Opnieuw examen tzt?

Skylge40

Member
Lid geworden
22 sep 2019
Berichten
36
Waarderingsscore
9
Punten
8
Leeftijd
69
Locatie
Harlingen
Ik heb destijds examen gegaan voor A1/A3.
Heb begrepen dat na 5 jaar ik wederom een examen moet doen.
Waarom eigenlijk?

Voor mijn vaarbewijs A, rijbewijs auto en motor hoef ik ook niet opnieuw examen te doen als ik bijvoorbeeld het rijbewijs dien te verlengen.
Waarom dan wel voor de drone?
 
Ik heb destijds examen gegaan voor A1/A3.
Heb begrepen dat na 5 jaar ik wederom een examen moet doen.
Waarom eigenlijk?

Voor mijn vaarbewijs A, rijbewijs auto en motor hoef ik ook niet opnieuw examen te doen als ik bijvoorbeeld het rijbewijs dien te verlengen.
Waarom dan wel voor de drone?
Geen idee waarom je dat voor drones wel moet. Want het argument dat dat moet omdat de regels in de loop van de tijd kunnen veranderen geldt m.i. hier niet, want dat gaat immers ook op voor elk ander vaar-, rij- of vaardigheidsbewijs.

Overigens ben je voor het dronevliegen niet per definitie verplicht om opnieuw examen te doen. Dat hangt o.a. af van het type drone waarmee je vliegt en het soort vluchten dat je wilt gaan maken.
Zo is immers het afleggen van een (online) kennistest niet nodig voor drones die lichter zijn als 250 gram (A1). Wel goed/handig/slim, maar niet verplicht.
 
Gewoon je drone bewijs online gratis halen.
Hoef je niet iedere keer 100 euro te betalen ;)
 
Geen idee waarom je dat voor drones wel moet. Want het argument dat dat moet omdat de regels in de loop van de tijd kunnen veranderen geldt m.i. hier niet, want dat gaat immers ook op voor elk ander vaar-, rij- of vaardigheidsbewijs.

Overigens ben je voor het dronevliegen niet per definitie verplicht om opnieuw examen te doen. Dat hangt o.a. af van het type drone waarmee je vliegt en het soort vluchten dat je wilt gaan maken.
Zo is immers het afleggen van een (online) kennistest niet nodig voor drones die lichter zijn als 250 gram (A1). Wel goed/handig/slim, maar niet verplicht.
Ook piloten moeten binnen gezette tijden hun brevet verlengen. Wij vallen daar min of meer ook onder. (ILT, CBR etc. ). Dat zal de reden zijn in deze sector.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ook piloten moeten binnen gezette tijden hun brevet verlengen.
De vraag van de TS gaat volgens mij niet zozeer over verlengen, maar over opnieuw examen doen.

Ik bedoel: ik moet ook mijn rijbewijs verlengen. Maar daarvoor hoef ik niet opnieuw examen te doen.
 
Deels correct. Maar wanneer piloten te weinig vluchten maken over een bepaalde periode (afhankelijk van de categorie) zullen ze zich overnieuw moeten bewijzen door een proef te doen. Controle hierop is makkelijk door het soort administratie (zowel de vlieghavens als de logs) wat aangeeft dat er niet voldaan is aan het aantal vlieguren. Bij de bezitter van een drone is het controleren hiervan natuurlijk niet te doen.
Misschien dat daarom die 5 jaar cyclus is ingesteld.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
De vraag van de TS gaat volgens mij niet zozeer over verlengen, maar over opnieuw examen doen.

Ik bedoel: ik moet ook mijn rijbewijs verlengen. Maar daarvoor hoef ik niet opnieuw examen te doen.
ik vind dit dus eigenlijk ook.
Met een auto/motor whatever hoef je ook niet iedere 10 jaar (standaard geldigheidsduur van het rijbewijs) opnieuw examen te doen.
Niet eens theorie examen.

Vind het ook maar raar dat je niet simpelweg kunt verlengen....

Maar goed. Op aan de ander kant natuurlijk niet slecht, regels veranderen (zeker in de "drone wereld") en zo proberen ze een beetje in de hand te houden dat de mensen die hun bewijs netjes vernieuwen ook op de hoogte blijven van de nieuwe regels.
En och, het kost alleen maar wat tijd toch?! (als je het niet in NL doet dan)
 
Volgens een Pdf Rijksoverheid van 07-09-2021 niet alleen opnieuw opleiding en kennistest te doen maar ook mogelijk het voltooien van een herhalingsseminar wat mogelijk een stuk goedkoper uitvalt anders lijkt het mij ook een vorm van onnodige geldklopperij.
Overigens gelden zulk soort regels ook voor andere vormen van luchtvaart met kortere perioden van 2 en 3 jaar.