Nut van SD kaart in RC1/2

duodroner

Member
Lid geworden
17 dec 2020
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
67
Wat is het nut van een extra SD kaartje in een RC1/2 controller ? Bij mijn huidige RC2 controller worden alle beelden toch opgeslagen intern. En dan gebruik je dat toch alleen nog voor screenshots ? If begrijp ik iets verkeerd?

Groet, Dirk

Dit vraag ik mij ook wel eens af. Misschien om afbeeldingen vanaf je drone op te slaan?
Je kunt wel alvast thuis kaarten opslaan als je bijvoorbeeld op lokatie geen wifi of data-verbinding hebt.

Je kan daar je video cache op laten slaan wanneer je filmt, mocht je je drone verliezen, dan heb je in ieder geval nog de 1080p beelden die op je controller binnen zijn gekomen.

Verder kan je even kijken of het allemaal gelukt is wat je wilde doen/filmen op je controller, zonder dat je alles van je drone hoeft te downloaden naar je controller of telefoon. En ziet het er niet zo uit zoals je wilt, dan kan je het nog een keer opnieuw doen. Niets zo vervelend als thuis komen en dat het blijkt dat het allemaal niet zo is als dat je wilde.

Voor het geld hoef je het niet te laten. Voor € 12,29 heb je al een 128GB Kingston CANVAS Go! Plus op Amazon (link).

• Leuk
Waarderingen: Doc
En mocht je er achter komen dat de card van de drone nog in de PC thuis zit, heb je altijd een reserve bij de hand.

• Leuk
Waarderingen: Doc en VisioAer
Dat is inderdaad een goede haha! Maar ook voor het geval de SD in de drone vol zit. Daarom heb ik in de RC ook een van 128GB zitten :)

• Leuk
Waarderingen: Amitushka
Toch nog wat nuttige toepassingen gehoord van jullie. Maar direct screenshots naar die kaart laten gaan gaat dus niet volgens het DJi forum. Daar moppert iedereen over en hopelijk komt er dus wel een firmware aanpassing.

Groet, Dirk

• Leuk
Waarderingen: VisioAer
Wat is het nut van een extra SD kaartje in een RC1/2 controller ? Bij mijn huidige RC2 controller worden alle beelden toch opgeslagen intern. En dan gebruik je dat toch alleen nog voor screenshots ? If begrijp ik iets verkeerd?

Groet, Dirk
Het is voor je schermopnames die je gebruikt in het oefenen van je opties. Met je RC kan je schermopname maken, om terug te kijken welke instellingen je hebt gebruikt in bepaalde vluchten als je opties aan het uitproberen bent, maar ook je opgeslagen waypoints, als je die wil verfijnen. Die schermopnames slaat de RC controller niet automatisch op de SD kaart, misschien dat dit nog een keer veranderd in een toekomstige firmware update, maar je controller slaat het op, in het eigen geheugen, dat is niet groot, iets van 2 Gb.
Je moet zelf handmatig de files selecteren en dan copy naar 'Android' dat is je microSD kaartje.

>>> Van intern geheugen naar SD <<< Kijk de video, die legt het (ENG) haarfijn uit, gebruik de ondertiteling Nederlands van YouTube.

Ik werk alleen met SanDisk Extreme Pro kaartjes voor al mijn camera's, foto en video opslag (voor HD / 4K / 8K)
- 256 Gb in de drone
- 128 Gb in de RC2 controller (is wat overbemeten, 32 of 64 Gb is ook al voldoende), opgeslagen files in het controller geheugen zijn kleiner dan wat de drone opslaat. Hou rekening dat filmen in 4K / 60 fps *) zeer grote bestanden zijn, met een volle dag dronen zit je al gauw aan een 60 tot 100 Gb aan mp4 bestanden. Ik gebruik de SanDisk Extreme V2 externe SSD voor de 'uncut' film opslag. Die hang je met de usb-c makkelijk aan je smartphone, tablet of PC om beelden te laten zien aan anderen. Vergeet niet deze op de juiste wijze te ontkoppelen in je Android omgeving, zelfde als je dat in Windows doet. Ontkoppelen doe je bij de instellingen, veeg van boven naar beneden in druk op het externe usb-c opslag onderdeel.

*) Waarom ik kies voor 4K / 60 fps: Ik film ook met GoPro's en de Insta360, de drone is in mijn doel, de aanvulling om meer gevarieerde camerahoeken te hebben in wat je filmt (fiets of motor), dat maakt het eindresultaat aantrekkelijker om naar te kijken, korte shots achter elkaar over zelfde film onderwerp verhoogd de actie beleving en bind de kijker om te blijven kijken. In de eindmontage is het prettiger als wat je filmt, dat het van alle camera's gelijk is. fps staat voor frames per seconden.

TIP: gebruik altijd de format optie vanuit de controller, bij nieuwe kaartjes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Doc
Het is voor je schermopnames die je gebruikt in het oefenen van je opties. Met je RC kan je schermopname maken, om terug te kijken welke instellingen je hebt gebruikt in bepaalde vluchten als je opties aan het uitproberen bent, maar ook je opgeslagen waypoints, als je die wil verfijnen. Die schermopnames slaat de RC controller niet automatisch op de SD kaart, misschien dat dit nog een keer veranderd in een toekomstige firmware update, maar je controller slaat het op, in het eigen geheugen, dat is niet groot, iets van 2 Gb.
Je moet zelf handmatig de files selecteren en dan copy naar 'Android' dat is je microSD kaartje.

>>> Van intern geheugen naar SD
Ik werk alleen met SanDisk Extreme Pro kaartjes voor al mijn camera's, foto en video opslag (voor HD / 4K / 8K)
- 256 Gb in de drone
- 128 Gb in de RC2 controller (is wat overbemeten, 32 of 64 Gb is ook al voldoende), opgeslagen files in het controller geheugen zijn kleiner dan wat de drone opslaat. Hou rekening dat filmen in 4K / 60 fps *) zeer grote bestanden zijn, met een volle dag dronen zit je al gauw aan een 60 tot 100 Gb aan mp4 bestanden. Ik gebruik de SanDisk Extreme V2 externe SSD voor de 'uncut' film opslag. Die hang je met de usb-c makkelijk aan je smartphone, tablet of PC om beelden te laten zien aan anderen. Vergeet niet deze op de juiste wijze te ontkoppelen in je Android omgeving, zelfde als je dat in Windows doet. Ontkoppelen doe je bij de instellingen, veeg van boven naar beneden in druk op het externe usb-c opslag onderdeel.

*) Waarom ik kies voor 4K / 60 fps: Ik film ook met GoPro's en de Insta360, de drone is in mijn doel, de aanvulling om meer gevarieerde camerahoeken te hebben in wat je filmt (fiets of motor), dat maakt het eindresultaat aantrekkelijker om naar te kijken, korte shots achter elkaar over zelfde film onderwerp verhoogd de actie beleving en bind de kijker om te blijven kijken. In de eindmontage is het prettiger als wat je filmt, dat het van alle camera's gelijk is. fps staat voor frames per seconden.

TIP: gebruik altijd de format optie vanuit de controller, bij nieuwe kaartjes.

Hallo effe een vraagje en als je je mic 2 aan je Rc 2 hangt heb je dan geen sd kaart nodig voor audio ik weet dat de transmitters 8 gb intern geheugen hebben voor internal records,maar om gewoon te recorden heb je toch wel een sd kaart nodig in je RC 2,dank je op voorhand

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Groet, Dirk
Een andere functie betreft het inladen van geo-informatie, zoals beschreven in dit artikel: Eerste geo-dataset van IenW zorgt voor problemen bij inladen | Dronewatch

Hier krijg je helaas verplicht mee te maken, als je met een C1/C2/C3-drone vliegt...