Pairing Cvatar cinewhoop met fsky xm+ naar literadio 2 SE lukt niet

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

cvatar

New Member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
65
Locatie
Eefde
Beste Mensen, Mijn naam is Niko Hartz. Ik ben net begonnen met de hobby van dronevliegen, voornamelijk om mooie beelden te maken. Ik heb net een cinewhoop van eachine aangeschaft: de CVATAR. Voordat ik dat deed heb ik een BETAFPV LiteRadio 2SE aangeschaft samen met BETAFPV VR02 goggles. Voor het instellen van de vliegeigenschappen van de drone heb ik online videos gevolgd van Betaflight. Op het punt aangekomen waarop de Radio aan de zender in de Cvatar gepaird moest worden ging het mis. Voordat ik de radio kocht, heb ik gevraagd aan de klantenservice van BETAFPV of de radio pairt met de ontvanger in de CVATAR, de Frsky XM+. Aangegeven werd dat dit mogelijk is. Nu heb ik diverse keren het pairen geprobeerd, maar het lukt absoluut niet, ook niet na instructies op youtube. Ik krijg om te beginnen de Frsky XM+ niet in de pairing mode. Is er iemand van dit forum die er met mij een keer naar wil kijken?
 
Hallo Nico. Ik heb in het verleden met o.a. ontvangers van Frsky gevlogen. Dit is zo'n zeven jaar geleden. Ik kan me herinneren, dat je om de ontvanger in pairing mode te krijgen er een kortsluitjumper tussen een paar aansluitpunten aangebracht moest worden. Ik ken jouw type ontvanger niet en er zal in de verstreken tijd wel het één en ander veranderd zijn, maar misschien heb je wat aan deze info.
 
Hoi Niko,

FrSky is een ramp als het om pairen en firmware gaat. Zelf vlieg ik ook FrSky op een paar drones. Deze dan gepaired met een Radiomaster TX16S wat een stuk uitgebreider is dan de radio van Betaflight die jij hebt.

Ik heb even gekeken naar die radio van Betaflight, waar een paar varianten van zijn. Ik heb voor het gemak aangenomen dat je de FrSky-variant in je bezit hebt. En niet de ELRS-variant.

Dan spelen een paar dingen nog om je XM+ en je controller met elkaar te pairen. Je radio dient ingesteld te worden op Frsky LBT D16, wat te vinden is op LiteRadio 2 SE Radio Transmitter

Dan heb je nog je XM+ ontvangen. Ik vermoed dat deze de firmware LBT ACCST V2 of LBT ACCESS V2 bevat. Deze zal dan geflashed moeten worden naar LBT ACCST V1. Deze is te vinden op Download Relevant files for frsky XM Plus als history firmware (https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/2017/07/Firmware/XM PLUS/XM+170313.zip).

Nu komt het lastige stuk, waar ik niet weet hoe je dat moet doen. De firmware flash ik zelf via mijn radio met een speciale stekker op de modulebay zoals terug te lezen is op: Flash Frsky Receiver Firmware: R9 Mini, R-XSR, XSR, X4R, XM+, D4R - Oscar Liang
Ik weet alleen niet hoe de pinout is van een nano-tx bay, welke op jouw radio zit. En of je radio uberhaubt de mogelijkheid heeft om die firmware te flashen.
Misschien dat je iemand in de buurt weet met een meer geavanceerde radio waarmee dit wel mogelijk is. Of misschien dat je een flash-tooltje kan vinden via usb aan de PC. Omdat ik het met mijn radio kan heb ik me daar nooit in verdiept.

Hopelijk kom je hier verder mee. Het is nou eenmaal een warboel bij FrSky met hun firmware.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee