Oefenvragen examen Open categorie (A1/A3 en A2)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.916
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Op Facebook heeft Drone Flight Academy een pdf gedeeld met oefenvragen mbt de aankomende examens die gekoppeld zijn aan de opleidingen voor de Open categorie (A1/A3 en A2). Je krijgt een aardig idee van wat je kunt verwachten. Check ook de toelichting van DFA:

Er wordt steeds meer bekend over de aankomende wetgeving en de opleidingen voor het vliegen met drones in de Open-categorie.
Om jullie alvast kennis te laten maken met de onderwerpen en kenniseisen van de opleidingen heeft Drone Flight Academy een aantal oefenvragen opgesteld! De hoofdstukken 1 tot en met 9 hebben betrekking op A1/A3 en 10, 11 en 12 op A2.
Veel plezier en succes!
Let op: de vragen zijn op basis van de concept wetteksten. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend
 

Bijlagen

  • Oefenvragen Open-categorie.pdf
    655,9 KB · Weergaven: 2.466
Wat een rare vraag is dit:
1606828663486.png
Waarom zou je in vredesnaam een bijna-ongeluk melden?
"Sorry agent, maar ik reed bijna de sloot in ...". :)
 
Die vraag is niet zo vreemd. In de luchtvaart is het gebruikelijk om incidenten te melden, niet zozeer om een schuldige aan te wijzen, maar om lering te trekken uit het voorval. Dat heet ‘just culture’ of ‘good airmenship’. Als dronepiloot ben je eigenlijk ook volwaardig deelnemer aan het luchtverkeer, vandaar dat dit principe ook voor jou geldt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davoudnoah en Razwer
Oké. Misschien lees ik de vraag verkeerd?

Gaat het wellicht om een bijna-ongeluk van jouw drone met een ánder onbemand luchtvaartuig? Want dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Ik mag tenminste toch hopen dat ik het niet hoef te melden als ik mij drone ver van de bewoonde wereld en ver van andere luchtvaartuigen bíjna een boom in vlieg?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ook dan. Misschien blijkt dat er een bepaalde technische storing is die ook andere drones kan treffen. Door jouw casus in te dienen kunnen in de toekomst wellicht ongelukken voorkomen worden. Maar ik snap je punt; waarom zou je een hoop gedoe overhoop halen als er een keer iets misgaat... het voelt tegennatuurlijk. Maar hierbij snap je wel waar het vandaan komt.
 
Nou, ik denk dat bijzonder weinig mensen dat soort incidenten gaan melden. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Met mijn langjarige ervaring in het ontwikkelen van examens voor het MBO (ook luchtvaartsector) vindt ik deze vragen veelal slecht. Voorbeeld:
4 keuze antwoorden waarbij het laatste antwoord (alle bovenstaande antwoorden zijn juist) NOOIT in een examen gesteld mogen worden. Evenzo een vraag met een ontkennend antwoord. (welke stelling of "welk antwoord" is ONjuist?)
Dit soort vragen mochten nooit, in welk examen dan ook, gebruikt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: tcw82 en TinTop236
Volgend antwoord wordt als juist bestempeld op een andere vraag ("welke stelling is juist?"): "Als de voortstuwing gelijk is aan de weerstand, en de opwaartse kracht aan de zwaartekracht dan hangt een onbemand luchtvaartuig met meerdere rotors stil".

Dit is pertinent onjuist. Het juiste antwoord moet zijn dat de snelheid dan constant blijft. Een dalende drone blijft onder de gegeven omstandigheden dalen, een voortbewegende drone blijft dat doen met dezelfde snelheid. Lesje nodig bij Newton voordat ze een drone-examen opstellen...
Wordt een lastig examen als de 'juiste' antwoorden eigenlijk ook fout zijn.
 
Scherp Phantogram, scherp.
 
Er staan nog wel wat andere onnauwkeurigheden in de antwoorden. Zo wordt vermogen (Watt, in dit geval mW) verward met frequentie (Hertz), en wordt de.afkorting AGL (above ground level) ook gebruikt om de vlieghoogte boven objecten (max objecthoogte + 15m) mee te definiëren.

Maar het is alvast wel goed dat er überhaupt een oefenlijst is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TinTop236 en SnitserNL
Eerlijk gezegd vind ik het (bovenstaande) geen rare vraag , er staat namelijk dient een piloot en geen Drone piloot, ik denk ook dat een piloot elk incident (ook bijna incident) moet melden.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-12-07 om 16.36.36.png
    Schermafbeelding 2020-12-07 om 16.36.36.png
    70,6 KB · Weergaven: 133
  • Leuk
Waarderingen: Tubje
Eerlijk gezegd vind ik het (bovenstaande) geen rare vraag , er staat namelijk dient een piloot en geen Drone piloot, ik denk ook dat een piloot elk incident (ook bijna incident) moet melden.
Zo zóu je de vraag inderdaad kunnen lezen. Maar het feit alleen al dát je hem op die manier kunt lezen (maar óók anders!) maakt hem al ongeschikt als examenvraag voor dronevliegers. Want hij wordt immers niet gesteld aan een piloot van een bemand vliegtuig maar aan een piloot van een onbemand vliegtuig.

Maar op zich heb je gelijk. Want ik kan me heel goed voorstellen dat een piloot van een bemand vliegtuig dat een bijna-ongeluk heeft met een drone dat verplicht is te melden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TinTop236
Als ik bovenstaande zo lees, is er best wat mis met ons "examen". Althans met de oefenvragen met bijbehorend antwoord.
Zo twijfel ik ook aan juistheid van het antwoord op onderstaande vraag:

“Is het toegestaan om met een klasse C0, C1 of C2 onbemand luchtvaartuig over bebouwing heen te vliegen?”

Juiste antwoord: “B. Ja, dit is toegestaan mits het onbemande luchtvaartuig in het zicht blijft”

Dit is nieuw voor mij. Als ik dit goed begrijp mag ik binnen de VLOS over bebouwing vliegen. Ik was, tot op heden, altijd in de veronderstelling dat ik niet boven bebouwing mocht vliegen met mijn Mavic, maar als ik het goed begrijp, mag dat vanaf 31-12-2020 dus wél?
 
Als ik bovenstaande zo lees, is er best wat mis met ons "examen". Althans met de oefenvragen met bijbehorend antwoord.
Zo twijfel ik ook aan juistheid van het antwoord op onderstaande vraag:

“Is het toegestaan om met een klasse C0, C1 of C2 onbemand luchtvaartuig over bebouwing heen te vliegen?”

Juiste antwoord: “B. Ja, dit is toegestaan mits het onbemande luchtvaartuig in het zicht blijft”

Dit is nieuw voor mij. Als ik dit goed begrijp mag ik binnen de VLOS over bebouwing vliegen. Ik was, tot op heden, altijd in de veronderstelling dat ik niet boven bebouwing mocht vliegen met mijn Mavic, maar als ik het goed begrijp, mag dat vanaf 31-12-2020 dus wél?
Een aantal huidige zaken wordt versoepeld inderdaad. De geciteerde vraag en het antwoord zijn juist.
 
Een aantal huidige zaken wordt versoepeld inderdaad. De geciteerde vraag en het antwoord zijn juist.
Bedankt Sem, creëert toch weer een beetje licht aan het eind van de mistige dronetunnel.

Nog een vraag aan iedereen die dit leest, maar eerst even een opmerking vooraf.

De term ”onjuist” in een examen is not done.

Mijn vraag:

Onjuist.jpg

Naar mijn mening is C wél juist (bovendien zie ik het nut niet in voor de aspirant dronepiloot).

Wanneer een vliegtuig met vaste vleugels met het richtingsroer bediend wordt, zal bij een bocht naar links, de staart naar rechts gedrukt worden. Al doende ontstaat er een draaiing om de lengte as, waarbij de rechter vleugel meer lift gaat creëren, dientengevolge omhoog zal gaan en het toestel zal in een rollende duikvlucht. Het zal dus niet alleen gieren, maar ook rollen. Zonder tegensturen met de rolroeren zal het toestel dus neerstorten. Mét tegensturen vd rolroeren zal het toestel “driften”. Dé manier om de ‘good old’ Taxi van Graupner a.d. 1979, ‘op z’n kop’ te krijgen. (ondanks de enorme v-stelling van de vleugels). Overigens een zeer interessante manoeuvre om een vliegtuig zónder rolroeren toch te laten rollen. De old school rc piloot weet wel waar ik het over heb………

Conclusie: “C” is niet ONjuist maar juist, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911 en Sjakie
Zit het probleem misschien in de term ‘lengte-as’? Die as komt namelijk in antwoord a en c voor. Alleen wordt hij in beide antwoorden anders vertaald. Pak je de Engelse vertaling dan zijn beide stellingen juist. Hou je alleen het Nederlands aan dan is antwoord C wel het goede antwoord. Niet zo’n beste vraag als dit klopt:)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk