Opleiders zien ‘Ierse route’ naar gratis EU dronebewijs met lede ogen aan

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Opleiders zien ‘Ierse route’ naar gratis EU dronebewijs met lede ogen aan

Vanaf 31 december moet iedereen die gaat vliegen met een drone boven de 250 gram beschikken over een Europees dronecertificaat. In Nederland kun je nog nergens terecht voor de vereiste opleiding. Maar via de Ierse luchtvaartautoriteit IAA is het al wel mogelijk aan het A1/A3 basiscertificaat te komen; kosteloos notabene.

Lees verder
 
Even wachten op afgeronde verificatie van mijn identiteit, en ik kan filmpje gaan kijken en mijn 40 vragen gaan beantwoorden, dus..
 
Interessant en waarom niet hè, alleen als ik het goed begrijp heb je alleen iets aan A1/A3 met een drone tussen de 250 en 500 gram.
Daarboven wordt het A2
 
Check deze YouTube video alvast:


(Dat is de hele cursus voor A1/A3 op de MySRS website namelijk, gevolgd door de vragen erover.)
 
Laatst bewerkt:
Interessant en waarom niet hè, alleen als ik het goed begrijp heb je alleen iets aan A1/A3 met een drone tussen de 250 en 500 gram.
Daarboven wordt het A2
Klopt, als je in categorie A2 wilt vliegen, omdat je drone meer weegt dan 500 gram en je niet beperkt wilt worden door de restricties van A3, dan moet je dus alsnog een A2 opleiding doen. Daarvoor kom je waarschijnlijk alsnog uit bij één van de Nederlandse aanbieders. Dan kun je net zo goed meteen ook A1/A3 bij hen doen, tenzij je echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.
 
Interessant en waarom niet hè, alleen als ik het goed begrijp heb je alleen iets aan A1/A3 met een drone tussen de 250 en 500 gram.
Daarboven wordt het A2
Klopt volgens mij niet helemaal. Als de restricties van A3 voor jou niet echt van doorslaggevend belang zijn, dan kun je in A1/A3 ook met een drone van boven de 500 gram blijven vliegen.
 
Het is dat je de video verplicht moet doorlopen. Maar zonder de video te hebben gezien gemakkelijk te behalen daar de meeste antwoorden in de kolom rechts als tip worden gegeven.
Als dit is waar alle ophef over was ben ik van mening dat de opleiding welke ik had bij Droneland en het examen bij EuroUSC toch een ander kaliber. Dit is een kennis test niet meer en niet minder.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt, I guess?
Maaruh... huh?
Gefeliciteerd! Wanneer is het examenfeestje?

Dit stelt niks voor (slechts administratief, omdat het kan). Dergelijke vragen, alleen op details verschillend, heb ik al eerder beantwoord voor mijn Duitse Kenntnissnachweis §21e, en voor mijn Britse CAA drone operator registratie.

Waarom zou er een examenfeestje zijn, met Corona en alles? Doe normaal, man.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Nou...

Het is dat je de video verplicht moet doorlopen. Maar zonder de video te hebben gezien gemakkelijk te behalen daar de meeste antwoorden in de kolom rechts als tip worden gegeven.

Ja, en nee. De vragen zijn inderdaad niet heel moeilijk zonder die video. Maar je kunt de vragen inderdaad pas gaan beantwoorden op deze Ierse site nadat je het filmpje helemaal hebt laten spelen (of je hem nu daar gekeken hebt of niet), en niet eerder, inderdaad.
 
Is er niemand hier die enigszins zijn bedenkingen heeft om zijn passport of ID zomaar zonder enige afscherming te versturen?
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Laatst bewerkt:
Heeft iemand anders ook problemen met een account aan te maken? Ik krijg maar geen activeerings email binnen van Ierland... raar
 
Heeft iemand anders ook problemen met een account aan te maken? Ik krijg maar geen activeerings email binnen van Ierland... raar
In het spamfilter misschien (of postvakje "Ongewenste mail"?)
 
inderdaad , ik krijg ook geen email en bevestiging .
blijft pending
ik denk dat ze weekend hebben
 
Heeft iemand anders ook problemen met een account aan te maken? Ik krijg maar geen activeerings email binnen van Ierland... raar
Hier het zelfde. verwacht dat het erg druk is of toch ook deels handmatig zal verwerkt worden aangezien hierna je een ID foto moet opsturen. Deze zal toch echt door iemand bekeken moeten worden lijkt mij zo.
 
Dankje jullie wel. Wat een fijn gemeenschap mensen! Zou denken dat het email automatische verstuurt wordt en de ID via de account pagina geupload wordt. Wel fijn om te weten dat ik niet de eenigste met problemen ben. Hopelijk komt de activatie mail toch aan.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Klopt, als je in categorie A2 wilt vliegen, omdat je drone meer weegt dan 500 gram en je niet beperkt wilt worden door de restricties van A3, dan moet je dus alsnog een A2 opleiding doen. Daarvoor kom je waarschijnlijk alsnog uit bij één van de Nederlandse aanbieders. Dan kun je net zo goed meteen ook A1/A3 bij hen doen, tenzij je echt voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten.
Nu wordt het ingewikkeld, Snitsernl zegt weer iets wat ik niet begrijp........

De vraag is eigenlijk, mag ik vliegen met een drone van 640 gram met het A1/A3 certificaat?
Ook als ik de wet- en regelgeving op Dronewatch lees is het me niet helemaal duidelijk...
 
De vraag is eigenlijk, mag ik vliegen met een drone van 640 gram met het A1/A3 certificaat?
Ja, volgens mij mag dat. Je moet je echter aan de regels voor subcategorie A3 houden (A3 is de subcategorie met de meeste restricties, vanwege de grootste risico's).

Dus:
"Open subcategorie A3: ver weg van mensen vliegen

Categorie A3 is bedoeld voor zwaardere (zelfbouw)drones tot 25 kg, modelvliegers en FPV racers. Je moet minstens 150 meter afstand aanhouden van mensen en bebouwing. Na 1 januari 2023 vallen alle drones die geen C0 t/m C4 CE label in deze categorie (uitgezonderd drones <250 gram, die blijven in A1)."


Dus als je je conformeert aan de regels in A3, dan mag je vliegen. Jouw drone valt immers in de categorie tot 25Kg.

Wiebe schrijft ook: "omdat je drone meer weegt dan 500 gram en je niet beperkt wilt worden door de restricties van A3". Dus als hij zwaarder is dan 500 gram, maar de beperkingen van A3 zijn geen probleem voor je, dan mag je vliegen met je drone van 640 gram, mits je de beperkingen in A3 accepteert en respecteert.
Als de restricties van A3 niet acceptabel voor je zijn, dan zul je de aanvullende opleiding en toets voor A2 moeten doen.

Het zou natuurlijk ook raar zijn dat je met je zelfbouwdrone van 20 Kg gewoon zou mogen blijven vliegen. terwijl je voor het vliegen met een fabrieksdrone van 640 gram een aanvullend examen zou moeten afleggen.

Maar als ik mis zit dan laat ik me graag corrigeren. ;) Wiebe? Of iemand anders?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Status
Niet open voor verdere reacties.