Ook nieuw

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Zwerver

New Member
Lid geworden
24 sep 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
54
Locatie
Zeewolde
Goedemiddag, ik kom me ook even voorstellen.
Op dit moment heb ik nog geen drone maar ben bezig me te orienteren.
Ik ben tegen veel meer informatie aangelopen dan ik wist dat er bestond en zie even door het bos de bomen niet meer.
Het leek me een goed plan om hier dan lid te worden en eens te gaan speuren wat er hier allemaal aan informatie te vinden is.
 
Welkom, geef maar eens aan, wat je alzo met een drone wilt gaan doen en wat je budget is.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb niet echt een budget in gedachten. Het moet geen 1500 euro worden dat niet.
Heb naar diverse drones gekeken van gebruikte drones van rond de 400 tot de Mavic Air 2 (combo pakket) van rond de 1000.
Ik was van plan om voor de Air 2 te gaan maar door wat ik onder andere op dit forum lees, ga ik daar aan twijfelen.
Als ik gebruikerservaringen lees, haalt de Europese versie amper 1 km bereik. Vanaf 800 meter al problemen en zwart scherm, ook in open gebied.
Wat ik bijvoorbeeld zou willen is verlaten fabrieken filmen in Belgie. Vaak kun je niet helemaal dichtbij komen en moet je eerst 500 meter vliegen totaan zo'n complex. Als je dan voorbij het dak bent, stopt het denk ik al. Met wat overcapaciteit verwacht ik dat je ook nog wat kunt sturen als je ergens achter vliegt.
Maar dan lees ik ook weer dat je in Belgie niet hoger dan 10 meter mag vliegen :-(
Dan houdt het al op. Een ander iets dat ik zou willen is filmen tijdens sportevenementen. Mijn jongste zoon doet aan atletiek en ik zou graag eens een hardloopwedstrijd met een drone willen filmen.
Maar daar zitten ook weer haken en ogen aan. Je mag dat niet zomaar doen en alsje een hoogte kiest dat atleten geenlast meer hebben, blijft er direct weinig bruikbaar beeld over omdat de meeste drones een camera hebben met groothoeklens.
Ik weet het nu dus even niet meer. Was nu dus aan het kijken voor een Mavic mini en een tweedehands mavi pro. Beiden zo tussen de 4 en de 500 euro. De mini heeft als ik de reviews zie een bereik van max een kilometer maar als de Air 2 in Europa toch is afgeknepen tot ongeveer hetzelfde... ik begrijp wel dat de Mavic mini het tijdens een sportwedstrijd niet zou redden als het gaat om iemand effectief volgen en de Air 2 wel.
Voor nu lijk ik te neigen naar een tweedehands Mavic pro van de eerste generatie.
Met 28mm ietsje minder groothoek, toch best een prima kwaliteit, betere volgfunctie dan de mini, met een beetje mazzel een groter bereik omdat hij nog niet zo is afgeknepen als de nieuwe modellen en op mp te krijgen voor de helft van een nieuwe Air 2.
Ik ben ook bang dat ik er niet aan ontkom om de wet te overtreden want 10 meter in Belgie.... :-(
120 meter die in Nederland is toegestaan is hoog zat voor mij.
 
Je kunt ook overwegen om een budgetdrone van Ali te kopen, mocht je de smaak te pakken krijgen kun je deze altijd verpatsen en een betere drone aanschaffen. Wel eerst even de reviews bekijken van die budgetdrone.

België heeft rare regels, 10 meter? Dan kan je niet eens over een boom vliegen. (Wie heeft dit bedacht en wat was de reden?) Gelukkig is er nauwelijks controle.
 
Afgezien van het nakomen van de reglementen omtrent dronevliegen
is de suggestie om met een goedkope drone te beginnen, geen gek idee.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ja, goedkoop instappen klinkt wat verstandiger maar als je per direct niet met je drone kunt doen wat je wilt doen is dat toch een lastige keuze.
Daarom zat ik nu te denken aan de Mavic pro die je voor 450 op mp kan vinden en ik vast en zeker, mocht het niet bevallen ook weer voor een soort gelijk bedrag kan verkopen.
Op die manier loop ik weinig financieel risico en heb wel een drone waarmee ik kan proberen wat ik in mijn hoofd had.
 
Wat ik bijvoorbeeld zou willen is verlaten fabrieken filmen in Belgie. Vaak kun je niet helemaal dichtbij komen en moet je eerst 500 meter vliegen totaan zo'n complex.

Hier zie ik ook nog wel een dingetje waar je rekening mee moet houden. Zowel in Belgie als in Nederland is de regel dat je de drone in het zicht moet houden. Voordat je 500 meter afstand met je drone hebt bereikt, kun je deze allang niet meer zien.
 
Ja, goedkoop instappen klinkt wat verstandiger maar als je per direct niet met je drone kunt doen wat je wilt doen is dat toch een lastige keuze.
Daarom zat ik nu te denken aan de Mavic pro die je voor 450 op mp kan vinden en ik vast en zeker, mocht het niet bevallen ook weer voor een soort gelijk bedrag kan verkopen.
Op die manier loop ik weinig financieel risico en heb wel een drone waarmee ik kan proberen wat ik in mijn hoofd had.

Probeer dan de Mavic Platinum te krijgen, dat is een van de stilste drone. Google ( of you tube) maar even, dan vind je de testen en de decibellen. Neen een kenner mee, als je op MP gaat kopen, wel zo veilig.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel met een mavic pro als een mini gevlogen en er zijn een aantal duidelijke verschillen tussen die twee. De verbinding tussen rc en drone is veeel beter bij de pro. Er zijn veel meer quickshot en camera instellingen de vliegsnelheid is veel hoger en de wind gevoeligheid veel minder. Het maken van goede opnames met de pro is lastiger, nabewerken is vaak nodig en de pro is veel zwaarder om mee rond te sjouwen. De beeldkwaliteit van de mini is verrassend goed en doet niet veel onder voor de pro.
 
Ik heb vandaag de mini op de kop getikt! Hij gaat met 50 per uur hard zat voor mij!! Bereik is slecht. Na 100 meter begint hij al met weak signal. Maar goed, ik heb mijn eerste drone :)
Eerste paar testfoto's waren beter dan ik dacht.