Racequad bouwen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Falco

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
325
Waarderingsscore
65
Punten
28
Leeftijd
44
Ik ben bezig met een Robocat 270 frame op te bouwen. Ik heb een micro CC3D, King Kong esc's en motoren en een powerboard met ingebouwde ubec. Van Eachine heb ik een raceband transmitter en camera. Voor dat ik de hele boel aan elkaar ga solderen... heeft iemand tips wat betreft de motoren aan de esc's te solderen ivm de draairichting? Of is het niet anders dan solderen en daarna kijken of het goed zit en zoniet de boel loshalen en opnieuw doen?
 
Mijn (beperkte) ervaring is dat als je de draden netjes naast elkaar legt, ze allemaal dezelfde kant op draaien en je er dus twee moet omsolderen: links voor en rechts achter, of juist rechts voor en links achter.
Als je er één aansluit en voorzichtig aanstuurt, weet je welke draairichting daar bij hoort. Dan weet je dus ook van welke twee je twee draadjes moet swappen :)
 
Mijn (beperkte) ervaring is dat als je de draden netjes naast elkaar legt, ze allemaal dezelfde kant op draaien en je er dus twee moet omsolderen: links voor en rechts achter, of juist rechts voor en links achter.
Als je er één aansluit en voorzichtig aanstuurt, weet je welke draairichting daar bij hoort. Dan weet je dus ook van welke twee je twee draadjes moet swappen :)

Het klinkt in iedergeval logisch :)
 
Zolang als je de motoren en ESCs ieder uit één batch gekocht hebt, ben ik ik er vrij zeker van. Komen ze uit verschillende batches, dan is de kans evengoed klein dat de fabrikant intussen zijn proces heeft veranderd, maar dat zou natuurlijk wel kunnen.

Alternatief is natuurlijk bullet connectors er tussen solderen, maar dat kost ruimte en wellicht betrouwbaarheid (en een gram of zo gewicht)
 
Ik ben bezifc'st een Robocat 270 frame op te bouwen. Ik heb een micro CC3D, King Kong esc's en motoren en een powerboard met ingebouwde ubec. Van Eachine heb ik een raceband transmitter en camera. Voor dat ik de hele boel aan elkaar ga solderen... heeft iemand tips wat betreft de motoren aan de esc's te solderen ivm de draairichting? Of is het niet anders dan solderen en daarna kijken of het goed zit en zoniet de boel loshalen en opnieuw doen?
Ik kan je wel helpen hoor. Ik heb meerdere cc3d fc's ingebouwd en in gebruik. Dus kom maar met je vragen.

Ik weet niet wat je ervaring is met bouwen en solderen.
Die motoren en esc's heb je zeker in één pakket gekocht? Volgens mij zijn dat die waar CW/CCW motoren bijzitten. Heb je wel een goeie soldeerbout? Dat is wel heel handig bij dit soort werk.
Ik zal even wat plaatjes opzoeken. Kijken of ik die hier kan plaatsen. Zegt vaak meer dan duizend woorden.;)
 
Laatst bewerkt:
Zolang als je de motoren en ESCs ieder uit één batch gekocht hebt, ben ik ik er vrij zeker van. Komen ze uit verschillende batches, dan is de kans evengoed klein dat de fabrikant intussen zijn proces heeft veranderd, maar dat zou natuurlijk wel kunnen.

Alternatief is natuurlijk bullet connectors er tussen solderen, maar dat kost ruimte en wellicht betrouwbaarheid (en een gram of zo gewicht)

Ze komen uit één batch. Het is me nu te warm maar eerdaags ga ik weer even verder.

Ik kan je wel helpen hoor. Ik heb meerdere cc3d fc's ingebouwd en in gebruik. Dus kom maar met je vragen. Ik kom er op terug!
Alvast bedankt voor je aanbod! Als ik wat heb hoor je het ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je wel helpen hoor. Ik heb meerdere cc3d fc's ingebouwd en in gebruik. Dus kom maar met je vragen.
...
Volgens mij zijn dat die waar CW/CCW motoren bijzitten.
...

Is een goeie inderdaad. Ik ging blindelings uit van mijn eigen situatie waarbij ik gewoon 4 motoren heb, niet specifiek CW/CCW motoren. Dan moet je wel draadjes swappen. Misschien dat dat bij een CW/CCW set niet hoeft, omdat ze af fabriek al bestemd zijn om de ene of de andere kant op te draaien.
 
Is een goeie inderdaad. Ik ging blindelings uit van mijn eigen situatie waarbij ik gewoon 4 motoren heb, niet specifiek CW/CCW motoren. Dan moet je wel draadjes swappen. Misschien dat dat bij een CW/CCW set niet hoeft, omdat ze af fabriek al bestemd zijn om de ene of de andere kant op te draaien.
Hoi Eric-Jan,
Ja, ook bij deze motoren moet je gewoon de bedradingen wisselen hoor. Het enig dat anders aan de motoren onderling is, is het schroefdraad van de propeller hub. Bij die kleine brushed motoren op de micro/nanoquads zeg maar is dat wel weer anders. Die moet wel in de goeie richting laten draaien want anders gaan ze veel sneller stuk.
Het is dus heel belangrijk om er zeker van te zijn dat de motor in tegenstelde richting draait dan de propellermoer(bij vastdraaien). Anders heb twee propellers die er vrij vlot af vliegen. Het cw en ccw systeem is er speciaal voor zodat de propellermoer zich bij een draaiende motor zeker niet gaat los draaien. Je hoeft ze daarom ook niet overmatig vast te zetten. Dat werkt dus net zo dan bij de DJI Phantom propellers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Falco
Zo, het duurde even maar ik heb mijn eerste testvluchtje gehad. Maar.... een probleempje. Zodra ik teveel gas geef helt hij teveel over naar voren en boort ie zich in de grond. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Moet ik dit in LibrePilot ergens aanpassen?
 
Zo, het duurde even maar ik heb mijn eerste testvluchtje gehad. Maar.... een probleempje. Zodra ik teveel gas geef helt hij teveel over naar voren en boort ie zich in de grond. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Moet ik dit in LibrePilot ergens aanpassen?
Goed bezig! Heb je alle Esc's wel gekalibreerd? Het klinkt alsof ze niet gelijk lopen. Als je de wizard gevolgd hebt dan moet het goedkomen. Je moet wel wachten totdat alle esc's gepiept hebben tijdens calibratie. Daar wil nog wel eens wat tijd tussen zitten is mijn ervaring.
Het kan ook nog aan de calibratie van de CC3D zelf liggen. Ook dat wordt in de wizard wel uitgelegd. Maar het is heel belangrijk dat je tijdens de calibratie van je sensoren, zeg maar, het toestel level hebt. Gewoon de wizard nog een keer opnieuw volgen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het lukt.
 
Ik ga van het weekend even alles doorlopen. Ook ga ik kijken of ik de esc's zelf nog kan upgraden of niet qua firmware. Keep you posted!

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Goed bezig! Heb je alle Esc's wel gekalibreerd? Het klinkt alsof ze niet gelijk lopen. Als je de wizard gevolgd hebt dan moet het goedkomen. Je moet wel wachten totdat alle esc's gepiept hebben tijdens calibratie. Daar wil nog wel eens wat tijd tussen zitten is mijn ervaring.
Het kan ook nog aan de calibratie van de CC3D zelf liggen. Ook dat wordt in de wizard wel uitgelegd. Maar het is heel belangrijk dat je tijdens de calibratie van je sensoren, zeg maar, het toestel level hebt. Gewoon de wizard nog een keer opnieuw volgen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het lukt.
Ik heb alles opnieuw gedaan via de wizard. De drone zelf stond op tafel waterpas. Dus hopelijk wordt 2017 een goed begin voor de drone

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb alles opnieuw gedaan via de wizard. De drone zelf stond op tafel waterpas. Dus hopelijk wordt 2017 een goed begin voor de drone

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
Ik hoop het ook voor je! Ik ben benieuwd of het nu goed is. Bedankt voor de update.;)
 
6935d5916b0014aee734bde4fa7926a4.jpg


Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Vanmiddag weer even gezeten met de racer... en uiteraard daarna buiten opgestart. En jammer genoeg nog steeds het probleem dat als ik teveel gas geef hij voorover kantelt en zich in de grond boort. Ik heb echt geen idee wat ik hieraan moet doen. Iemand tips?

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Ik ken LibrePilot niet goed genoeg om je te vertellen hoe, maar ik zou proberen de P waarde voor pitch wat naar beneden bij te stellen in de PID parameters. Alleen voor pitch - die is vaak gekoppeld aan Roll, maar als je in Pitch een ander traagheidsmoment hebt dan in Roll, dan zijn ook andere PID parameters op zijn plaats.
Of heeft LibrePilot PID autotune? Dan zou ik die eerst nog eens proberen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Heb je de ESC + motoren al eens omgewisseld? (dus linksvoor naar rechtsachter en rechtsvoor naar linksachter)
Of ben je er zeker van dat dit aan de cc3d ligt?

Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad, bleek dat 1 motor kortsluiting maakte. (dook voorover en tolde lichtjes om zijn as)