Observer laagvlieggebied zweefvliegtuigen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Joanan Blei

Member
Lid geworden
20 apr 2020
Berichten
81
Waarderingsscore
72
Punten
18
Locatie
Utrecht
Hoi dronepiloten,

Ik zou graag even iets checken over dit onderwerp. Binnenkort ben ik in de buurt van zo'n laagvlieggebied waar zweefvliegers voorbij kunnen komen. De Aeret kaart meldt dat recreatief vliegen toegestaan is, maar wijst op de uitleg dat hier op bepaalde tijdstippen zweefvliegers verwacht kunnen worden. In het Dronewatch artikel wordt het volgende gezegd:

Een drone moet te allen tijde voorrang geven aan al het andere luchtverkeer, dus dan kan het geen kwaad om te weten dat er mogelijk zweefvliegers actief zijn. In de betreffende zones doe je er in de genoemde periode verstandig aan om altijd met een observer te werken, zeker omdat je zweefvliegtuigen niet aan hoort komen.


Wat ik graag even wil controleren: interpreteer ik het goed dat een tweede observer aanbevolen is in dit gebied? Of is een tweede observer verplicht (zoals volgens mij in civiele laagvlieggebieden het geval is)?

Alvast bedankt voor het antwoord!
 
  • Er moet, als u in het gearceerde gebied gaat vliegen, naast de bestuurder een waarnemer zijn, die in het zicht houdt of er ander vliegverkeer is. Ook mag u in de gearceerde gebieden maximaal 40 meter boven grond of water vliegen.

Bron: Rijksoverheid.
 
Bron: Rijksoverheid.

Ik weet dat dit voor civiele laagvlieggebieden geldt. Toch betwijfel ik of dat hier ook zo is. Onderstaande afbeelding is een screenshot van de Aeret kaart ten noordwesten van Zutphen, een willekeurig laagvlieggebied. Hier staat inderdaad duidelijk aangegeven dat een observer verplicht is, en dat de maximale vlieghoogte 40 meter is.

laagvlieg1.JPG

Echter, onderstaand screenshot is van de laagvliegroute voor zweefvliegers bij Zoutelande. Zoals je ziet: geen meldingen over maximale vlieghoogtes en geen meldingen over verplichte observers. Ook het Dronewatch artikel suggereert dat een observer niet verplicht is. Bovendien is het type luchtruim niet hetzelfde als in eerdergenoemd voorbeeld.

laagvlieg2.JPG

En dan nog even los van deze informatie; de GoDrone kaart toont de laagvliegroute bij Zoutelande helemaal niet. Als ik die info moet geloven dan is hier dus niet eens een laagvliegroute..
 
En dan nog even los van deze informatie; de GoDrone kaart toont de laagvliegroute bij Zoutelande helemaal niet. Als ik die info moet geloven dan is hier dus niet eens een laagvliegroute..

Tijdens de zomer is het strand tamelijk druk; daarom mag je vanaf 15 juni tot en met 31 augustus hier van 10 tot 18 uur niet vliegen.

Ben benieuwd of godrone zo geavanceerd is dat hij na 18:00 wel wat aan gaat geven.
 
Tijdens de zomer is het strand tamelijk druk; daarom mag je vanaf 15 juni tot en met 31 augustus hier van 10 tot 18 uur niet vliegen.

Ben benieuwd of godrone zo geavanceerd is dat hij na 18:00 wel wat aan gaat geven.
Oops foutje, dacht dat het al JULI was
 
Tijdens de zomer is het strand tamelijk druk; daarom mag je vanaf 15 juni tot en met 31 augustus hier van 10 tot 18 uur niet vliegen.

Waar komt dit statement vandaan? Volgens mij klopt dat echt niet, ook niet vanaf half juli. Er staat nergens dat vliegen hier verboden is voor drones, sterker; Aeret geeft duidelijk aan dat vliegen hier toegestaan is (maar hou rekening met zweefvliegers..) In Aeret staan ook de tijdvakken voor 10.00 uur en na 18.00 beschreven. Die tijdvakken hebben echter niets te maken met of je met je drone wel of niet mag vliegen, maar met wanneer je rekening moet houden met eventuele zweefvliegers. Het is namelijk voor zweefvliegers uitsluitend toegestaan om daar vóór 10.00 uur of ná 18.00 uur te vliegen. Dit wordt bevestigd door de wetgeving die daarover gaat (klik artikel 4.5, lid 2b) Dit geeft dus alleen aan dat je er als dronepiloot vóór 10.00 uur en ná 18.00 uur rekening mee moet houden dat je zweefvliegers tegenkomt. Nog steeds is vliegen met een drone dan niet verboden.

Ik vind ook nergens terug dat er überhaupt een tijdvak in de zomer is waarmee drone-vliegen hier boven het strand verboden is. Vliegen is hier gewoon toegestaan, tenzij het dusdanig druk is dat je niet kan voldoen aan de regel dat je nooit boven mensen mag vliegen, logisch!
 
Vanuit de luchtvaartwet zijn er geen laagvlieggebieden en zeker geen laagvliegroutes voor zweefvliegtuigen. Dat er zweef gevlogen wordt en dat zwevers vaak laag vliegen dat is inderdaad wat anders. Als je je in de buurt van een zweefvliegveld bevindt, dan is het zeker de moeite waard om op de hoogte te zijn van hun eventuele aanwezigheid, zodat je er inderdaad rekening mee kunt houden. Vooral langs duinenrijen met aanlandige wind willen ze nog wel eens van die omhoogstuwing van de lucht gebruik maken en dat effect is laag bij de grond nou eenmaal het sterkst (denk aan 10 meter boven de grond). Dan gaan ze lekker hard (want dan kun je je neus volop drukken en toch blijven vliegen) zodat ze later die snelheid weer in hoogte kunnen omzetten om terug op het veld te komen.

Het is precies zoals je in eerste instantie al zij: geen wetgeving, maar goed vakmanschap als drone piloot om je te informeren (je bent goed bezig ;) ) en rekening te houden met ander verkeer.

Die civiele en militaire laagvlieggebieden die op de kaart staan aangegeven, daar is het inderdaad wel een wettelijke plicht om een observant mee te brengen.
 
Het is precies zoals je in eerste instantie al zij: geen wetgeving, maar goed vakmanschap als drone piloot om je te informeren (je bent goed bezig ;) ) en rekening te houden met ander verkeer.

En dan nog even los van deze informatie; de GoDrone kaart toont de laagvliegroute bij Zoutelande helemaal niet. Als ik die info moet geloven dan is hier dus niet eens een laagvliegroute..

Dus kunnen we concluderen dat Godrone de enige juiste informatie geeft ?
 
Vanuit de luchtvaartwet zijn er geen laagvlieggebieden en zeker geen laagvliegroutes voor zweefvliegtuigen. Dat er zweef gevlogen wordt en dat zwevers vaak laag vliegen dat is inderdaad wat anders. Als je je in de buurt van een zweefvliegveld bevindt, dan is het zeker de moeite waard om op de hoogte te zijn van hun eventuele aanwezigheid, zodat je er inderdaad rekening mee kunt houden. Vooral langs duinenrijen met aanlandige wind willen ze nog wel eens van die omhoogstuwing van de lucht gebruik maken en dat effect is laag bij de grond nou eenmaal het sterkst (denk aan 10 meter boven de grond). Dan gaan ze lekker hard (want dan kun je je neus volop drukken en toch blijven vliegen) zodat ze later die snelheid weer in hoogte kunnen omzetten om terug op het veld te komen.

Het is precies zoals je in eerste instantie al zij: geen wetgeving, maar goed vakmanschap als drone piloot om je te informeren (je bent goed bezig ;) ) en rekening te houden met ander verkeer.

Die civiele en militaire laagvlieggebieden die op de kaart staan aangegeven, daar is het inderdaad wel een wettelijke plicht om een observant mee te brengen.

Ja precies, zoiets vermoedde ik inderdaad al. Dank voor het heldere antwoord!
 
Dus kunnen we concluderen dat Godrone de enige juiste informatie geeft ?
In principe geeft Aeret wel juiste informatie, niet om een verbod af te kondigen maar slechts om drone piloten een heads-up te geven. En daarvoor was deze toevoeging aan de kaart ook bedoeld volgens het Dronewatch artikel.

De uiteindelijke conclusie op mijn vraag is dus dat ik wel mag vliegen met een drone, en niet verplicht een observer nodig heb. Wel is het verstandig om voor 10.00 uur en na 18.00 uur extra alert te zijn op zweefvliegers. Vooral het wél of niet verplicht stellen van een observer wilde ik graag weten. In ieder geval dank allen voor de input.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan en rcee