Omgeving in beeld brengen met een drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Isa M

New Member
Lid geworden
27 mrt 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
26
Locatie
Breda
Goedemiddag!

In het kader van mijn HBO-Rechten opleiding ben ik bezig met een onderzoek naar de inzet van drones als vorm van cameratoezicht. Zelf heb ik vooral een kijk op het juridische en niet op de praktische deel aan de inzet van drones. Om deze reden zou ik graag een vraag voor willen leggen aan jullie, op de hoop dat jullie met de ervaring uit het vliegen met drones mij kunnen helpen.

Nu kan het juridisch gezien bij cameratoezicht belangrijk zijn dat de drone voornamelijk datgene in beeld brengt waarop het toezicht gericht is. Bijvoorbeeld een park of een ander terrein. Het kan voorkomen dat in de nabije omgeving van deze gebieden privéterreinen liggen zoals tuinen van mensen of andere openvlaktes dan wel straten die niet in beeld gebracht mogen worden.

Mijn vraag is nu, is dit in de praktijk goed te realiseren met een drone. Een drone kan namelijik een groot gebied in kaart brengen, maar is het mogelijk hierin te experimenteren waardoor men deze gebieden kan beperken tot dat ene park of terrein. Bijvoorbeeld middels vlieghoogtes, standen van de camera's etc.

Ik ben erg benieuwd hoe degene die ervaring hebben met het vliegen met drones met camera's hier tegenaan kijken.

Hoop zodoende wat input voor mijn beeldvorming van de praktijk.

Groetjes Isa
 
De kracht van een drone is de bewegelijkheid en fotografeert en filmt een breed gebied, dus voor bewaking van één plek niet zo geschikt, mede ook door de ( beperkte) vliegtijd.
Dan is een vaste camera geschikter lijkt me, maar voor surveillance is een drone een prima hulpmiddel.
Ik hoop voor je, dat er nog meer varianten zullen komen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Isa M
Er zijn inmiddels volop 'tethered drones' oplossingen beschikbaar (kabeldrones) waardoor een drone in principe oneindig in de lucht kan hangen, waarbij de stroom dan wordt aangevoerd via een kabel vanaf de grond. Bijkomend voordeel: de drone kan niet per ongeluk wegvliegen ('fly away') en de videoverbinding zou ook via de kabel kunnen lopen, voor extra dataveiligheid. Zie ook het dossier tethered drones op Dronewatch: tethered drones | Dronewatch

Uiteraard krijg je te maken met de AVG. Hierover heb ik ook al eens iets geschreven, zie Wat betekent de AVG voor dronefotografen en -videomakers?. Dat verhaal is toegespitst op mediaproductie, maar in het geval van beveiliging krijg je met soortgelijke vraagstukken te maken.

Om ongewenste inbreuk op de privacy te voorkomen zou je maatregelen kunnen nemen zoals automatisch blurren van gezichten of zelfs het digitaal wegmaskeren van een stuk terrein. Dat staat allemaal echter redelijk in de kinderschoenen en vooralsnog zou je eerder moeten denken aan beperkte vlieghoogte of het gebruik van camera's die niet heel ver kunnen inzoomen. Er zijn drones met 30x zoomcamera aan boord, dan krijg je dit (check de korte video): Tamron brengt lichtgewicht 30x zoomcamera op de markt
 
  • Leuk
Waarderingen: Isa M