Nu nog een 907 gram zware Mavic 2 Pro kopen!?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Lucci

New Member
Lid geworden
28 sep 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Harderwijk
Hallo drone community,

Ik ben nieuw in beide de "dronewereld" en dit forum en erg enthousiast over mijn voorgenomen stappen om te gaan vliegen....en daar serieus mee bezig te zijn!

Ik moet zeggen dat drone vliegen vooral in Nederland niet de meest gemakkelijke "hobby" is vanwege alle regeltjes, maar ik laat me niet uit het veld slaan!

Ik dacht dat ik mij goed had ingelezen in allerlei thema's, ware het niet dat ik na het uitpluizen van de aankomende Europese wetgeving nu met een aantal vragen zit...

Als beginnende vlieger was ik van plan een DJI Mavic 2 Pro aan te schaffen en mijn ROC light te halen. ROC light omdat ik de illusie heb in opdracht van anderen te kunnen gaan vliegen. Met nog een paar maand te gaan tot de nieuwe regelgeving in werking treedt, vraag ik mij nu af of het überhaupt zin heeft het om voor ROC light te gaan (en dan laat ik de kwaliteit van klassikaal vs online cursussen even in het midden). Zoals ik het nu heb begrepen is het ROC light vanaf 1.1.21 niet meer nodig en wordt vervangen door een vooral veel goedkopere "certificering".

Mijn tweede dilemma betreft de Mavic 2 Pro...met zijn 907 gram is deze drone 7 gram te zwaar voor de C1 classificering en valt dus vanaf 1.1.23 in de C2 categorie...dat maakt de drone (commercieel) veel minder goed inzetbaar voor fotografie en film. Uiteindelijk vind ik de Mavic 2 Pro net een tik te duur om na 1.1.23 alleen nog als "nice to have" op de plank te hebben liggen...

Het zou natuurlijk kunnen dat DJI met Europese versies gaat komen die net binnen de 900 gram grens vallen, maar daar lijkt nu nog helemaal geen schijn van te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie input / gedachten

Groet, Lucci
 
De Mavic 2 Pro beschikt niet over een Cx CE label, en zal voor de Europese regelgeving worden gezien als een 'legacy' drone. Dat betekent dat je ermee in Open subcategorie A2 terecht komt, en dus ook een A2 dronebrevet moet halen. Na 1-1-2023 mag je met deze drone alleen nog in Open subcategorie A3 vliegen.

Meer uitleg hier:

Over de indeling van 'legacy' drones: EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?
Over de nieuwe CE labels: EU droneregels: vanaf 1 januari 2023 nieuwe CE-labels voor drones
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro