Privacyhandboek voor recreatieve dronevliegers: taaie kost, maar wel van belang

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.325
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Stel, je wilt met je drone wat opnamen maken in een park (even aangenomen dat je daar überhaupt mag vliegen), maar de kans bestaat dat er wat toevallige passanten in beeld komen. Mag je dan toch filmen? En zo ja, hoe zit het als je vervolgens besluit om een paar van die voorbijgangers wat beter in beeld te krijgen, door ze enige tijd bewust te volgen?

Lees verder
 
Idd Wiebe, zet taaie kost. Toch even goed doorgelezen. Wat mij opvalt is dat de bonafide drone piloten die ik ken, zo ongeveer deze regels hanteren. Er zullen altijd niches zijn die ruimte voor discussie bieden. Tussen de realiteit en het werkgebied van de drone (of een fotocamera) is nu eenmaal geen dunne scheidslijn en is een grijs gebied. Waar ligt de grens, wanneer acht iemand zich herkenbaar? Elke foto tot in detail blurren van alle herkenbare objecten is vrijwel onmogelijk.
De praktijk ligt veel gecompliceerder. Uitgaande van dit geschrift kan ik dus geen bewakingscamera rond mijn huis hangen, geen camera in de auto die in geval van ellende de situatie voor en achter de auto opnemen.
Wat moet ik dan denken van de vrije nieuwsgaring? Mag elke winkel mij dan zomaar op video vastleggen, zonder dat ik iets gedaan heb? Nog maar niet te spreken van de enorme verzameling opnames die de overheid van ons maakt.
Of dit in de wet dichtgetimmerd is of niet, het gaat bescherming van persoonlijke data ...........