Phantom 4 Problemen met de hoogtemeter

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Helaas heb ik issues met de hoogtemeter van mijn kersverse Phantom 4. Het toestel geeft eigenlijk consequent een veel te lage hoogte aan. Bijvoorbeeld 20 meter als je op iets van 50/60 meter zit. Bij stijgen en dalen heeft de Phantom de neiging om door te schieten. Herkent iemand dit probleem? Heb zowel IMU als kompas gekalibreerd.
 
Er mag een kleine speling op zitten van enkele meters, maar wat jij noemt lijkt me extreem. DJI zou hem moeten vervangen onder garantie. Vraag even na, en vergelijk met een P3 die ernaast vliegt, misschien?
 
Helaas heb ik issues met de hoogtemeter van mijn kersverse Phantom 4. Het toestel geeft eigenlijk consequent een veel te lage hoogte aan. Bijvoorbeeld 20 meter als je op iets van 50/60 meter zit. Bij stijgen en dalen heeft de Phantom de neiging om door te schieten. Herkent iemand dit probleem? Heb zowel IMU als kompas gekalibreerd.
Wat bedoel je precies met "de neiging om door te schieten" ? Bedoel je daarmee, linker stick loslaten en dat hij dan doorgaat ? Als dat zo is, is dat bij mij niet het geval.
Dat van die hoogtemeter is me niet echt opgevallen. Ik heb ook nog mn "oude" P3 en zal ze eens naast elkaar, met uiteraard grote tussenruimte, laten opstijgen en vergelijken.
Uiteraard doe ik dat niet alleen, maar met iemand samen. Weet nog niet wanneer ik die mogelijkheid heb, maar je hoort nog van me.
 
Wat bedoel je precies met "de neiging om door te schieten" ? Bedoel je daarmee, linker stick loslaten en dat hij dan doorgaat ? Als dat zo is, is dat bij mij niet het geval.
Ja precies dat. Dus je bent aan het stijgen, laat de stick los, en de Phantom stijgt nog ff lekker door. En vice versa bij het dalen.
 
Heb je PID parameters voor hoogte die je kunt instellen? Klinkt alsof -ie "achter zijn regeling aan" an het vliegen is.

Wat ik bedoel is dat als je throttle geeft, zal de besturing uit willen gaan van een stijgsnelheid (groter naarmate je meer gas geeft). De PID loop houdt bij wat het verschil is tussen gemeten en gewenste toestand en berekent een correctie. Niet alleen Proportioneel (error 2x zo groot betekent correctie 2x zo groot), maar ook Integraal (alle errors bij elkaar opgeteld - positief en negatief - streven naar 0) en Differentieel (als het verschil tussen de huidige error en de vorige error kleiner is geworden, kan de correctie ook afnemen). Met name de I-component kan dit soort gedrag veroorzaken, omdat er "al een tijdje" een achterstand is opgelopen ten opzichte van de gewenste toestand. al die errors bij elkaar opgeteld worden dan langzaamaan veel en gaan de regelkring overheersen.
Had ik in eerste instantie met mijn zelfbouw drone, maar dan met roll. Zette ik m niet helemaal vlak neer en liet ik m "stationair" draaien, dan vond de I-factor na een seconde of 5 het wel welletjes en ging uit alle macht corrigeren. Mooie halve flip en bijna mijn projectje in de vijver! :D Als de jouwe nog een seconde of 5 "doorvliegt" kàn het zoiets zijn, maar dan moet je dus wel apart voor hoogte een PID regelkring hebben. Ik ken de P4 niet goed genoeg om te weten of dat zo is.

Ander dingetje kan zijn de afscherming van je barometer. Die moet de luchtdruk meten, maar is daarmee ook gevoelig voor tocht (lokale wind). Gebruikelijke oplossing daarvoor is een beetje schuim over de opening van de barometer te plaatsen, maar als dat filter te restrictief wordt, wordt een drukverandering langzamer geregistreerd.
Het is een kersverse P4, zeg je. Misschien dat er nog beschermende folie op je barometer zit? Hebben ze die in de fabriek vergeten er af te halen ;)
 
Heb je PID parameters voor hoogte die je kunt instellen? Klinkt alsof -ie "achter zijn regeling aan" an het vliegen is.
Ik ga morgen ff met de drone terug naar de leverancier. Grappig dat je over PID begint, moet ik weer denken aan m'n colleges meet- en regeltechniek op de HTS vroeger :)
 
Wij hebben 3 x Phantom 3a drones en zullen ze eens gelijktijdig en parallet laten steigen. Il heb hier nog nooit bij stilgestaan. Als ik 120 meter op diplay heb zou ik het niet prettig vinden als iemand kan aantonen dat ik op bijv. 150 meter zit. Niet goed voor de drone mensen om op die manier in het nieuws te komen.
 
Toestel is vandaag voor reparatie aangeboden. Eens kijken wat DJI ervan zegt. In de logfile zie ik dat de drone op het laatst op -18 meter vloog, dus er was zeker iets niet in de haak...
 
Toestel is vandaag voor reparatie aangeboden. Eens kijken wat DJI ervan zegt. In de logfile zie ik dat de drone op het laatst op -18 meter vloog, dus er was zeker iets niet in de haak...
Dat valt inderdaad gewoon onder garantie.
 
... In de logfile zie ik dat de drone op het laatst op -18 meter vloog, dus er was zeker iets niet in de haak...
Wordt de hoogte normaal gesproken op 0 gesteld bij initialisatie? If so, dan klopt het inderdaad niet dat je dan op -18 meter landt.

Gaat de hoogtemeter echter uit van een standaardatmosfeer (15 graden Celsius op gemiddeld zeeniveau, bij een luchtdruk van 1013,2 mbar), dan kan het normaal zijn. Iedere mbar lagere druk rekent dan om naar 27 ft, dus een meter of 9, meer hoogte. Luchtdruk is nu 1009 mbar. Als 1013 0 meter is, dan meet je nu al een 35m hoogte op de grond. Als op de dag van je vlucht de luchtdruk 1015 mbar was, dan kom je dus in die orde van grootte van -18 meter uit. En dat kan, want we hadden de afgelopen dagen een hogere luchtdruk.

Wil je de absolute hoogte tov gemiddeld zeeniveau meten, dan moet je de huidige lokale luchtdruk, teruggerekend naar gemiddeld zeeniveau (QNH) invoeren per vlucht. Dat zal vast niet het geval zijn, want dat maakt het voor de gemiddelde gebruiker wat onvriendelijk.
Dus zal waarschijnlijk het toestel nullen bij initialisatie. Daarmee meet je absolute hoogte ten opzichte van grondniveau (van de initialisatie plek) en dat is over het algemeen ook waar je in geïnteresseerd bent.
De hoogtes van mijn stokpaardje, de laagvlieggebieden, worden bijvoorbeeld als hoogte AGL (Above Ground Level) aangegeven (overige hoogtes in de luchtvaart worden i.h.a. t.o.v. gemiddeld zeeniveau, of de standaard atmosfeer gegeven).

Anyway, mijn punt is dat een paar millibar al een hoop verschil maakt in de hoogtemeting. Maar ben je vanaf 0 meter opgestegen, dan verwacht je in het platte Nederland ook weer op 0 meter te landen, inderdaad.