probleem met langer dan 5 minuten filmen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ton de Bruijn

New Member
Lid geworden
3 mei 2018
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
64
Locatie
4726 bc
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een vraag over het filmen met mijn Phantom4 Pro+
Ik ben bezig films en foto's te maken en dat lukt na wat verschillende camera settings te hebben geprobeerd inmiddels aardig, de beeldkwaliteit is ook prima wat mij betreft.

Maar ik heb nu een vervelend probleem, iedere keer als ik een vlucht van ongeveer 15 minuten heb gemaakt en ik wil het filmpje op mijn PC zetten dan zie ik tot mijn grote verbazing dat er meerdere filmpjes zijn gemaakt van ongeveer 5 minuten en 30 seconden terwijl ik gewoon alles achter elkaar op 1 filmpje zou willen zien.

P.S. ik heb er een micro SD kaartje van sandisk in zitten van 32 GB.

kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dit op kan lossen?

Bij voorbaat dank.

Ton.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een vraag over het filmen met mijn Phantom4 Pro+
Ik ben bezig films en foto's te maken en dat lukt na wat verschillende camera settings te hebben geprobeerd inmiddels aardig, de beeldkwaliteit is ook prima wat mij betreft.

Maar ik heb nu een vervelend probleem, iedere keer als ik een vlucht van ongeveer 15 minuten heb gemaakt en ik wil het filmpje op mijn PC zetten dan zie ik tot mijn grote verbazing dat er meerdere filmpjes zijn gemaakt van ongeveer 5 minuten en 30 seconden terwijl ik gewoon alles achter elkaar op 1 filmpje zou willen zien.

P.S. ik heb er een micro SD kaartje van sandisk in zitten van 32 GB.

kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dit op kan lossen?

Bij voorbaat dank.

Ton.
Als ik het filmpje terugkijk op mijn RC controller dan staat de hele film met geluid en zonder onderbrekingen erop maar als ik het filmpje vanuit de drone met de USB kabel op de PC zet dan verdeeld hij het in meerdere filmpjes van ongeveer 5 minuten en 30 seconden, Ra Ra hoe kan dat ??
 
Ik meende me te herinneren dat maximale bestand van een file bij microsoft 1gb is . Dus als je 15 min , vooral 4k of 2.7k filmt dan is dit bestand zo groot , dat de pc deze in delen verdeeld. Bij apple computers kunnen de files gewoon groot zijn.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Op je controller staat de film in een veel lagere resolutie dan op je SD-kaart. Je zult zien dat alle bestandjes op je SD kaart even groot zijn, op de laatste na; die is kleiner. Dat heeft inderdaad te maken met de maximale bestandsgrootte en die is weer afhankelijk van het systeem van formatteren. FAT32 heeft een maximale bestandsgrootte van 2 GB, mijn Action Cam gebruikt een format dat maximaal 3 GB per bestand kan adresseren (30 min op 1080p). Ik weet niet welk format je P4 gebruikt, en welke maximale grootte daar bij hoort, want ik heb geen DJI drone, maar dat is inderdaad de oorzaak.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
FAT32 heeft idd een maximale bestandsgrootte, NTFS heeft dit niet. Je kunt dus proberen om je SD-kaart opnieuw te formatteren naar NTFS en kijken of de camera daar mee over weg kan.
 
Bedankt voor jullie reacties, de grootte van de filmpjes is inderdaad altijd hetzelfde namelijk 3,8 GB in mijn geval, behalve de laatste natuurlijk
Ik film met 4K 3840x2160 en 50 fps en over de kwaliteit van de beelden ben ik zeer tevreden dus dat zou ik graag zo houden.

Ik heb het SD kaartje al meerdere keren geformatteerd maar zonder resultaat, ik weet niet of dit met FAT32 gaat of NTFS (heb ik geen verstand van) kan iemand mij vertellen of en vooral HOE ik het kaartje kan formatteren naar NTFS, dan kan ik het een keer proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ton.
 
Ik ga er even vanuit dat je op Windows werkt. Dit zijn de stappen voor formatteren.
- Klik met de rechtermuis knop op de drive van je kaartje
- Klik op Format of Formatteren (ik weet niet of je EN of NL OS hebt)
- Kies onder Filesystem of Bestandssysteem voor de optie NTFS
- Start format

LET OP!!! Bij formatteren verlies je alle data die op dat moment het kaartje staat. Stel die eerst veilig. Let ook goed op dat je de juiste drive formatteert en niet per ongeluk je C: drive.
 
Sjakie,

Bedankt voor de info, ik ga het proberen en ik laat nog weten of het gelukt is.
Ik werk inderdaad met windows, versie 10 om precies te zijn.
B.T.W. bij het formatteren in NTFS vraagt de PC of ik dit snel of langzaam wil doen, wat is de beste optie ??

Nogmaals bedankt.

Ton.
 
'Snel' formatteren is prima.
 
Sjakie,

Ik heb het geprobeerd op de manier zoals jij het zei (Formatteren in NTFS) maar dan krijg ik de melding "SD Card error" en wil hij niets meer filmen of fotograferen, blijkbaar kan mijn camera in de phantom4 pro+ hier niet mee overweg.

Nadat ik de SD card weer geformatteerd had via de controller kon ik weer wel opnames maken maar zat ik weer met hetzelfde probleem
(filmpjes van 3,8 GB) en in meerdere stukken verdeeld dus.
Jammer maar helaas als je niets probeert dan leer je ook niets zeg ik altijd maar.

In ieder geval bedankt voor je info en hulp.
Zou het misschien een oplossing kunnen zijn om een nieuwere SD card te installeren in mijn drone met een hogere schrijfsnelheid of een grotere capaciteit??
ik gebruik nu een SD Card van Sandisk Ultra 32GB HC1 met een 10 in een cirkeltje

Gr. Ton.
 
Een andere kaart kopen heeft geen zin om dit issue op te lossen. Het FAT32 filesysteem heeft op alle kaarten dezelfde bestandsgrootte-limiet.

Gaat de camera wel door met filmen, waarbij een tweede bestand wordt aangemaakt? Als hierbij aan het eind van het bestand en het begin van het volgende bestand geen frames verloren raken, dan zou je de twee shots weer aan elkaar kunnen plakken in je/een edit-programma.
 
De camera gaat gewoon door met filmen en volgens mij gaan er geen frames verloren tussen de twee bestanden maar hoe plak ik de twee shots aan elkaar om er 1 complete film van te maken, ik heb geen enkele ervaring met een edit programma maar ik hoor wel graag van je hoe dat moet dan kan ik toch nog de complete film achter elkaar zien zonder onderbrekingen.

Als je mij daar mee zou kunnen helpen zou ik erg blij mee zijn.

Gr. Ton.
 
ik heb geen enkele ervaring met een edit programma maar ik hoor wel graag van je hoe dat moet
Ik kan je daar alleen maar in zijn algemeenheid mee op weg helpen. Als iemand zou vragen 'ik heb geen enkele ervaring met drones, kun je me helpen hoe ik een drone moet vliegen?', lukt dat ook niet zo maar even in een post.
- Kies een programma uit, de vraag welke is al meerdere keren hier op het forum besproken
- Zoek op Youtube naar 'how to begin' tutorials
 
Hoi Ton,
Jouw Phantom ondersteunt geen sd-kaartjes die geformateerd zijn met ntfs. Het ondersteunt wel kaartjes die geformatteerd zijn met exFat. exFat ondersteunt ook grotere bestanden dan fat32 (dat wat je nu gebruikt).

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
OK, bedankt voor jullie info, ik zal exFat eens proberen en anders ga ik op internet eens kijken wat ik kan met een edit programma.
gaat vast wel lukken.

Gr. Ton.
 
OK, bedankt voor jullie info, ik zal exFat eens proberen en anders ga ik op internet eens kijken wat ik kan met een edit programma.
gaat vast wel lukken.

Gr. Ton.
nog een tip: een sd kaartje groter dan 32 MB is volgens mij altijd al met exFat geformateerd {Apple ondersteund het ook}. Ik ben er echter niet 100% zeker van (of ze dus altijd exFat zijn).

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Jammer maar helaas, ook als ik mijn SD card met exFat formatteer krijg ik de melding "SD card error" blijkbaar kan de camera in de drone hier ook niet mee overweg, dus ik moet maar eens gaan proberen om een edit programma te gaan gebruiken denk ik.

Gr Ton.
 
Misschien toch de moeite waard om een nieuwere en grotere SD card aan te schaffen (van 64 GB bijvoorbeeld) met een hogere schrijfsnelheid want ik krijg nu tijdens het filmen ook de melding te zien "slow writing speed" de filmpjes zien er overigens wel gewoon goed uit maar het geeft misschien wel aan dat het kaartje aan z'n maximale capaciteit zit.

Ik weet het niet zeker maar het is misschien de moeite van het proberen waard.

Gr. Ton.
 
Beste is sandisk extreme . 3 uhs . Speed 10. 32 of 64 gb. Die heb ik altyd. Nooit problemen . 4 k of 2.7 k of 1080p doet t altyd


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app