Nu in de hobby stappen of wachten op EU labels?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SMOKE

New Member
Lid geworden
17 jul 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
44
Locatie
X
Heb me laaste week vermaakt met verdiepen in banggood drones, cinewhoops en fpv opties.

Heb DRL sim geinstalleerd en een gamepilot controller aan de pc gehangen om alvast te oefenen. (lastig vliegen die drones)

Dacht eerst aan een tinyhawk2 rtf set. Echter heeft die maar 3 minuten flight time. Das wel erg mager.

Dus misschien dan toch een grotere optie met een gopro ofzo er op.

Google "nederlandse drone wetgeving" zie dat de wetgeving gaat veranderen. Als je drone meer als 250 gram weegt en geen EU label heeft dan krijg je redelijk wat regels om aan te voldoen voor een beetje boven een gras veld vliegen.

Een kleine cinewhoop met batterij weegt al te veel... DJI mini zit precies op de grens. Maar die vliegt zichzelf, en valt zo ver ik kan zien niet om te zetten naar full manual control.

Dus nu vraag ik me af of ik het idee maar ff in de kast moet zetten tot er drones met labels zijn en liefst onder de 250 gram.
Is die 250 gram met batterij of zonder? Want zonder haalt een cinewhoop het nog wel.

En wat met de import drones of zelfbouw drones. Die zullen zeker geen label krijgen neem ik aan..

Dus lang verhaal kort, is het nu wel een handig moment om in deze hobby te stappen?
 
De toekomstige regelgeving spreekt niet over 'gewicht' maar over MTOM, wat staat voor 'maximum takeoff mass'. Dit is al iets om rekening mee te houden. Een mini bijvoorbeeld weegt 249 gram, dit wil echter niet zeggen dat de MTOM dit ook is. Volgens de toekomstige regelgeving wordt de MTOM bepaald door de leverancier, en dient vermeld te worden in het verplichte comformiteitscertificaat dat deel uit maakt van de CE certificering.
Zolang er geen drones zijn met een CE certificaat blijft dit een grote ' unknown' , er zijn slechts enkele fabrikanten die vermelden de MTOM op de website. In de FPV scene zie je dit echter helemaal nog niet. Op dronewatch vind je meerdere artiekelen over de aankomende regelgeving, wellicht handig om die even in te zien.
Als ervaren ' uit china besteller' raad ik banggood af. zeer onbetrouwbaar in tegenstelling tot Aliexpress daar heb je je spullen vaak binnen de 2 weken geleverd.

Succes met de keuzes
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Als je dit leest en je wilt beginnen met drone vliegen, dan is het wellicht verstandig om hiermee te wachten tot er volledige duidelijkheid is.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik.
 
Bedankt voor alle info. Dacht nog een loophole te hebben met model helicopter, maar alles gaat onder deze nieuwe wetgeving vallen.

Vraag me wel af hoe je een zelf samen gestelde drone moet gaan classificeren. Dacht er namelijk aan om dan zelf een drone bij elkaar te sprokelen, proberen een 4k en fpv cam er op te hebben en onder de 250 gram te blijven met een vliegtijd van minimaal 10 minuten.

Maar denk dat wachten een betere optie is. Zie wel dat de labels pas vanaf 2023 verplicht op de verpakking moeten staan.. dat is wel erg lang wachten :D
 
Maar denk dat wachten een betere optie is.
Vraag me wel af hoe je een zelf samen gestelde drone moet gaan classificeren

Een zelfbouw komt altijd in de categorie A3 terecht net als alle huidige ongecertificeerde drones die momenteel over de toonbank gaan.

Zelf begrijp ik echt niet waarom je zou moeten wachten op de nieuwe regelgeving. kennelijk zijn veel mensen in de veronderstelling dat ze hun ongecertificeerde drone weg kunnen gooien met de intrede van de nieuwe regelgeving, hiervan is echter totaal geen sprake.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Weggooien is een beetje overdreven, maar A1 vs A3 is natuurlijk wel een verschil. Geen cursus en examen nodig, en je mag in de buurt van mensen en bebouwing vliegen. Ipv minimaal 150m verwijderd van mensen.

Dus je kunt een rondje vliegen in je tuin of het lokale park.

Rare constructie die wet, snap het vanuit het oogpunt hoeveel schade een drone kan aanrichten, maar dat je juist zonder cursus en examen wel in de buurt van mensen mag vliegen is een beetje dubbel.
 
Rare constructie die wet, snap het vanuit het oogpunt hoeveel schade een drone kan aanrichten, maar dat je juist zonder cursus en examen wel in de buurt van mensen mag vliegen is een beetje dubbel.

Geen idee, ik vlieg zelf eigenlijk nooit [meer] rondom mensenmenigten, er zitten altijd wel een paar azijnpissers tussen die met je in discussie gaan of je wel/niet mag vliegen op desbetreffende plek. Zonde van je tijd. Maar daar kom je zelf wel achter :)
 
Alle zelfbouw >250 gram valt sowieso in Open subcategorie A3, vanaf 31-12-2020. Dus minstens 150 meter afstand van mensen en de bebouwde omgeving. Een kleine whoop die minder dan 250 gram weegt, daarmee val je in A1. En dan mag je een stuk meer.
 
"Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik."

Ik heb totaal geen slechte ervaringen met Banggood.
Komt er iets niet aan, gewoon melden en je krijgt alsnog je spullen.

" in tegenstelling tot Aliexpress daar heb je je spullen vaak binnen de 2 weken geleverd. "

Op mij "pootjes" voor de JJRC X11 (MJX B4W / Eachine EX3) heb ik bij AlieXpress meer dan 8 weken moeten wachten.
 
"Het advies banggood te vermijden voor je drone onderschrijf ik."

Ik heb totaal geen slechte ervaringen met Banggood.
Komt er iets niet aan, gewoon melden en je krijgt alsnog je spullen.
Zo heeft ieder zijn eigen ervaring. Het 'gewoon melden' was in mijn geval een eindeloze mailwisseling met Linda. Waarschijnlijk telkens een andere persoon. Ik heb uiteindelijk mijn geld teruggevraagd, waar ook weer meerdere mails over heen gingen, maar wat ik wel heb teruggekregen.
 
Volgens mij is het al zo dat wanneer je drone een camera heeft ook valt een camera in de <250 gram categorie, automatisch in A3 C1 valt. Ik kan me vergissen....even goed inlezen. Ik heb ook nog wel wat vraagtekens bij wat dit nu voor mij als fpv piloot betekent.

Ik zag wat opmerkingen over banggood, zo lang je er maar rekening mee houd dat een order vertraagd kan zijn (1x gehad op behoorlijk wat orders) dan is het een prima club. Daarnaast zijn ze bezig met warehouses in de EU, ik heb al spullen binnen 5 dagen gekregen. Wil je echt snel zou ik in NL bestellen. Dit doe ik persoonlijk steeds vaker.
 
Hallo Meton!

In principe kom je als FPV vlieger terecht in Open categorie A3. Met een FPV drone die minder weegt dan 250 gram (een Cinewhoop of Tinywhoop of hoe je ze ook noemt) is het nog even de vraag welke categorie van toepassing gaat zijn. Mogelijk A1, maar er gaan ook stemmen op die zeggen dat FPV per definitie in A3 valt. Ik kan dit zelf lastig uit de regelgeving opmaken. Vergeet verder niet dat een spotter verplicht is tijdens het FPV vliegen.

Hoe dan ook zul je jezelf moeten registreren als dronepiloot (ivm de aanwezigheid van een camera). Een examen lijkt niet aan de orde bij drones <250 gram, maar ook daarover moet het laatste woord nog gezegd worden vanuit het ministerie.

Verder is dit artikel wellicht interessant voor je, maar dit gaat meer over de 'gewone' drones.
 
Hallo Meton!

In principe kom je als FPV vlieger terecht in Open categorie A3. Met een FPV drone die minder weegt dan 250 gram (een Cinewhoop of Tinywhoop of hoe je ze ook noemt) is het nog even de vraag welke categorie van toepassing gaat zijn. Mogelijk A1, maar er gaan ook stemmen op die zeggen dat FPV per definitie in A3 valt. Ik kan dit zelf lastig uit de regelgeving opmaken. Vergeet verder niet dat een spotter verplicht is tijdens het FPV vliegen.

Hoe dan ook zul je jezelf moeten registreren als dronepiloot (ivm de aanwezigheid van een camera). Een examen lijkt niet aan de orde bij drones <250 gram, maar ook daarover moet het laatste woord nog gezegd worden vanuit het ministerie.

Verder is dit artikel wellicht interessant voor je, maar dit gaat meer over de 'gewone' drones.

Bedankt voor je feedback, ik had gister de vraag gepost over fpv vliegen met spotter . Die is dus nu beantwoord! Ik kan maar weinig info vinden over de verplichte spotter, heb jij een linkje of info waar dit staat?
 
Bedankt voor je feedback, ik had gister de vraag gepost over fpv vliegen met spotter . Die is dus nu beantwoord! Ik kan maar weinig info vinden over de verplichte spotter, heb jij een linkje of info waar dit staat?
Dit volgt uit de algemene bepalingen voor het vliegen in de Open categorie:

2) Tijdens de vluchtuitvoering:

[..]

b)
moet de piloot op afstand het onbemand luchtvaartuig in VLOS houden en het luchtruim rond het onbemande luchtvaartuig nauwlettend in de gaten houden om het risico op botsingen met bemande luchtvaartuigen te vermijden. De piloot op afstand moet de vlucht stopzetten als de vluchtuitvoering gevaar oplevert voor andere luchtvaartuigen, mensen, dieren, het milieu of eigendommen;

[..]

Met het oog op de toepassing van punt 2, onder b), mogen piloten op afstand worden bijgestaan door een waarnemer die zich naast hen bevindt en zonder hulp visueel contact houdt met het onbemand luchtvaartuig en zo de piloot op afstand helpt om de vlucht veilig uit te voeren. Er moet duidelijke en effectieve communicatie plaatsvinden tussen de piloot op afstand en de waarnemer van het onbemand luchtvaartuig.


(bron)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dit volgt uit de algemene bepalingen voor het vliegen in de Open categorie:

2) Tijdens de vluchtuitvoering:

[..]

b)
moet de piloot op afstand het onbemand luchtvaartuig in VLOS houden en het luchtruim rond het onbemande luchtvaartuig nauwlettend in de gaten houden om het risico op botsingen met bemande luchtvaartuigen te vermijden. De piloot op afstand moet de vlucht stopzetten als de vluchtuitvoering gevaar oplevert voor andere luchtvaartuigen, mensen, dieren, het milieu of eigendommen;

[..]

Met het oog op de toepassing van punt 2, onder b), mogen piloten op afstand worden bijgestaan door een waarnemer die zich naast hen bevindt en zonder hulp visueel contact houdt met het onbemand luchtvaartuig en zo de piloot op afstand helpt om de vlucht veilig uit te voeren. Er moet duidelijke en effectieve communicatie plaatsvinden tussen de piloot op afstand en de waarnemer van het onbemand luchtvaartuig.


(bron)

Gij zijt een topper thx! Ik ga de gelinkte bron even goed bestuderen. Dit zou volgens mij zelfs betekenen dat een zelfbouw woop van 80 gram op 1s met spotter gevlogen dient te worden.
 
Gij zijt een topper thx! Ik ga de gelinkte bron even goed bestuderen. Dit zou volgens mij zelfs betekenen dat een zelfbouw woop van 80 gram op 1s met spotter gevlogen dient te worden.
Yep, het lijkt erop dat de Europese regelgeving bedacht is door bureaucraten die nog nooit een drone van dichtbij hebben gezien...