Phantom 3SE met paar vragen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Vinze1980

New Member
Lid geworden
20 dec 2018
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
43
Locatie
Valthermond
Hallo, Ik heb een Phantom 3SE nu wil ik graag een aantal dingen weten.

1) waar mag je met de drone vliegen. Ik woon in Drente in een dorp waar veel akkers zijn. Mag ik over de akkers vliegen? Zijn er nog drone clubs in Drente?

2) wat is nu maximale afstand die je kunt vliegen. Ik las op internet al ce en fcc. Als ik het goed begrijp zijn ze dan begrensd op 500 meter. Terwijl ik hier op het forum ook lees dat je 2km of verder kan. De drone kan tot 4km gaan. Maar als hij begrensd is dan tot 500 meter.

3) heeft iemand al geprobeerd van ce naar fcc te zetten.

4)instellen van de ap en parameters. Welke parameter of instellingen is een must of welke je wel moet aanvinken of veranderen?

5)welke accessoires is een must om te hebben? Windsurfer, gimball onderplaat, verlengde landingsgestel, extra accu, propeller quard heb ik al of besteld bij Ali.

Hahaha veel vragen. Wil goed voorbereid zijn. Heb mijn drone nog niet de maximale afstand gevlogen wil hem eerst nog goed leren kennen.

Vincent
 
Veel vragen idd. Heb je je wel ingelezen in wat wel en niet mag ? Je mag niet zomaar overal vliegen. Er zijn regels waar je je aan moet houden. Maximaal bereik ? Je mag alleen VLOS vliegen in Nederland en ook aan de maximale hoogte zijn restricties. Ook mag je niet over de meeste wegen , vaarwegen , havens en industrie gebieden vliegen en al helemaal niet over aaneengesloten bebouwing. Kortom het is belangrijker te weten wat je wel en niet mag dan de must have accessoires


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Klopt ik weet dat er regels zijn. Wat ik heb opgezocht is dat je in Nederland tot max 125 meter hoog mag vliegen in gebieden waar het mogelijk is. Waar ik woon mag je vliegen maar met een waarnemer.

Maar dan komt mijn volgende vraag. Houd iedereen dan wel aan de regels?

Zijn er nog mensen die uit Drente komen? Waar vliegen jullie dan?

Vincent
 
Ik wil niet lullig doen over 5 meter maar de grens is 120meter max. Hier bedoel ik mee dat waar je 125 meter hebt gelezen sowieso niet betrouwbaar is. Verder enorm veel vliegplezier


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Hallo Vincent, welkom op het forum. Hieronder antwoorden op je vragen:

1) waar mag je met de drone vliegen. Ik woon in Drente in een dorp waar veel akkers zijn. Mag ik over de akkers vliegen? Zijn er nog drone clubs in Drente?

Je mag niet boven bebouwing, wegen en mensenmenigten vliegen en je moet uit de buurt van vliegvelden blijven. Zie deze kaart om te zien waar je zeker niet mag vliegen. Kijk eens op de website van de KNVvL of er ook modelvliegclubs in de buurt zijn. Boven akkers vliegen kan weinig kwaad. Alleen overdag wel te verstaan.

2) wat is nu maximale afstand die je kunt vliegen. Ik las op internet al ce en fcc. Als ik het goed begrijp zijn ze dan begrensd op 500 meter. Terwijl ik hier op het forum ook lees dat je 2km of verder kan. De drone kan tot 4km gaan. Maar als hij begrensd is dan tot 500 meter.

Je moet de drone altijd (visueel) in het zicht houden, dus met het blote oog. Want hoe kun je anticiperen op een sportvliegtuigje of traumaheli als je geen idee hebt waar je drone uithangt?

3) heeft iemand al geprobeerd van ce naar fcc te zetten.

Zie mijn vorige antwoord. Misschien kan het wel (na wat hacks), maar je moet dit niet willen.

4)instellen van de ap en parameters. Welke parameter of instellingen is een must of welke je wel moet aanvinken of veranderen?

Heb je het hierbij over de camerasettings? Misschien heb je iets aan mijn boeken Dronefotografie of Dronevideo's maken. Het gaat wat ver om hier alle parameters te bespreken (Google is your friend).

5)welke accessoires is een must om te hebben? Windsurfer, gimball onderplaat, verlengde landingsgestel, extra accu, propeller quard heb ik al of besteld bij Ali.

Voor serieus videowerk: ND filters. Nog meer accu's kan ook geen kwaad. Een goede backpack om alles te vervoeren. En de boeken die ik bij punt 4 noemde natuurlijk ;)

Succes ermee!
 
Hallo Vince

Welkom in Drenthe. Ik woon in Assen en vind daar toch nog wel locaties om te vliegen. Je andere vragen zijn volgens mij wel zo ongeveer beantwoord. De site Drone PreFlight by Aeret al bekeken? Succes
 
Dank je de website heb ik eerder gezien. Wat bedoelen ze met " Alleen toegestaan met waarnemer (zie regeling modelvliegen artikel 22 onderdeel h)". Is dat je wel mag vliegen maar met iemand erbij? Hoe hoog mag je dan vliegen?
 
De hoogte blijft 120 meter. Volgens mij slaat dit "toegestaan met waarnemer . . " op FPV vliegen, waarbij de piloot een VRbril opheeft. Dat mag alleen als er iemand bij is die de boel in de gaten kan houden.Met een VRbril heb je natuurlijk geen/weinig zicht op de omgeving.
 
Neen. De "waarnemer verplichting" geldt voor laagvlieggebieden. FPV is in NL in de open lucht niet toegestaan (indoor onder bepaalde voorwaarden wèl).
Dank je, weer wat bijgeleerd. Ik vlieg trouwens nooit FPV. Ik vind het een onding.
Veel liever VLOS
 
Laatst bewerkt:
FPV met waarnemer staat voor bepaalde categorieën wèl in de EU regels die in de loop van volgend jaar van kracht worden. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke categorieën, maar wel dat niet voor alle categorieën FPV is toegestaan.
Ik kan me zo voorstellen dat dat dan wèl mag met lichtere racers / freestylers, maar niet met de wat zwaardere jongens als de Phantom serie. Dat eerste mag dan vanaf de inwerking treding van die wetgeving weer wèl, maar met een waarnemer die de omgeving in de gaten houdt. Het blijft: vlieg je ergens met je drone tegenaan, dan heb je schuld.
Ik heb dat twee keer geprobeerd, met zo'n FPV bril op te vliegen en ik vond het gebrek aan ruimtelijk inzicht echt beangstigend, moet ik zeggen. Zelfs als je zo hard mogelijk vooruit vliegt, dan nog heb je de neiging je hoofd te draaien om beter te zien wat er naast je gebeurt. Alsof je door twee WC rollen aan het kijken bent (ondanks de kijkhoek van 170 graden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi