Problemen met setup nieuwe drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Job675

New Member
Lid geworden
25 okt 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
30
Locatie
Rotterdam
Beste droneliefhebbers,

Zojuist heb ik een account aangemaakt op DronePilots. Mijn naam is Job, 27 jaar, ingenieur van beroep en woonachtig in Rotterdam.
Afgelopen zomer heb ik enthousiast een Drone gekocht. Hierbij maakte ik de fout om transmitter, receiver en drone los van elkaar te kopen. Deze fout achtervolgt mij helaas tot vandaag aan toe.

Ik heb problemen met het binden van transmitter met receiver. Ik had dit probleem graag zelfstandig opgelost, maar na uren proberen begin ik er moedeloos van te worden. Ik heb zelfs een tweede XM+ receiver aangeschaft om uit te sluiten dat het probleem in die module zit.. Helaas zonder succes.

Zouden jullie mij alsjeblieft op gang willen helpen, of eventueel anders kunnen doorverwijzen naar een expert die dit voor mij kan doen. (Het liefste los ik dit probleem zelf op, het zou toch niet ingewikkeld moeten zijn?!)

Ik heb gekocht:
Drone: iFlight Nazgul5 227mm 6S 5 Inch FPV Racing Drone
Transmitter: Taranis Q X7 ACCST
Receiver: FrSky XM+

Probleem: binden transmitter en receiver. Welke firmware versies ik ook probeer, het lukt niet om beide onderdelen te binden. Steeds blijven groene en rode LED of receiver na binden constant aan, ten teken dat firmwareversies van receiver en transmitter niet overeen komen.
Ik heb ook geprobeerd om de combinatie in FCC te binden, ook zonder succes.

De transmitter was origineel 'internationale versie', maar heb ik momenteel als volgt geconfigureerd:
1603645805987.png 1603646629705.png 1603646702052.png

1603646743168.png 1603646782575.png

Zowel transmitter als de receiver heb ik geflashed met: 'XM+_ACCST_2.1.0_RSSI16_LBT.frk'

Zouden jullie mij alsjeblieft op weg willen helpen? Zou het leuk vinden om eindelijk eens een testvlucht te kunnen maken!
 
Zowel transmitter als de receiver heb ik geflashed met: 'XM+_ACCST_2.1.0_RSSI16_LBT.frk'

Dit lijkt mij niet de bedoeling,

Firmware voor de reciever = Download Relevant files for frsky XM Plus [ACCST D16 v2.1.0]

Firmware voor de transmitter= Download for Taranis Q X7 ACCESS - FrSky - Lets you set the limits [Firmware ISRM v2.1.0] + [Firmware Radio OS 200617]

Met de opmerking erbij dat je voor de transmitter zowel firmware voor het OS beschikbaar is alsmede voor het interne RF module.

3x flashen dus 2x voor de transmitter en 1x voor de reciever.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Beste RCEE,

Heel hartelijk dank voor je hulp, erg fijn!

In ieder geval goed om te lezen dat ik aanmerkelijk iets verkeerd deed, dat betekent dat er nog hoop is, haha!

Ik heb de stappen die je voorschreef doorlopen, helaas is het nog niet gelukt om transmitter en receiver te pairen.
Ik heb de updates voor de transmitter ook in verschillende volgorden gedaan, om uit te vinden of dat enig effect had.. Helaas niet.

Een paar dingen vallen mij op:
Het is niet gelukt om via het bootloader menu de OS firmware te updaten, omdat h de complete transmitter volledig vastloopt op het moment dat ik in bootloader menu klik op 'Write Firmware' en ook wanneer ik de USB kabel verbind terwijl ik in bootloader menu ben.
1603921187882.png
De bootloader heb ik dus geupload door via het reguliere menu ->SD Card -> op 'firmware_x7access_en_200617.bin' te klikken en vervolgens in het menutje op 'Flash Bootloader' te klikken. Bovenin het bootloader menu staat 'Bootloader -2.3.9' waardoor ik denk dat de update van de bootloader wel gewoon geslaagd is.

Instellingen tijdens binden zien er als volgt uit:
1603921515403.png
Het 'XJT' label zag ik niet in verschillende youtube filmpjes die ik tegen kwam -> enig idee of het klopt dat ik dit wel zie?

Verder onder label 'D16' kan ik kiezen tussen 'D16' en 'LR12', wat vgm impliceerd dat ik de transmitter de EU versie is.

Als ik vervolgens op 'Bnd' klik kan ik kiezen uit vier opties:
CH1-8 Telem ON
CH1-8 Telem OFF
CH9-16 Telem ON
CH9-16 Telem OFF

Op geen van deze vier opties lukt het om te binden. In alle gevallen krijg is na een paar seconden een continu brandende groene en rode LED.

Heb je misschien nog een suggestie?

Nogmaals dank, groet!
 
Een paar dingen vallen mij op:
Het is niet gelukt om via het bootloader menu de OS firmware te updaten, omdat h de complete transmitter volledig vastloopt op het moment dat ik in bootloader menu klik op 'Write Firmware' en ook wanneer ik de USB kabel verbind terwijl ik in bootloader menu ben.
Dat is natuurlijk niet goed, eerst uitzoeken waarom dit niet goed gaat. Zoek op de website van de fabrikant hoe je dit precies moet doen.
Het 'XJT' label zag ik niet in verschillende youtube filmpjes die ik tegen kwam -> enig idee of het klopt dat ik dit wel zie?
Gebruik de informatie van de fabrikant . Als je die gelezen had wist je al dat de XM+ Alleen compatible is met het FRsky D16 protocol. Dit staat gewoon in de manual.
Bovenin het bootloader menu staat 'Bootloader -2.3.9' waardoor ik denk dat de update van de bootloader wel gewoon geslaagd is.
Er is vast een manier om uit te vinden of dit daatwerkelijk zo is.