Privé vliegen met geregistreerde drone niet toegestaan?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Happy Dronepilot

Active Member
Lid geworden
7 jun 2018
Berichten
179
Waarderingsscore
32
Punten
28
Leeftijd
47
Locatie
Nijverdal
Ik heb onlangs zakelijk een Mavic Air aangeschafd. Deze wil ik dus zakelijk gaan gebruiken, maar vliegen is fun, dus privé wil ik deze drone ook gebruiken. Ik heb bij zowel mijn zakelijke verzekering als bij mijn privé W.A. verzekeringsmaatschapij gevraagd of het toegestaan is zowel zakelijk als prive te vliegen. Beiden geven aan dat dit geen probleem is. Vlieg ik een zakelijke klus of oefen ik zakelijk dan valt hij onder de zakelijke dekking. Vlieg ik voor de fun dan valt hij onder prive dekking. Nu had ik zojuist een telefonisch gesprek met een medewerker van de Inspectie Leefomgeving en Transport/domein luchtvaart (Team luchtvaartuigregister) en hij vertelde me tot mijn verbazing dat een drone die geregistreerd staat en waar een brandplaatje met een PH-nummer op staat strikt zakelijk gebruikt mag worden en nooit privé. Dit lijkt mij heel vreemd. Welke reden kan hiervoor zijn, als de verzekeringmaatschappijen hiermee akkoord gaan? Kan iemand mij vertellen of deze stelling wel juist is en op basis van welk wetsartikel?
 
Ik kwam op de site van de ILT een "Regelhulp Drones" tegen. Hier kun je je wensen invullen waarna er een advies wordt gegeven wat er aan certificeringen en formulieren komt kijken voor jouw specifieke situatie. Hier wordt ook melding gemaakt van het zowel commercieel- als zakelijk gebruik van één en dezelfde drone.

"Wilt u deze drone voor uw werk of privé gebruiken?"
Keuze is Werk of Privé,
Toelichting: Wilt u dezelfde drone zowel voor werk als privé gebruiken? Kies dan ‘voor werk’.

Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat de mogelijkheid aanwezig is om één en dezelfde drone zowel zakelijk als privé te gebruiken. Om hier zekerheid over te krijgen heb ik die vraag schriftelijk aan ILT gesteld. Ik wacht op antwoord...
 
Ik kwam op de site van de ILT een "Regelhulp Drones" tegen. Hier kun je je wensen invullen waarna er een advies wordt gegeven wat er aan certificeringen en formulieren komt kijken voor jouw specifieke situatie. Hier wordt ook melding gemaakt van het zowel commercieel- als zakelijk gebruik van één en dezelfde drone.

"Wilt u deze drone voor uw werk of privé gebruiken?"
Keuze is Werk of Privé,
Toelichting: Wilt u dezelfde drone zowel voor werk als privé gebruiken? Kies dan ‘voor werk’.

Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat de mogelijkheid aanwezig is om één en dezelfde drone zowel zakelijk als privé te gebruiken. Om hier zekerheid over te krijgen heb ik die vraag schriftelijk aan ILT gesteld. Ik wacht op antwoord...
Benieuwd naar de uitkomst. Wat is de URL van deze regelhulp drones?
 
De uitkomst gaat waarschijnlijk dezelfde zijn als het antwoord dat de vier voorgangers met dezelfde vraag ook gekregen hebben (zie voorgaande antwoorden en de link naar die andere thread die hier ook al over ging): Nee, dat mag niet. Het is namelijk zo dat òf de regeling modelvliegen van toepassing is (recreatief), òf de regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (professioneel). De ene sluit de andere uit en andersom.

De link naar die regelhulp is de volgende:
https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/drones/


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
De uitkomst gaat waarschijnlijk dezelfde zijn als het antwoord dat de vier voorgangers met dezelfde vraag ook gekregen hebben (zie voorgaande antwoorden en de link naar die andere thread die hier ook al over ging): Nee, dat mag niet. Het is namelijk zo dat òf de regeling modelvliegen van toepassing is (recreatief), òf de regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (professioneel). De ene sluit de andere uit en andersom.

De link naar die regelhulp is de volgende:
https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/drones/


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Dat betwijfel ik en dat betwijfelt de KNVvL die ik hierover gesproken heb ook. De vraag is ook, op basis waarvan? Verzekeringtechnisch gezien is op beide manieren vliegen gedekt, dus waarom zou dit dan verboden zijn? Welke goede reden zou hiervoor zijn? Het een sluit het ander niet uit. Mijn inziens is het zo dat als ik recreatief vlieg die regels gelden en zakelijk de zakelijke regels. Ik heb in de afgelopen weken contact gehad met het ILT en het rare is dat ik van een van hun een mail heb gekregen dat het wel mag (inclusief screenshots met onderbouwing hiervoor uit hun database) en dat ik vervolgens enkele weken later een mail krijg van iemand anders van het ILT dat het niet mag. Op mijn vraag hoe ze 2 zulke verschillende conclusies richting mij kunnen communiceren heb ik nog geen antwoord gehad. Gisteren hierover nog gebeld.
 
Ik twijfelde zelf ook (sterker nog, ik was er van overtuigd dat hooguit de verzekeraar die eis stelde), totdat ik door Wiebe op het juiste antwoord gewezen werd - zie dat andere draadje waar ik eerder naar verwees.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Tsja... dat wordt interessant als ambtenaren van de dienst elkaar gaan tegenspreken...
Ik denk dat we dit wel principieel uit moeten zoeken, want het scheelt nogal of ik met één drone kan volstaan of dat ik er een tweede bij aan moet schaffen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik denk dat we dit wel principieel uit moeten zoeken, want het scheelt nogal of ik met één drone kan volstaan of dat ik er een tweede bij aan moet schaffen.

Zeker. Vooruitlopend op aankomende Europese ontwikkelingen richting gelijkgetrokken regels en uiteindelijk U-space zit ik erover te denken om mijn Spark alvast te registreren, gewoon om aan te tonen in wat voor situatie dan ook dat je geen "cowboyvlieger" bent. En ook omdat het natuurlijk cool is om te zeggen dat je een luchtvaartuig met PH-registratie hebt.

Als dat echter betekent dat ik met mijn eigen hobbydrone niet meer recreatief zou mogen vliegen (ik doe namelijk niet anders) dan is dat uiteraard totaal nicht im Frage..
 
U-space ga je als niet-bedrijf zijnde alleen maar last van krijgen (nog meer beperkingen). Nog meer gereserveerd luchtruim, maar dan een laag voor bezorgdrones etc.
Maar ik raad jullie echt aan dat andere draadje even aandachtig te lezen...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Duidelijk (voor nu); zeker nog geen registratie dus, behalve misschien een brandplaatje met naam+telefoonnummer tegen het "cowboy-image" (niets officieels dan dus) en o.a. voor tijdens Duitsland op vakantie (deze info staat al met watervaste stift op behuizing onder batterij nu).

Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 505
Antwoord van de ILT!
Nu wordt het al iets duidelijker. De regels worden straks gelijkgetrokken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Hey. Dank dat je dit deelt. Dit is hiermee al standpunt 3 dat door één en dezelfde organisatie (ILT) uitgedragen wordt. En dan worden ze boos als ik doorvraagt en aangeef dat mensen één en dezelfde wet verschillend interpreteren.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Wat ik er nu van begrijp is, dat je best met je geregistreerde drone recreatief mag vliegen (het worden dan 'trainingsvluchten'), maar dat je wel de (beperktere) regels voor beroepsmatig gebruik moet volgen. Dat schiet op dit moment natuurlijk niet op! Zou inhouden dat je dan toch 2 drones moet bezitten: een geregistreerde en een ongeregistreerde.

Wat ik ook begrijp is, dat eind 2019 de regelgeving voor beide categorieën gelijkgetrokken wordt, dus dat het onderscheid commercieel/privé qua regelgeving, certificering, registratie enz. komt te vervallen en dat je sowieso aan alle nieuwe regels moet voldoen.

Voor mij reden te meer om te wachten met het behalen van een ROC-Light en registratie. Voor het zelfde geld wordt de certificering ook weer gewijzigd en ga je nu geld uitgeven dat je misschien beter in je zak had kunnen houden. ik heb nog wel even geduld.
 
Wat ik er nu van begrijp is, dat je best met je geregistreerde drone recreatief mag vliegen (het worden dan 'trainingsvluchten'), maar dat je wel de (beperktere) regels voor beroepsmatig gebruik moet volgen. Dat schiet op dit moment natuurlijk niet op! Zou inhouden dat je dan toch 2 drones moet bezitten: een geregistreerde en een ongeregistreerde.

Wat ik ook begrijp is, dat eind 2019 de regelgeving voor beide categorieën gelijkgetrokken wordt, dus dat het onderscheid commercieel/privé qua regelgeving, certificering, registratie enz. komt te vervallen en dat je sowieso aan alle nieuwe regels moet voldoen.

Voor mij reden te meer om te wachten met het behalen van een ROC-Light en registratie. Voor het zelfde geld wordt de certificering ook weer gewijzigd en ga je nu geld uitgeven dat je misschien beter in je zak had kunnen houden. ik heb nog wel even geduld.

Helaas heb(of neem) ik niet tot eind 2019 de tijd. Nog maar afwachten of daar ook niet nog eens extra uistel in zit. Heeft u misschien de naam van de ILT beambte die u bovenstaande screenshot gestuurd heeft?
 
U kunt met met mij contact opnemen over dit onderwerp.

Met vriendelijke groeten,

Antoinette Schurink-v.d. Klugt
Senior inspecteur

...............................................................
Inspectie Leefomgeving en Transport/ Vergunningverlening
Mercurius Plein 1-63 | 2132 HA| Hoofddorp
Postbus: DIV.Hoofddorp@ilent.nl
...............................................................
T +31 (0)70 456 34 59
F +31 (0)70 456 3009
antoinette.schurink@ilent.nl
Home | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ah, geweldig! Dank!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
U kunt met met mij contact opnemen over dit onderwerp.

Met vriendelijke groeten,

Antoinette Schurink-v.d. Klugt
Senior inspecteur

...............................................................
Inspectie Leefomgeving en Transport/ Vergunningverlening
Mercurius Plein 1-63 | 2132 HA| Hoofddorp
Postbus: DIV.Hoofddorp@ilent.nl
...............................................................
T +31 (0)70 456 34 59
F +31 (0)70 456 3009
antoinette.schurink@ilent.nl
Home | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat zal ik zeker doen. Fijn!!!

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app