Proef met 5G-drone boven Brussels Airport geslaagd; piloot 100 km verderop

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Proef met 5G-drone boven Brussels Airport geslaagd; piloot 100 km verderop

Een drone die via een 5G-verbinding door een piloot 100 kilometer verderop werd bestuurd heeft een aantal succesvolle testvluchten gemaakt boven Brussels Airport. De vluchten maakten onderdeel uit van een proefproject waarbij wordt bekeken of drones op het vliegveld ingezet kunnen worden voor inspecties en bewaking. Ook experimenteert de luchthaven met een detectiesysteem voor ongewenste drones.

Lees verder
 
Dat een drone op afstand bestuurd kan worden geloof ik wel, de techniek doet dit met twee vingers in de neus. Waar ik nog wel een dingetje zie is op het moment dat de drone een noodlanding moet maken.
 
Aantal weken geleden zag ik deze voorbij komen:
techniek werkt inderdaad prima, ik denk dat latency wel een probleem blijft. Maar dit kan opgelost worden door meer autonomie in te bouwen (dus bijvoorbeeld noodlandingen, obstacle avoidance, etc.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Maar dit kan opgelost worden door meer autonomie in te bouwen
Dit inderdaad. Het moet niet besturen van een drone op afstand zijn, maar opdracht geven aan een drone op afstand die zichzelf bestuurt. Zie ook Ingenuity.
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
In 1969 werd er al op de Maan geland met een " drone " , dus zo bijzonder is dit toch niet?
 
In 1969 werd er al op de Maan geland met een " drone " , dus zo bijzonder is dit toch niet?
Dit kan je toch niet echt vergelijken. Ik heb geen idee wat de latency is naar de maan, maar ik vermoed met technieken van vandaag nog steeds te groot om enige vorm van realtime controle te hebben. Dat is de eerste onderscheiding.

In 1969 waren er ook amper zenders/ontvangers op de aardkloot die genoeg kennis en apparatuur hadden om ook maar iets te kunnen met de telemetrie die van een dergelijke robot afkwamen (ik noem het maar een robot, omdat er volgens mij weinig menselijke input aanwezig was in de missie-kritische stappen). Dus de data heen-en-weer krijgen was niet erg lastig vanuit een beveiligings oogpunt (vergeleken met nu en technisch was het waarschijnlijk wel lastig toen).

Dan heb je dus ook meteen het grootste probleem en verschil te pakken, draadloze signalen zijn niet meer veilig, alles en iedereen met genoeg kennis kan meeluisteren en meedoen. Dus op technisch vlak al hele andere uitdagingen, encryptie e.d. In principe heb je alleen wat internet nodig en een HackRF of een simpele TV ontvanger dongle om heel wat te ontwrichten.

Drones op aarde kunnen een stuk minder autonoom zijn dan een moonlander/marslander puur omdat we hier op aarde wel bijna realtime control kunnen krijgen. Doordat een mens veel directer interactie kan hebben via een apparaat, met directe feedback, zijn ook ingewikkeldere handelingen mogelijk op afstand.

Ja, de mars rover kan ook heel wat, maar als een mens deze machine in realtime kon besturen met wat joysticks, kon hij nog veel meer.
Stel dat iemand een leuk experiment voor perseverance bedenkt, dan kan dit niet eventjes simpel via een mission planner gedaan worden. Eerst moet code worden geschreven, dit wordt extensief getest in een geïsoleerde omgeving op aarde met een exacte replica van die op mars, nadat dit allemaal is geverifieerd zullen ze het misschien uploaden naar mars.

Kortom, toch wel echt een wereld van verschil, dit zijn maar enkele details.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dronexpress