Oefenvragen examen Open categorie (A1/A3 en A2)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zit het probleem misschien in de term ‘lengte-as’? Die as komt namelijk in antwoord a en c voor. Alleen wordt hij in beide antwoorden anders vertaald. Pak je de Engelse vertaling dan zijn beide stellingen juist. Hou je alleen het Nederlands aan dan is antwoord C wel het goede antwoord. Niet zo’n beste vraag als dit klopt:)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een probleem in een antwoord nb internationaal toelatings-EXAMEN is m.i. een GROVE fout. :mad:
Kan die EU pennenlikker het nog gekker maken? (zat hij misschien aan z'n eigen pen te likken, :Dhahahaha)
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van specifieke regel en wetgeving gebaseerde vragen (en de didactische blunders) niet zo'n ontzettend lastig examen als je al wat algemene ontwikkeling en RC vliegervaring hebt.

Didactisch zit het inderdaad niet best in elkaar en inhoudelijk (frequentie en vermogen, vertaling) rammelt het of cruciale punten. Kan me nog herinneren dat we bij het ontwikkelen van e-learning een maximale productie van 8 multiple choice vragen per dag haalden... en dat was snel. 4 was meer het gemiddelde. Best lastig om een goede multiple choice test te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Wat is de maximale frequentie voor de up- en de downlink?
A. 100 mW
B. 25 mW
C. Er is geen maximale frequentie

De vraag is niet correct gesteld. Het gaat niet om een frequentie, maar om uitgestraald zendvermogen, in mW (milliwatts)
Het gegeven antwoord is : A 100 mW.
 
  • Leuk
Waarderingen: the_program en puffeltje
Wat is de maximale frequentie voor de up- en de downlink?
A. 100 mW
B. 25 mW
C. Er is geen maximale frequentie

De vraag is niet correct gesteld. Het gaat niet om een frequentie, maar om uitgestraald zendvermogen, in mW (milliwatts)
Het gegeven antwoord is : A 100 mW.
Ouch, deze is pijnlijk.
 
Afgezien van specifieke regel en wetgeving gebaseerde vragen (en de didactische blunders) niet zo'n ontzettend lastig examen als je al wat algemene ontwikkeling en RC vliegervaring hebt.

Didactisch zit het inderdaad niet best in elkaar en inhoudelijk (frequentie en vermogen, vertaling) rammelt het of cruciale punten. Kan me nog herinneren dat we bij het ontwikkelen van e-learning een maximale productie van 8 multiple choice vragen per dag haalden... en dat was snel. 4 was meer het gemiddelde. Best lastig om een goede multiple choice test te maken.
Ik vraag me overigens af waarom er voor multiple choise vragen is gekozen?
 
Als ik bovenstaande zo lees, is er best wat mis met ons "examen". Althans met de oefenvragen met bijbehorend antwoord.
Zo twijfel ik ook aan juistheid van het antwoord op onderstaande vraag:

“Is het toegestaan om met een klasse C0, C1 of C2 onbemand luchtvaartuig over bebouwing heen te vliegen?”

Juiste antwoord: “B. Ja, dit is toegestaan mits het onbemande luchtvaartuig in het zicht blijft”

Dit is nieuw voor mij. Als ik dit goed begrijp mag ik binnen de VLOS over bebouwing vliegen. Ik was, tot op heden, altijd in de veronderstelling dat ik niet boven bebouwing mocht vliegen met mijn Mavic, maar als ik het goed begrijp, mag dat vanaf 31-12-2020 dus wél?
In de wetgeving staat bij de toelichting op Open subcategorieën A1 en A2 niets over 'bebouwing'. Wel staat er iets over minimale horizontale afstanden tot niet-betrokken personen (op de grond). Die afstand is weer afhankelijk van het gewicht van je (legacy) drone, en in de toekomst, van het Cx CE label.

Het vliegen boven bebouwing brengt wel weer nieuwe vraagstukken met zich mee, onder andere op het vlak van privacy en verstoring. Daarover schreef ik dit opiniestuk: Dronevluchten boven bebouwing: eerst nadenken, dan doen | Dronewatch
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
De meeste vragen van de test waren best stom en slecht geschreven. Een boel van het "lesmateriaal" was ook wel erg overbodig en best vaak werdt het zelfde wel 3 keer herhaald. Ik heb A1/A3 gedaan, ik vraag mij af wat voor extra BS er in de A2 "lesmateriaal" en toets staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Ik wacht wel even met het doen van een examen, totdat alle mogelijke vragen hier op dit forum voorbij zijn gekomen .
Overigens, bij het behalen van je golf brevet (handicap) kun je eindeloos op internet gaan oefenen met alle
mogelijke gestelde vragen op het examen.
Waarom kan dit hier niet. De boel wordt hier in Nederland weer onnodig bureaucratisch en financieel opgetuigd.
Het vliegen net een drone was helaas een leuke hobby. Bah.
 
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe
Ik speel ook golf, en zie ook de parallellen wel. Ook bij golf heb je verschillende soorten studenten: je hebt er die het hele regelboekje kennen en het examen in 10 minuutjes afhaspelen. Je hebt er die het graag open boek doen (wat mag - je hebt later immers ook je regelboekje ter beschikking). Je hebt mensen die niet zozeer leren door de theorie door te nemen, maar door het oplossen van talloze examenvragen - veel meer dan ze er ooit op hun examen gaan moeten beantwoorden.
Die laatste leermogelijkheid is er tot nu toe niet, mogelijk omdat de instanties die ze kunnen vrijgeven vrezen dat er cheatlists ontstaan, oplossingen van het examen zodat studenten passeren zonder de echte kennis te hebben. Dat kan, met een online examen. Andere mogelijkheid is dat degenen die oefenlijsten kunnen opstellen, nu net hun geld verdienen met het geven van cursussen...
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Ik ben eigenlijk van mening dat deze examens, inclusief eventuele proefexamens, door de EASA beheerd en geïnitieerd zouden moeten worden waarbij de opleidingsinstituten de opleidingen en examens onder auspiciën van de EASA kunnen uitvoeren. Zo zijn alle andere EASA opleidingen/examens ook geregeld.

Op die wijze zijn de examens en de vragen eenduidig. De EASA heeft al veel ervaring met examens voor de grote luchtvaart die vanzelfsprekend kwalitatief op hoog niveau staan. Deze examens zijn door professionele mensen ontwikkeld en voldoen aan hoge eisen voordat ze worden vrijgegeven.

Zoals het nu is, zeker hier in Nederland, is het maar een amateuristisch gedoe.
 
1611741356004.png
Meteorologen doen niet aan "voorspellen", maar ze geven "verwachtingen", die gebaseerd zijn op metingen en ervaringen uit het verleden. Als je de term "voorspellen" gebruikt bij Meteo-Schiphol, dan word je daar op gewezen.
 
Waarom makkelijk en logisch maken als het moeilijk kan?
In de vliegerij moet iedere "Near miss" gemeld worden bij de luchtvaart autoriteiten.
 
  • Haha
Waarderingen: Max*
Ik ben eigenlijk van mening dat deze examens, inclusief eventuele proefexamens, door de EASA beheerd en geïnitieerd zouden moeten worden waarbij de opleidingsinstituten de opleidingen en examens onder auspiciën van de EASA kunnen uitvoeren. Zo zijn alle andere EASA opleidingen/examens ook geregeld.

Op die wijze zijn de examens en de vragen eenduidig. De EASA heeft al veel ervaring met examens voor de grote luchtvaart die vanzelfsprekend kwalitatief op hoog niveau staan. Deze examens zijn door professionele mensen ontwikkeld en voldoen aan hoge eisen voordat ze worden vrijgegeven.

Zoals het nu is, zeker hier in Nederland, is het maar een amateuristisch gedoe.
Aan de andere kant denk ik dat het relatief laagdrempelig moet blijven. Dat er op deze manier wat basis kennis is van de regelgeving prima, (vergekijk het altijd met het vaarbewijs) maar we hoeven geen volleerd piloot te worden om af en toe een foto of een leuk filpje te maken..
 
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe
Is het A2 examen moeilijk ? Moet de kennis van Metar echt 'grondig' zijn ...???? Zijn ergens oefenvragen voor A2 te vinden (met uitzondering van die 3 vragen van hierboven ) Bedankt !
 
Zaken als hoge en lage druk, wat dit doet met wind, temperatuurverschillen gedurende de dag (al dan niet bij de kust aan de buurt) en wat daarvan de invloed kan zijn kwamen bij mij in de cursus en examenvragen voor A2 allemaal terug. En veiligheidsmaatregelen en -kennis rond accu's enzo. Helemaal geen slecht idee, als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Kennis rond accu's...wat moet ik daaronder verstaan ? Hoe accu's opslaan, bedrijfstemperatuur, hoe transporteren ....? Waar kan ik daarover de nodige kennis opdoen ? Bedankt !
 
Geen oefenvragen, maar theorie. Misschien kan dit document je helpen? https://www.transportstyrelsen.se/4...e/utbildningsmaterial/drones-a2-education.pdf
Sorry jongens. Even voor de Belgen hier. Het A2 examen zonder scholing in BE te hebben gevolgd en/of zonder andere gelijkwaardige training is bijna ondoenbaar. De Zweedse link is echt niet bruikbaar. Of je moet eerst volgens de lijst van het DGLV zelf alles bij elkaar sprokkelen en dan even proefdraaien. En dan zien wat je niet kon en ja, 'inhaal' studeren dan. ( is waar ik mee bezig ben nu) Ik ken er totnogtoe weinig die het 'zomaar' hebben gehaald.
 
Bijvoorbeeld alleen over een Metar waren er al 2 vd 32 vragen.
EBAW 020820Z VRB02KT CAVOK 04/02 Q1030 NOSIG
Deze moet je volledig kunnen lezen. Ook een TAF. En heel veel vraagstukken over lijpo's en zwaartepunt/drukpunt etc.