Problemen met panoramafoto 180 graden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Kinsella

Member
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
34
Waarderingsscore
16
Punten
8
Locatie
‘s-Hertogenbosch
Ik slaag er met mijn DJI mini 2 niet meer in een goede panorama foto in 180 graden te maken. Kennelijk doe ik zelf iets fout of er is iets mis met mijn drone, die het buiten deze issue verder heel goed doet.
Wanneer ik een onderwerp kies om in panorama te schieten pas ik de procedure daarvoor toe zoals ik ook doe bij widescreen en spherical. Ik centreer de drone voor het onderwerp, kies voor 180 en klik op start. Ik verwacht dan dat de drone zeven foto's maakt in een horizontale lijn met de door mij gekozen horizon stabiel, maar dat doet hij absoluut niet. De gimbal gaat automatisch ongeveer 20 graden omhoog en maakt dan drie en geen zeven horizontale foto's in het 'luchtledige'. Het gevolg is dat het gekozen onderwerp totaal niet meer beeld is, alleen een heleboel lucht.
Vervolgens kwam ik op het idee om de gimbal in startpositie enigszins naar beneden te laten wijzen maar dat compenseert hij direct weer automatisch wanneer ik op start druk. De Gimbal gaat dan wel 40 graden omhoog en maakt weer drie luchtfoto's. Ik heb het ook binnen geprobeerd in mijn grote huiskamer (92 vierkante meter), maar exact hetzelfde.
Ik heb de gimbal al meerdere keren gekalibreerd, maar dat haalt niks uit. Zie ik een instelling over het hoofd?
In het verleden lukte het wel goed en ja de drone is 3x gecrasht, maar niet hard en zonder ogenschijnlijke gevolgen. Alleen kapotte propellers. Alles functioneert uitstekend behalve dit dan.
Wie kan helpen?
 
Ik denk dat je even je camera moet resetten. Dan worden de fabrieksinstellingen gehanteerd en moet je misschien een en ander opnieuw instellen. Waarschijnlijk is hiermee het probleem wel opgelost
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
@TGommans
Geweldige dank.
Zo simpel kan het zijn. Loste het probleem direct op.
Van DJI zelf kreeg ik een stappenplan waar je bij wijze van spreken een academische graad voor nodig hebt om het draaiende te krijgen. Heel omslachtig en werkt dus voor geen meter. Dit loste meteen alles op met 1 druk op de knop. Voel me nu wel een noob, maar je hebt me echt goed geholpen.
 
Fijn om te horen dat het zo gelukt is, graag gedaan. Zelf had ik een keer een probleem met de sluitertijd. Kreeg het niet voor elkaar het op te lossen. Als ik de camera op 'pro' zette, had ik een sluitertijd van 1/600sec. en die kreeg ik niet terug naar normale waardes. Uiteindelijk zelf maar de camera gereset en daarmee was het probleem opgelost. Veel plezier met dronen! Er komen geweldige dagen aan om hem de lucht in te jagen en fijn dat het probleem verholpen is.