Nu nog ROC-light volgen?

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door EWigman, 17 jan 2020.

1. EWigman

EWigman New Member

Lid geworden:
    9 jan 2020
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,

Ik ben me aan het orienteren om te switchen van een recreatieve vlieger naar een beroepsmatige vlieger.
    Nu veranderd per 1-7 de wetgeving en wordt alles anders.

Wat ik me nu af vraag is: heeft het voor mij nog zin om een opleiding ROC-light te volgen?

Dat het "papiertje" komt te vervallen in 2021 begrijp ik. Maar de theoretische kennis die je opdoet, is dat het geld waard, of kan ik het geld beter in m'n zak houden en kijken of ik deze kennis op een andere manier kan vergaren, en het geld straks investeren in registratie en opleiding?

Ik hoor graag jullie meningen/advies, en alvast dank voor je reactie!

Groeten,
    Erwin

2. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    745
    In zekere zin heeft het nu nog zin, ja. Zie ook deze uitleg op de site van Skytools. Grote kans dat het ROC-light dadelijk omgezet kan worden in een EU dronebewijs. Het probleem is dat nu nog niet bekend is wat de opleidingen gaan kosten voor het 'uitgebreidere' EU dronebewijs (die naast de 40 online vragen ook 30 schriftelijke vragen zal omvatten). Dus kosten vergelijken is nu nog niet mogelijk.

3. EWigman

EWigman New Member

Lid geworden:
    9 jan 2020
    Leuk Bevonden:
    1
    Dank je wel voor je antwoord Wiebe. Grote kans dat ik dus inderdaad ROC-light ga behalen.
    Er zijn veel aanbieders van deze cursus. Zijn er aanbieders die je aan kunt bevelen?

4. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    745
    Ik heb zelf geen ervaring met aanbieders van ROC-light opleidingen. Het hangt er ook een beetje vanaf waar je in het land zit en of je de lesstof klassikaal wilt volgen of meer middels zelfstudie wilt doen.

5. Joop ter Welle

Joop ter Welle New Member

Lid geworden:
    11 okt 2019
    Leuk Bevonden:
    2
    Beste Erwin,
    Als beginnend dronevlieger met de Mavic 2Pro, denk ik ook nog het ROC Light te gaan halen.
    Heb jij al een aanbieder gevonden in de omgeving Arnhem of elders.
    Groeten, Joop

EWigman vindt dit leuk.
  6. EWigman

EWigman New Member

Lid geworden:
    9 jan 2020
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo Joop,

Ik ben nog wat aanbieders aan het vergelijken. In Duiven zit EU Dronebewijs - Snel geregeld , alleen doen zij zelf volgens mij alleen het theorie gedeelte, maar besteden ze 't praktijkgedeelte uit. (is niet van toepassing voor ROC-light, maar wel voor RPA-L)
    Voor vergelijking ben ik nu alleen nog de aanbieders zelf aan het bekijken. Ik heb nog niet gezocht naar beoordelingen van cursisten.

In plaats van ROC-Light denk ik er nu toch sterk over om RPA-L te gaan volgen. Dit is wel een duurder, maar wel meer mogelijkheden denk ik.

Wat dat betreft zit ik misschien een beetje in een luxe positie.... als je dat zo mag/wil noemen.
    Door een reorganisatie bij het bedrijf waar ik werk, komt mijn functie te vervallen, en ben ik vanaf 1 mei werkloos.
    De regeling die er is voor de mensen die weg moeten omvat ook een transitie vergoeding die ik (gedeeltelijk) wil gebruiken voor opleiding en financiering van de opstartfase om beroepsmatig te gaan vliegen.

Voor mezelf denk ik dat ik een keuze ga maken tussen Hoofddorp, (DFC/DFA) Almere (Droneland) of Heinenoord. (Skytools)

Succes met het uitzoeken van een aanbieder voor jezelf, en als je nog vragen hebt... shoot!

Groeten,
    Erwin

7. klaas

klaas Active Member

Lid geworden:
    17 dec 2016
    Leuk Bevonden:
    62
    Voor een mavic volstaat de aanvraag bij IL&T
    Je hoeft geen theorie examen te doen.
    Bespaar je de kosten.
    Zie voor info de site van IL&T

Kodision TriplEforms - Er is een fout opgetreden

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

8. Joop ter Welle

Lid geworden:
    11 okt 2019
    Leuk Bevonden:
    2
  9. Joop ter Welle

Lid geworden:
    11 okt 2019
    Leuk Bevonden:
    2

10. Joop ter Welle

Lid geworden:
    11 okt 2019
    Leuk Bevonden:
    2
    Beste Erwin,
    Dank je wel voor de info en ook voor je aanbod om evt nog eens bij je aan te kloppen.

RPA-L is idd wel wat heftiger. Interessant dat je van plan bent beroepsmatig te gaan vliegen.

Ik wens je veel succes met het nieuwe traject waar je voor staat.

PS. Ik weet niet of dit allemaal goed gaat in het forum. Allemaal nieuw en nog niet echt doorzichtig voor mij. Maar dat zal tzt goed komen ;)

Groeten, Joop

EWigman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina