Opname van onderwerp in de 4 jaargetijden

Doede Douma

New Member
Lid geworden
11 jul 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
77
Mijn mavic zoom heeft o.a. waypoints. Reeds filmpjes gezien van een onderwerp in de verschillende jaargetijden. Erg leuk.
Hoe ga je te werk als je de opnames een onderwerp in de 4 jaargetijden wilt vastleggen en in elkaar over wilt laten gaan.
Ik kan me voorstellen dat je een vast punt kiest waar je de drone oplaat. Dat is niet zo moeilijk. In een eerste vlucht kun je een onderwerp filmen. Moet de deze vlucht in waypoints opslaan en hoe bewaar je deze waypoints om een kwartaal later dezelfde vlucht te maken ?

Ja, je slaat de waypoints op in je drone/ app. Kun je later weer oproepen om hem opnieuw dezelfde route te laten vliegen

Ik heb poosje geleden filmpje geplaatst, zie de link. Op het scherm van de controler heb ik de waypoints gemaakt en opgeslagen. Tijdens het vliegen kan je ook waypoints opslaan, dit heb ik nog nooit geprobeerd. Na een periode ga ik weer terug naar de plek en start weer de opgeslagen waypoint, het krongeltje links op het scherm.
De gemaakte filmpjes doe ik dan knippen/plakken in een bewerkings programma. Ik gebruik het niet zo populaire programma Magix video premiere. Het loopt nog weleeens vast. Maar ik ben hobbymatig bezig en film niet zo vaak.
Ik heb wel het plan om binnenkort een bouwplan van rond de 60 huizen te gaan filmen bij mij in de buurt, weet alleen nog niet wanneer ze beginnen. Lijk mij ook wel leuk. Ga ik dan ook met waypoints doen.

• Leuk
Waarderingen: Doc
Mijn mavic zoom heeft o.a. waypoints. Reeds filmpjes gezien van een onderwerp in de verschillende jaargetijden. Erg leuk.
Hoe ga je te werk als je de opnames een onderwerp in de 4 jaargetijden wilt vastleggen en in elkaar over wilt laten gaan.
Ik kan me voorstellen dat je een vast punt kiest waar je de drone oplaat. Dat is niet zo moeilijk. In een eerste vlucht kun je een onderwerp filmen. Moet de deze vlucht in waypoints opslaan en hoe bewaar je deze waypoints om een kwartaal later dezelfde vlucht te maken ?
Hierbij een tutorial over deze techniek: Seizoensovergangen à la NatGeo filmen met je drone: zo doe je dat | Dronewatch

Erg leuk gedaan. begrijp[ ik het goed, dat je van te voren de waypoints aanmaakt ? Hoe stel je dan je camera in t.a.v. de hoek van opname ? Als ik vlieg en zie een mooi punt wat ik wil laten repeteren in verschillende seizoenen, kan ik dan op de waypoint drukken voor op te slaan ? Met de diverse filmpjes kan ik dan in het video programma ( ik gebruik ook magix vdl premium) mooie overgangsvideo's makjen.

Ik ken de locatie in de buurt en wilde deze als proef winter/zoemer maken. Thuis stel ik dan de waypoints samen. ook de filmhoek en richting, bij dit filmpje was dit 15 graden naar beneden. Met Google earth instelling in maps heb je ook een redelijk beeld van de omgeving.
In de buurt bij mij komt een kleinschalig nieuwbouwprojectje. Is nu nog gras. Daar ben ik van de week over gelogen met de drone, maar de gimbal angle (heet geloof ik zo, camera hoek) stond op 45 graden. Resultaat, alleen maar gras. Ik ga het van de week even over doen met 15 graden. Lijk mij leuk om de bouw dan zo in time laps te krijgen.
Terplekke heb ik het nog niet gedaan, ga ik ook een keer proberen.

Juist als je in staat bent om exact hetzelfde gebied meerdere malen te filmen, is het eeuwig zonder om het lelijke omblader-effect als dissolve te gebruiken. Juist een trage dissovle is hier mooi bij, waarbij de beelden zo exact mogelijk over elkaar moeten liggen. Met de meeste software kan dit wel. Zelf gebruik ik Final Cut. Op mijn iPad gebruik ik al ruim vier jaar LumaFusion. Ook een app met veel creatieve mogelijkheden.

Juist als je in staat bent om exact hetzelfde gebied meerdere malen te filmen, is het eeuwig zonder om het lelijke omblader-effect als dissolve te gebruiken. Juist een trage dissovle is hier mooi bij, waarbij de beelden zo exact mogelijk over elkaar moeten liggen. Met de meeste software kan dit wel. Zelf gebruik ik Final Cut. Op mijn iPad gebruik ik al ruim vier jaar LumaFusion. Ook een app met veel creatieve mogelijkheden.
Het omslaan was een probeersel, achteraf is het overinelkaar gaan mooier. Die heb ik nu gebruikt bij alleen zomer en winter. Heb ik alleen nog niet op Youtube staan.

De alleen Winter-Zomer versie toegevoegd.