Overgangsregeling in de overgangsperiode?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.725
Waarderingsscore
670
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Kan iemand mij vertellen of er een overgangsperiode is in de komende regeling? Of mag ik meteen op 1 januari al niet meer vliegen als ik mijn hobby drone niet gemeld heb bij de RDW en/of het theorie examen met goed gevolg heb afgelegd?
Ik zou me kunnen voorstellen dat men je enkele maanden de ruimte zou geven om e.e.a. te regelen.
 
Uitgebreid contact gehad met diverse medewerkers van de Rli en het blijkt dat wie je daar ook te spreken krijgt, niemand het exact weet, behalve de datum van 31 december a.s. Of het nu gaat over de wel of niet verplichte registratie van mijn dji mini 2 (weegt minder dan 250 gram, maar mét camera) óf dat er een overgangsregeling is/komt. Als er één ding duidelijk is, is het wel dat er nog heel veel ónduidelijk is.
 
Als er één ding duidelijk is, is het wel dat er nog heel veel ónduidelijk is.
Ja, en dat verbaast me dus zo hè?

Ik bedoel: we zitten nu nog maar vier weken voor een belangrijke verandering in de wetgeving, en bijna niemand die je precies kan vertellen hoe het zit en hoe het er in de praktijk uit gaat zien. Zeker waar het de recreatie-dronevlieger betreft.

Op de RDW site staat nu nog aangegeven dat er in de loop van december het e.e.a. bekend zal worden gemaakt. En op de site van Rijksoverheid.nl komen ze nog steeds niet verder dan dat het per 31 december gaat veranderen. Maar nog weinig of niets over de nieuwe regelgeving zelf.

Wat mij betreft zijn ze daar nu al drie maanden te laat mee.
 
Laatst bewerkt:
Mooi. Als het voor ons onduidelijk is, is het zeker ook onduidelijk voor de handhavers. Hebben ze straks een controle App. bij de hand, om het e.e.a. te kunnen checken ? Zijn zij ook bijgeschoold ? Een boswachter weet nu al niet wat wel en niet mag. Hoe ver zijn ze ermee over de grens ?
 
Ik denk dat er momenteel andere zaken belangrijker zijn dan de veranderende dronewetgeving. Maar toch ....
Er komt nog een uitgebreide voorlichtingscampagne in december, eea moet ingaan per 1 januari, registreren kan vanaf 31 december. Dan is alles dicht, gesloten en iedereen druk met de oliebollen. Dan zal er vanaf 3 januari een hele beste stapel registratieaanvragen op de diverse bureaus liggen.
Je kunt je voorstellen dat voordat die zijn verwerkt we al een aardig eindje in januari zitten.
Ben erg benieuwd, maar we zullen het wel horen. Eerst nog maar even de nodige testvluchtjes maken.
Maar voorlopig geniet ik met volle teugen!

Verzonden met mijn SM-A750FN en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL