Open Categorie A1/A3 en A2 gratis Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zie alleen geen link waar je je kan aanmelden.
 
Aanmelden vanaf 2/1/2021 in België (?)
De overheden, België en Nederland kregen hier toch ruim de tijd voor!
Met nog een bijkomend uitstel van 6 maanden door "corona"...
Ierland en Italië (?) en (?) kunnen het wel.
 
Subcategorie A1 en A3
De theoretische opleiding en het examen voor de subcategorieën A1 en A3 vinden online plaats. De inschrijving, de opvolging en het bewijs van voltooiing van de online training (na het succesvol afleggen van het online examen) zijn gratis.
Subcategorie A2
De praktijkopleiding voor subcategorie A2 mag als zelfstudie worden uitgevoerd volgens de exploitatievoorwaarden van subcategorie A3 (op voldoende afstand van bewoonde gebieden). Deze opleiding is dus gratis.

 
Subcategorie A1 en A3
De theoretische opleiding en het examen voor de subcategorieën A1 en A3 vinden online plaats. De inschrijving, de opvolging en het bewijs van voltooiing van de online training (na het succesvol afleggen van het online examen) zijn gratis.
Subcategorie A2
De praktijkopleiding voor subcategorie A2 mag als zelfstudie worden uitgevoerd volgens de exploitatievoorwaarden van subcategorie A3 (op voldoende afstand van bewoonde gebieden). Deze opleiding is dus gratis.

Citaat Sub A2 was niet compleet... De praktijkopleiding is gratis..... Is nogal logisch omdat je het zelf mag doen onder de voorlopig subcategorie A3 regels wel te verstaan.
Het theoretische luik is nog een vraagteken gezien je dat ergens anders moet volgen. Zal dan wschl NIET gratis zijn....Of misschien toch ergens gratis online?...IRL?.... Pas als je die opleiding hebt gevolgd kan je voor een extra theorie examen naar Brussel gaan.
Dat examen is dan wél gratis...
>>> Het DGLV organiseert geen opleidingen voor het extra theorie-examen voor subcategorie A2. Particuliere organisaties mogen, onafhankelijk van het DGLV, opleidingen aanbieden waarvan zij de prijs zelf mogen bepalen.
Het extra theorie-examen voor subcategorie A2 vindt plaats in een gebouw van de FOD Mobiliteit en Vervoer (Vooruitgangstraat 56 in Brussel). Dit examen is ook gratis.
 
De overheden kunnen de verkoop van drones niet tegenhouden.
Winkelketens, on-line, uit verre landen, ... van overal vliegen ze binnen.
Probleem is de ongeoefende en ongeinformeerde gebruiker.
Met dure en "moeilijke" examens gaan de gebruikers niet legaal vliegen met alle risico's.
Beter is een lage drempel (kost) en "to the point" informatie en examen (lage kost) zodat de gebruikers zich uiteindelijk registreren.
Zij kunnen dan achteraf niet zeggen niet geïnformeerd te zijn als zij bvb in een no-fly zone terechtkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene6301 en cappellen
In Duitsland:

"
Voraussichtlich wird diese Registrierung kostenlos vom LBA (Luftfahrtbundesamt) angeboten und kann online über eine Webseite / ein Tool in wenigen Minuten abgeschlossen werden:

Aktuell ist die Webseite / das Tool des LBA zur Registrierung noch nicht online!
Die Fertigstellung der Registrierungs-Seite ist laut LBA zeitgerecht für den 31. Dezember 2020 geplant
Wir informieren hier, sobald die Registrierung möglich sein wird!
Bei der Registrierung werden diverse persönliche Daten wie der eigene Name und die Adresse sowie ggf. weitere Kontaktdaten (E-Mail, Telefonnummer) angegeben. Diese sind aber nicht öffentlich einsehbar. Der Pilot erhält anschließend eine eindeutige eigene EU-Registrierungsnummer – die so genannte e-ID – als Drohnen-Pilot.
"
 
Dus de registratie, zoals die voor ons gaat gelden bij de RDW is in Duitsland dus ook al gratis.

Waar is Nederland mee bezig? Hoeveel waarde hechten ze nou nog aan 1 EU en gelijke regels?
 
Antwoord op mijn email:

rpas.ops@mobilit.fgov.be


Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
____________________

Beste,

U hebt geen certificaat nodig om u als exploitant te registreren.

De cel RPAS

De : xxxxxxxxx <xxxx@xxx.xxx>
Envoyé : vendredi 11 décembre 2020 19:30
À : Civil Air <CivilAir@mobilit.fgov.be>
Objet : Nieuwe Europese Drone regelgeving en certificatie DGLV
Hallo,
Ik behaalde de DRONE test "proof of completion of the on line training" A1/A3 open sub category bij het Ierse MySRS.
Kan mijn Iers on line training certificaat gebruikt worden bij het Belgische DGLV voor het verkrijgen van een "expoitant registratie" ?
Referentie:https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving/categorie_open
Mvg,
Mevr. xxxxxxxxx
 
Dat klopt. Om je als exploitant te registreren heb je geen certificaat nodig. Maar om te mogen vliegen met een bepaald type drone (alles dat niet onder C0 valt) heb je dat certificaat wel nodig.

T.z.t. kan het bezit van een dergelijk certificaat geregistreerd worden bij de instantie die ook de registratie regelt. Als ik het goed begrepen heb, dan gaat dit bij de RDW wel lukken voor in NL behaalde certificaten, maar nog niet voor certificaten die in het buitenland zijn verkregen (zoals die bij de IAA).
 
Laatst bewerkt:
Hier vind ik <900 gram ipv <500 gram voor C1 en A1...

 
Niet meer relevant. Zie mijn reactie hieronder.
 
Laatst bewerkt:
Ik bezit een DJI mavic Air :cool:
Helaas. Ik zit fout. Excuus. Voor de Mavic Air is wel het certificaat/theorieexamen nodig. Het is echter wel zo dat je met de Mavic Air (Legacy < 500 gram) én het behaalde certificaat A1/A3 in de A1-klasse kunt vliegen. Met de Hubsan Zino (legacy > 500 gram) ben ik aangewezen op A3 (ver van mensen)
 
Loont het de moeite om het certificaat in Ierland nu reeds te behalen i.p.v. te 'wachten' tot België/Nederland hier klaar voor is ? Of is het eerder risicovol te noemen om op een later tijdstip misschien vast te komen zitten in een administratieve mallemolen tussen de verschillende landen van het ééngemaakt "Europa" ?
 
Het is voor de fun.
Het is nooit verloren.
Het kan zelfs nog dienen.
Het kost je niets.
Het is helemaal niet moeilijk.
Je leert er altijd wat mee bij.
Doen zou ik zeggen...
 
Het is voor de fun.
Het is nooit verloren.
Het kan zelfs nog dienen.
Het kost je niets.
Het is helemaal niet moeilijk.
Je leert er altijd wat mee bij.
Doen zou ik zeggen...
Strikt genomen hoef 't eigenlijk zelfs niet voor DJI Mini 2 (= toestel waar ik mee gestart ben) als ik andere topics op het forum lees. En dus zit ik in principe met mijn registratie als UAS-operator (in orde sinds vandaag) én mijn polis burgerlijke aansprakelijkheid (= familiale verzekering) gegoten.

Ik volg wel het idee dat het leuk is om alsnog een certificaat te hebben maar dan weer liever niet als het me later problemen oplevert (want ik beoog tegen 31.12.2022 klasse 2 of 1 licentie).
 
Ik vind de EU nog steeds een papieren tijger, en lidstaten gaan gewoon hun eigen gang onder het mom van 'maar wij zijn anders en hebben andere regels nodig". Heb al 2 x examen gedaan voor A1/A3 in Oostenrijk en Luxemburg. Oostenrijk voor de lol en Luxemburg omdat ik, onder normale omstandigheden, veel ben. A2 kan ik ook in Luxemburg doen. Maar kan alleen fysiek in Luxemburg en door corona momenteel geen optie voor mij. Om A2 the verkrijgen moet alles opnieuw in NL en kost mij min. 199 eurie ????. Gewoon balen en dan maar wachten tot de landen onderling gegevens kunnen uitwisselen