drone wetgeving" zie dat de wetgeving gaat veranderen. Als je drone meer als 250 gram weegt en geen EU label heeft dan krijg je redelijk wat regels om aan te voldoen voor een beetje boven een gras veld vliegen.

Een kleine cinewhoop met batterij weegt al te veel... DJI mini zit precies op de grens. Maar die vliegt zichzelf, en valt zo ver ik kan zien niet om te zetten naar full manual control.

Dus nu vraag ik me af of ik het idee maar ff in de kast moet zetten tot er drones met labels zijn en liefst onder de 250 gram.
Is die 250 gram met batterij of zonder? Want zonder haalt een cinewhoop het nog wel.

En wat met de import drones of zelfbouw drones. Die zullen zeker geen label krijgen neem ik aan..

Dus lang verhaal kort, is het nu wel een handig moment om in deze hobby te stappen?

rcee

Active Member
Lid geworden
27 jul 2019
Waarderingsscore
119
Punten
43
Leeftijd
53
De toekomstige regelgeving spreekt niet over 'gewicht' maar over MTOM, wat staat voor 'maximum takeoff mass'. Dit is al iets om rekening mee te houden. Een mini bijvoorbeeld weegt 249 gram, dit wil echter niet zeggen dat de MTOM dit ook is. Volgens de toekomstige regelgeving wordt de MTOM bepaald door de leverancier, en dient vermeld te worden in het verplichte comformiteitscertificaat dat deel uit maakt van de CE certificering.
Zolang er geen drones zijn met een CE certificaat blijft dit een grote ' unknown' , er zijn slechts enkele fabrikanten die vermelden de MTOM op de website. In de FPV scene zie je dit echter helemaal nog niet. Op dronewatch vind je meerdere artiekelen over de aankomende regelgeving, wellicht handig om die even in te zien.
Als ervaren ' uit china besteller' raad ik banggood af. zeer onbetrouwbaar in tegenstelling tot Aliexpress daar heb je je spullen vaak binnen de 2 weken geleverd.

Succes met de keuzes

• Leuk
Waarderingen: Snitsernl

PHTB

Well-Known Member
Lid geworden
29 sep 2017
Waarderingsscore
351
Punten
83
Als je dit leest en je wilt beginnen met drone vliegen, dan is het wellicht verstandig om hiermee te wachten tot er volledige duidelijkheid is.

Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Waarderingsscore
789
Punten
113
Leeftijd
54
Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik.

SMOKE

New Member
Lid geworden
17 jul 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
40
Bedankt voor alle info. Dacht nog een loophole te hebben met model helicopter, maar alles gaat onder deze nieuwe wetgeving vallen.

Vraag me wel af hoe je een zelf samen gestelde drone moet gaan classificeren. Dacht er namelijk aan om dan zelf een drone bij elkaar te sprokelen, proberen een 4k en fpv cam er op te hebben en onder de 250 gram te blijven met een vliegtijd van minimaal 10 minuten.

Maar denk dat wachten een betere optie is. Zie wel dat de labels pas vanaf 2023 verplicht op de verpakking moeten staan.. dat is wel erg lang wachten :D

rcee

Active Member
Lid geworden
27 jul 2019
Waarderingsscore
119
Punten
43
Leeftijd
53
Maar denk dat wachten een betere optie is.
Vraag me wel af hoe je een zelf samen gestelde drone moet gaan classificeren
Een zelfbouw komt altijd in de categorie A3 terecht net als alle huidige ongecertificeerde drones die momenteel over de toonbank gaan.

Zelf begrijp ik echt niet waarom je zou moeten wachten op de nieuwe regelgeving. kennelijk zijn veel mensen in de veronderstelling dat ze hun ongecertificeerde drone weg kunnen gooien met de intrede van de nieuwe regelgeving, hiervan is echter totaal geen sprake.

• Leuk
Waarderingen: peSHIr

SMOKE

New Member
Lid geworden
17 jul 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
40
Weggooien is een beetje overdreven, maar A1 vs A3 is natuurlijk wel een verschil. Geen cursus en examen nodig, en je mag in de buurt van mensen en bebouwing vliegen. Ipv minimaal 150m verwijderd van mensen.

Dus je kunt een rondje vliegen in je tuin of het lokale park.

Rare constructie die wet, snap het vanuit het oogpunt hoeveel schade een drone kan aanrichten, maar dat je juist zonder cursus en examen wel in de buurt van mensen mag vliegen is een beetje dubbel.

rcee

Active Member
Lid geworden
27 jul 2019
Waarderingsscore
119
Punten
43
Leeftijd
53
Rare constructie die wet, snap het vanuit het oogpunt hoeveel schade een drone kan aanrichten, maar dat je juist zonder cursus en examen wel in de buurt van mensen mag vliegen is een beetje dubbel.
Geen idee, ik vlieg zelf eigenlijk nooit [meer] rondom mensenmenigten, er zitten altijd wel een paar azijnpissers tussen die met je in discussie gaan of je wel/niet mag vliegen op desbetreffende plek. Zonde van je tijd. Maar daar kom je zelf wel achter :)

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Waarderingsscore
924
Punten
113
Leeftijd
43
Website
www.dronewatch.nl
Alle zelfbouw >250 gram valt sowieso in Open subcategorie A3, vanaf 31-12-2020. Dus minstens 150 meter afstand van mensen en de bebouwde omgeving. Een kleine whoop die minder dan 250 gram weegt, daarmee val je in A1. En dan mag je een stuk meer.

puffeltje

New Member
Lid geworden
3 jun 2020
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
73
"Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik."

Ik heb totaal geen slechte ervaringen met Banggood.
Komt er iets niet aan, gewoon melden en je krijgt alsnog je spullen.

" in tegenstelling tot Aliexpress daar heb je je spullen vaak binnen de 2 weken geleverd. "

Op mij "pootjes" voor de JJRC X11 (MJX B4W / Eachine EX3) heb ik bij AlieXpress meer dan 8 weken moeten wachten.

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Waarderingsscore
789
Punten
113
Leeftijd
54
"Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik."

Ik heb totaal geen slechte ervaringen met Banggood.
Komt er iets niet aan, gewoon melden en je krijgt alsnog je spullen.
Zo heeft ieder zijn eigen ervaring. Het 'gewoon melden' was in mijn geval een eindeloze mailwisseling met Linda. Waarschijnlijk telkens een andere persoon. Ik heb uiteindelijk mijn geld teruggevraagd, waar ook weer meerdere mails over heen gingen, maar wat ik wel heb teruggekregen.