Phantom 4 Pro Ph4 valt spontaan uit de lucht !

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Benno

Member
Lid geworden
2 feb 2021
Berichten
35
Waarderingsscore
8
Punten
8
Leeftijd
66
Locatie
Nijmegen
Website
www.bennoneeleman.com
Wij zijn momenteel in Noord Noorwegen. Gisteravond mijn Phantom 4 Pro even gevlogen. Na 5 minuten valt ie spontaan uit de lucht in het water …! Over en uit ..! Geen flauw idee over de oorzaak. Wel viel me eerder op dat één van de accu’s ingebrande contactpunten had en moeilijk uit de drone was te halen . Is hier misschien sprake van kortsluiting geweest ?
Ben heel benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring.
dank vast voor reacties !
 
De symptomen die je beschrijft wijzen inderdaad op kortsluiting, waar precies is moeilijk te zeggen.

Het feit dat de accu moeilijk los kwam en dat de contactpunten ingebrand zijn, toont aan dat er veel te veel stroom heeft gelopen van de accu naar de drone. (In ieder geval meer dan dat het voor ontworpen is).

Uiteindelijk kan het van alles zijn (motor, ESC, mainboard, accu)
 
En dát in Noorwegen, ik voel met je mee.

Dat is wel bijzonder aan déze hobby: je investeert behoorlijk in apparatuur die dan zomaar, op een gegeven moment, uit de lucht kan 'donderen'. Weg centjes! Dat zal je met een dure camera, of zoals ik, met dure zend/ontvangers, (gelukkig) niet zo snel gebeuren...
 
Mooie foto! Dat is dan weer het leuke van een drone he?
Ik heb 'm nog niet zo lang, mijn Mini 2. Heb nu ook een paar keer gevlogen in Frankrijk. Misschien gaan we in september nog 4 weken naar Scandinavië, met de camper. Maar als het daar érg koud wordt, of slecht weer, dan misschien tóch nog een maandje naar Frankrijk! :)
The Atlantic Road, daar waren we op donderdag 17 juli in 2014: 2014: Zomervakantie – week 2

Foto, vanaf de grond: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afbeeldingen/2014/07/atlantic.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Benno
Mooie foto, doet me denken aan de lofoten.
Het is mij overigens ook 2 keer gebeurd met FPV zelfbouw drones. Soms geeft een motor/snelheidsregelaar het gewoon op, en komt hij automatisch weer terug naar beneden.

Ik denk dat ze daarom van die vergaande redundantie hebben in de luchtvaart :p .
 
  • Leuk
Waarderingen: Benno
Je had ondanks die mooie foto moeten besluiten om niet te vliegen ivm met jou ingebrande contact punten. Dat is dan achteraf mooi praten van mij. Het is wel een feit. Denk dat je een Battery drop down hebt gehad. Springt de battery in 1 keer van 50% naar 0 valt eventueel wel terug te vinden in het log bestand. Normaal gesproken zou dit nooit mogen gebeuren.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Je had ondanks die mooie foto moeten besluiten om niet te vliegen ivm met jou ingebrande contact punten. Dat is dan achteraf mooi praten van mij. Het is wel een feit. Denk dat je een Battery drop down hebt gehad. Springt de battery in 1 keer van 50% naar 0 valt eventueel wel terug te vinden in het log bestand. Normaal gesproken zou dit nooit mogen gebeuren.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dank je ! Het was zeker geen batterij drop down. Het logboek geeft aan dat de batterij nog 79% had toen de vlucht stopte (zie screenshot) Ben het wel met je eens dat ik beter niet meer had kunnen vliegen na de ingebrande contactpunten ! Dom !
 

Bijlagen

  • IMG_0064.PNG
    IMG_0064.PNG
    484,4 KB · Weergaven: 32
Ik bedoel een andere log bestand maar goed. Als ik hier naar kijk dan valt mij op dat hij met een snelheid van 46,6 km/h in 1x weg was of zie ik dat verkeerd ?? Vloog hij met de wind mee op dat moment ? Daar zou ik graag een antwoord op willen hebben.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Welk logbestand bedoel je dan ?
Het klopt dat ie 46,6 km/h vloog en ineens uit de lucht viel. Vandaar dat ik aan kortsluiting dacht.
Er stond op het moment geen zuchtje wind.
 
Max snelheid is ook max stroomverbruik. Omdat je al vertelde dat je contacten al ingebrand waren is het vrij logisch dat de contacten doorgebrand zijn. Heb je hem weer gevonden ? Moet te zien zijn. Je kan de Drone ook instellen dat hij bv 35 km/h gaat vliegen want het hoeft niet zo snel allemaal. En ik vraag me af of je accu wel goed bevestigd heeft gezeten. Er hoeft ook maar een klein beetje speling op de bevestiging te zitten en de contacten liggen niet degelijk aan. Dit zal dus ook totaal niet in garantie passen helaas. Check je toestel voor iedere vlucht en bij twijfel NO GO. Zonde van je geld zulke grappen. Zie het niet als aanval maar als advies bvd.


Litchi en FCC Daar bereik je pas afstanden mee
 
Dank je Benjsf. Mijn Ph4 is vanaf 23mtr hoogte in een fjord gevallen ..! Einde verhaal. Heb geleerd van het incident en maar weer een andere Ph4Pro aangeschaft.