Onscherpe foto’s Mavic 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vera929

New Member
Lid geworden
19 mrt 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
1
Punten
1
Leeftijd
27
Locatie
Groningen
Iemand tips voor het scherpstellen bij het maken van foto’s met een mavic 2? 90% van de gemaakte foto’s is wazig. Zou haast zeggen dat alleen panorama’s scherp worden.
BVD.
 
De Zoom of de Pro? Heb je de focus op automatisch of handmatig staan? Tik je in het geval van automaat eerst op het onderwerp waarop je scherp wilt stellen voordat je afdrukt?
 
De Zoom of de Pro? Heb je de focus op automatisch of handmatig staan? Tik je in het geval van automaat eerst op het onderwerp waarop je scherp wilt stellen voordat je afdrukt?

Ik heb de zoom. Alles staat op automatisch. Het lijkt ool goed te gaan, maar bij het bekijken op de laptop zijn de jpg bestanden niet scherp.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
'Niet scherp' is altijd zo subjectief. Heb je een linkje naar een foto die onscherp is? En je tikt dus op het onderwerp voordat je een foto maakt, waarna je het groene vierkantje te zien krijgt ten teken dat er scherpgesteld is? Heb je al geprobeerd om handmatig te focussen?
 
Helaas heb ik de foto’s verwijderd. Ik zal vandaag even nieuwen maken.
Voor het scherpstellen tik ik op het voorwerp wat scherp moet zijn. Er komt dan een groen vierkantje in beeld waar ik heb scherp gesteld. Handmatig focussen is nog niet helemaal m’n ding . Heb de drone pas net dus hoe alles optimaal werkt is nog even zoeken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hierbij een foto. De focus ligt op de bovenkant van de paal. 824D7D270E3595CE7F57E165185911D2.jpg

Ik heb het vermoeden dat hetbaan de laptop ligt. Op de televisie is het beeld een stuk beter!
 
Ziet er prima uit, ik kan de individuele grassprietjes zien.
 
De paal lijkt niet helemaal scherp. Maar het kan best zijn dat je er met het scherpstellen net naast hebt getikt, en dat de drone niet op de paal maar op een ander deel van de compositie heeft scherpgesteld. Ik zou zeggen: ga eens wat vliegen en probeer het dan nog eens, daarbij niet al te dicht op het onderwerp vliegend.
 
De paal lijkt niet helemaal scherp.
Dat is inderdaad wel een wat vreemd effect. De voet van de paal is scherp, de bovenste schijf ook. Dan zou je verwachten dat de rest van de paal ertussen ook scherp is.
 
Dat is inderdaad wel een wat vreemd effect. De voet van de paal is scherp, de bovenste schijf ook. Dan zou je verwachten dat de rest van de paal ertussen ook scherp is.

Op mijn PC is de foto perfekt. Ik heb zelfs maximaal uitvergroot en dan nog blijft alles duidelijk en zoals het hoort.
Dus alles laten zoals het is.
Trouwens als je de fotografie nog niet zo goed beheerst, raad ik aan om op auto in te stellen en bij het maken van een foto niet op het scherm te klikken om scherp te stellen , maar de ontspanknop licht in te drukken en vervolgens doordrukken om de foto te maken.

Chris
 
Bedankt allemaal! Ik ga er mee aan de slag en veel oefenen.

Wat betreft de paal zal ik er waarschijnlijk net naast getikt hebben. Ik had nog wat meer foto’s en daarop was de paal veel waziger.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het is moeilijk te zeggen of de paal ook onscherp is. Hij is egaal grijs. Als er tekst of vlekken of iets op de paal had gezeten was het te zien geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: vera929