Nu nog ROC-light volgen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EWigman

New Member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
Zevenaar
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren om te switchen van een recreatieve vlieger naar een beroepsmatige vlieger.
Nu veranderd per 1-7 de wetgeving en wordt alles anders.

Wat ik me nu af vraag is: heeft het voor mij nog zin om een opleiding ROC-light te volgen?

Dat het "papiertje" komt te vervallen in 2021 begrijp ik. Maar de theoretische kennis die je opdoet, is dat het geld waard, of kan ik het geld beter in m'n zak houden en kijken of ik deze kennis op een andere manier kan vergaren, en het geld straks investeren in registratie en opleiding?

Ik hoor graag jullie meningen/advies, en alvast dank voor je reactie!

Groeten,
Erwin
 
In zekere zin heeft het nu nog zin, ja. Zie ook deze uitleg op de site van Skytools. Grote kans dat het ROC-light dadelijk omgezet kan worden in een EU dronebewijs. Het probleem is dat nu nog niet bekend is wat de opleidingen gaan kosten voor het 'uitgebreidere' EU dronebewijs (die naast de 40 online vragen ook 30 schriftelijke vragen zal omvatten). Dus kosten vergelijken is nu nog niet mogelijk.
 
Dank je wel voor je antwoord Wiebe. Grote kans dat ik dus inderdaad ROC-light ga behalen.
Er zijn veel aanbieders van deze cursus. Zijn er aanbieders die je aan kunt bevelen?
 
Ik heb zelf geen ervaring met aanbieders van ROC-light opleidingen. Het hangt er ook een beetje vanaf waar je in het land zit en of je de lesstof klassikaal wilt volgen of meer middels zelfstudie wilt doen.
 
Beste Erwin,
Als beginnend dronevlieger met de Mavic 2Pro, denk ik ook nog het ROC Light te gaan halen.
Heb jij al een aanbieder gevonden in de omgeving Arnhem of elders.
Groeten, Joop
 
  • Leuk
Waarderingen: EWigman
Beste Erwin,
Als beginnend dronevlieger met de Mavic 2Pro, denk ik ook nog het ROC Light te gaan halen.
Heb jij al een aanbieder gevonden in de omgeving Arnhem of elders.
Groeten, Joop

Hallo Joop,

Ik ben nog wat aanbieders aan het vergelijken. In Duiven zit EU Dronebewijs - Snel geregeld , alleen doen zij zelf volgens mij alleen het theorie gedeelte, maar besteden ze 't praktijkgedeelte uit. (is niet van toepassing voor ROC-light, maar wel voor RPA-L)
Voor vergelijking ben ik nu alleen nog de aanbieders zelf aan het bekijken. Ik heb nog niet gezocht naar beoordelingen van cursisten.

In plaats van ROC-Light denk ik er nu toch sterk over om RPA-L te gaan volgen. Dit is wel een duurder, maar wel meer mogelijkheden denk ik.

Wat dat betreft zit ik misschien een beetje in een luxe positie.... als je dat zo mag/wil noemen.
Door een reorganisatie bij het bedrijf waar ik werk, komt mijn functie te vervallen, en ben ik vanaf 1 mei werkloos.
De regeling die er is voor de mensen die weg moeten omvat ook een transitie vergoeding die ik (gedeeltelijk) wil gebruiken voor opleiding en financiering van de opstartfase om beroepsmatig te gaan vliegen.

Voor mezelf denk ik dat ik een keuze ga maken tussen Hoofddorp, (DFC/DFA) Almere (Droneland) of Heinenoord. (Skytools)

Succes met het uitzoeken van een aanbieder voor jezelf, en als je nog vragen hebt... shoot!

Groeten,
Erwin
 
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
Hallo Joop,

Ik ben nog wat aanbieders aan het vergelijken. In Duiven zit EU Dronebewijs - Snel geregeld , alleen doen zij zelf volgens mij alleen het theorie gedeelte, maar besteden ze 't praktijkgedeelte uit. (is niet van toepassing voor ROC-light, maar wel voor RPA-L)
Voor vergelijking ben ik nu alleen nog de aanbieders zelf aan het bekijken. Ik heb nog niet gezocht naar beoordelingen van cursisten.

In plaats van ROC-Light denk ik er nu toch sterk over om RPA-L te gaan volgen. Dit is wel een duurder, maar wel meer mogelijkheden denk ik.

Wat dat betreft zit ik misschien een beetje in een luxe positie.... als je dat zo mag/wil noemen.
Door een reorganisatie bij het bedrijf waar ik werk, komt mijn functie te vervallen, en ben ik vanaf 1 mei werkloos.
De regeling die er is voor de mensen die weg moeten omvat ook een transitie vergoeding die ik (gedeeltelijk) wil gebruiken voor opleiding en financiering van de opstartfase om beroepsmatig te gaan vliegen.

Voor mezelf denk ik dat ik een keuze ga maken tussen Hoofddorp, (DFC/DFA) Almere (Droneland) of Heinenoord. (Skytools)

Succes met het uitzoeken van een aanbieder voor jezelf, en als je nog vragen hebt... shoot!

Groeten,
Erwin

Voor een mavic volstaat de aanvraag bij IL&T
Je hoeft geen theorie examen te doen.
Bespaar je de kosten.
Zie voor info de site van IL&T

Kodision TriplEforms - Er is een fout opgetreden




Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Voor een mavic volstaat de aanvraag bij IL&T
Je hoeft geen theorie examen te doen.
Bespaar je de kosten.
Zie voor info de site van IL&T

Kodision TriplEforms - Er is een fout opgetreden




Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Hallo Joop,

Ik ben nog wat aanbieders aan het vergelijken. In Duiven zit EU Dronebewijs - Snel geregeld , alleen doen zij zelf volgens mij alleen het theorie gedeelte, maar besteden ze 't praktijkgedeelte uit. (is niet van toepassing voor ROC-light, maar wel voor RPA-L)
Voor vergelijking ben ik nu alleen nog de aanbieders zelf aan het bekijken. Ik heb nog niet gezocht naar beoordelingen van cursisten.

In plaats van ROC-Light denk ik er nu toch sterk over om RPA-L te gaan volgen. Dit is wel een duurder, maar wel meer mogelijkheden denk ik.

Wat dat betreft zit ik misschien een beetje in een luxe positie.... als je dat zo mag/wil noemen.
Door een reorganisatie bij het bedrijf waar ik werk, komt mijn functie te vervallen, en ben ik vanaf 1 mei werkloos.
De regeling die er is voor de mensen die weg moeten omvat ook een transitie vergoeding die ik (

) wil gebruiken voor opleiding en financiering van de opstartfase om beroepsmatig te gaan vliegen.

Voor mezelf denk ik dat ik een keuze ga maken tussen Hoofddorp, (DFC/DFA) Almere (Droneland) of Heinenoord. (Skytools)

Succes met het uitzoeken van een aanbieder voor jezelf, en als je nog vragen hebt... shoot!

Groeten,
Erwin
 
Beste Erwin,
Dank je wel voor de info en ook voor je aanbod om evt nog eens bij je aan te kloppen.

RPA-L is idd wel wat heftiger. Interessant dat je van plan bent beroepsmatig te gaan vliegen.

Ik wens je veel succes met het nieuwe traject waar je voor staat.

PS. Ik weet niet of dit allemaal goed gaat in het forum. Allemaal nieuw en nog niet echt doorzichtig voor mij. Maar dat zal tzt goed komen ;)

Groeten, Joop
 
  • Leuk
Waarderingen: EWigman
In Duiven zit EU Dronebewijs - Snel geregeld , alleen doen zij zelf volgens mij alleen het theorie gedeelte, maar besteden ze 't praktijkgedeelte uit. (is niet van toepassing voor ROC-light, maar wel voor RPA-L)

Hoi allen, hier Sem van Drone Class. Wij verzorgen RPA-L theorie inderdaad en zijn daarvoor erkend door ILT. Wij hebben RPA-L (FI) en zodoende ervaring met het praktijkgedeelte. We ondersteunen je graag met reguliere vliegles, zie het als een vooropleiding. Daarna, via onze erkende opleidingspartner, intake voor het examen en het RPA-L praktijkexamen.
 
Hallo Klaas,

betekent dit dat je zakelijk kan/mag vliegen met een mavic zonder je roc-l te behalen?
Volgens mij niet, hoor. Pas vanaf de nieuwe Europese droneregels (1 juli 2020/1 januari 2021?) vervalt verschil tussen zakelijk/commercieel en hobbymatig/persoonlijk. Tot die tijd mag je volgens mij niet met zakelijk doel vliegen zonder minimaal ROC-L, toch?

Bovendien, welke Mavic? Mavic Mini? Mavic Air? Mavic (Pro/Enterprise)? Nogal een verschil in gewicht/klasse.
 
Volgens mij niet, hoor. Pas vanaf de nieuwe Europese droneregels (1 juli 2020/1 januari 2021?) vervalt verschil tussen zakelijk/commercieel en hobbymatig/persoonlijk. Tot die tijd mag je volgens mij niet met zakelijk doel vliegen zonder minimaal ROC-L, toch?

Bovendien, welke Mavic? Mavic Mini? Mavic Air? Mavic (Pro/Enterprise)? Nogal een verschil in gewicht/klasse.

Hi,

Ik beschik over een Mavic Pro 2! Voor zover ik lees heb je ook minimaal ROC-L nodig om zakelijk te mogen vliegen. @klaas waar heb je deze informatie vandaan? Grtzz
 
Hi,

Ik beschik over een Mavic Pro 2! Voor zover ik lees heb je ook minimaal ROC-L nodig om zakelijk te mogen vliegen. @klaas waar heb je deze informatie vandaan? Grtzz

Je mag met een ROC-L commercieel vliegen maar je zult nooit ontheffingen krijgen. Die krijgen alleen ROC. Maar met een RPA-L zou je als ZZPer ingehuurd kunnen worden door een ROC en vliegen onder hun Ops manual en met hun materiaal.


Met Vriendelijke Groet,

Piet

Dronepilots.nl app
 
Wie wil wachten op het EU Dronebewijs, heeft misschien wel interesse in deze uitleg over welke opleiding je moet volgen:
Drone opleiding en examen

Let op. Alle huidige drones hebben geen Europese CE-markering en Cx label, waardoor ze in een overgangsregeling vallen. De reden dat je met bijvoorbeeld een Mavic 2 Pro een aanvullend certificaat moet halen en met een Inspire 2 niet, is dat je met die Mavic 2 Pro over bebouwing mag vliegen in de open categorie. Dit is onder ROC-light absoluut niet toegestaan.
 
Wie wil wachten op het EU Dronebewijs, heeft misschien wel interesse in deze uitleg over welke opleiding je moet volgen:
Drone opleiding en examen

Let op. Alle huidige drones hebben geen Europese CE-markering en Cx label, waardoor ze in een overgangsregeling vallen. De reden dat je met bijvoorbeeld een Mavic 2 Pro een aanvullend certificaat moet halen en met een Inspire 2 niet, is dat je met die Mavic 2 Pro over bebouwing mag vliegen in de open categorie. Dit is onder ROC-light absoluut niet toegestaan.

Interessant!
Dus zodra de Europeese regelgeving van kracht gaan, beschik je dan al over de juiste papieren?
Wordt deze certificaat ter vervanging van ROC-L?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sem van Geffen
Interessant!
Dus zodra de Europeese regelgeving van kracht gaan, beschik je dan al over de juiste papieren?
Wordt deze certificaat ter vervanging van ROC-L?

Ik ga nu een beetje vooruitlopen op de zaak:
  • Stel, er komt deze maand een definitief uitstel van de EU drone regels
  • Stel, de nieuwe invoeringsdatum wordt 1 januari 2021
  • Dan gaan we - hoe dan ook - deze zomer / dit najaar (toch) starten met het EU Dronebewijs
  • Relevant voor particulieren (je kunt dan al de opleiding volgen en examen doen) inderdaad, maar...
  • Particulieren vallen nog steeds onder de regeling modelvliegen tot de nieuwe invoeringsdatum EN...
  • Bedrijven vallen nog steeds onder ROC/ROC-light tot de nieuwe invoeringsdatum
In deze situatieschets moet het ministerie nog aangeven wat er gebeurt met het certificaat dat je verdient. Het lijkt mij logisch dat dit pas geldigheid heeft vanaf de nieuwe invoeringsdatum.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R. Dalacuna
Ik ga nu een beetje vooruitlopen op de zaak:
  • Stel, er komt deze maand een definitief uitstel van de EU drone regels
  • Stel, de nieuwe invoeringsdatum wordt 1 januari 2021
  • Dan gaan we - hoe dan ook - deze zomer (toch) starten met het EU Dronebewijs
  • Relevant voor particulieren (je kunt dan al de opleiding volgen en examen doen) inderdaad, maar...
  • Particulieren vallen nog steeds onder de regeling modelvliegen tot de nieuwe invoeringsdatum EN...
  • Bedrijven vallen nog steeds onder ROC/ROC-light tot de nieuwe invoeringsdatum
In deze situatieschets moet het ministerie nog aangeven wat er gebeurt met het certificaat dat je verdient. Het lijkt mij logisch dat dit pas geldigheid heeft vanaf de nieuwe invoeringsdatum.
Dank voor de heldere uitleg