RDW maakt omzetting buitenlands dronebewijs A1/A3 mogelijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
RDW maakt omzetting buitenlands dronebewijs A1/A3 mogelijk

Vanaf 21 juni kunnen dronepiloten met een buitenlands vliegbewijs voor Open categorie A1/A3 deze door de RDW laten omzetten naar een Nederlandse versie. Hierdoor wordt het mogelijk om in Nederland een vervolgopleiding voor categorie A2 te gaan volgen. Na het omwisselen van het vliegbewijs A1/A3 krijgen dronepiloten die geslaagd zijn voor de kennistest voor vliegbewijs A2 via hun vliegschool een link om op de website van de RDW het vliegbewijs aan te vragen.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en rcee
"De piloot vult zijn of haar BSN-nummer en mailadres in, ondertekent het formulier, voegt een kopie legitimatiebewijs en het buitenlandse vliegbewijs A1/A3 toe en mailt of stuurt het naar de RDW."

Zou dat soort zaken maar niet per elektronische briefkaart versturen (= email), maar per gewone post in een gesloten enveloppe.
Je weet immers nooit van te voren langs welke mailservers die email gaat en wie er leesrechten op die servers heeft of heeft verkregen. Dat de verbinding tussen de servers mogelijk met TLS beveiligd is maakt het iets veiliger, maar ook dat is vaak niet vooraf gegarandeerd.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Begrijp ik goed dat het niet verplicht is om je buitenlandse dronebewijs om te laten zetten naar een nederlands?

Aedriaen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pebzwl
Formulier en kopieën opgestuurd per post in gesloten enveloppe eergisteren (dat doe ik namelijk zeker niet per elektronische briefkaart). Vandaag email waarin link om e.a te bekijken en daar kan je dan email met link laten toesturen om vliegbewijs te downloaden.
Beide links vereisen een inlog via DigiD, erg netjes, zo hoort het.
Eigenlijk had indienen/invullen van formulier en verstrekken kopieën ook via een https verbinding achter een DigiD login gemoeten. Dat had weer €1.98 aan postzegel gescheeld. Lijkt me voor RDW ook efficiënter dan post verwerken.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Aanvraag gedaan maar via de mail nog wat vragen gesteld. Zie hieronder het antwoord van de RDW.
*******Omzetten alleen dus als je hem nodig hebt.********

Geachte heer,
Dank u wel voor uw reactie.
U geeft aan dat u alleen een omzetting wenst naar een Nederlands A1/A3 vliegbewijs.
Wij geven het Nederlands vliegbewijs enkel af indien u het nodig heeft voor uw Nederlandse aanvraag A2.
Daarom sluit ik uw aanvraag.
Uw buitenlands vliegbewijs is geldig in Europa (EASA) landen.
 
Aanvraag gedaan maar via de mail nog wat vragen gesteld. Zie hieronder het antwoord van de RDW.
*******Omzetten alleen dus als je hem nodig hebt.********

Geachte heer,
Dank u wel voor uw reactie.
U geeft aan dat u alleen een omzetting wenst naar een Nederlands A1/A3 vliegbewijs.
Wij geven het Nederlands vliegbewijs enkel af indien u het nodig heeft voor uw Nederlandse aanvraag A2.
Daarom sluit ik uw aanvraag.
Uw buitenlands vliegbewijs is geldig in Europa (EASA) landen.
Niet te veel vragen stellen. Gewoon formulier invullen en doen wat er staat. Ze vragen niet om bewijs dat je daadwerkelijk A2 wilt gaan behalen. Er staat alleen maar dat het "nodig is om A2 te registreren", niet dat dat een voorwaarde is voor omzetting van A1/A3.

Bij mij geen enkel probleem.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb 'm ook binnen, gewoon alles digitaal afgehandeld:

Bevestiging aanvraag​

Bedankt voor uw aanvraag voor het opvragen van uw vliegbewijs. Uw vliegbewijs is klaar om te downloaden. Dit kan via deze link: Vliegbewijs downloaden.

Heeft u een ander vliegbewijs dat u wilt opvragen?​

Wilt u nog een vliegbewijs opvragen? Dat kan via Opvragen vliegbewijs. U kunt in die aanvraag het vliegbewijs kiezen dat u wilt opvragen. Daarna krijgt u opnieuw de mogelijkheid om het bewijs te downloaden.

Heeft u nog vragen?​

Heeft u na het lezen van deze e-mail vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan op www.rdw.nl/drones of neem contact op met de Klantenservice van de RDW via 088 008 74 47.

U kunt niet reageren op deze mail.
-----

En nogmaals: alles wat je moet weten en doen staat op dit ene invul-pdf'je van het RDW: https://www.rdw.nl/-/media/rdw-docu...erlands-vliegbewijs-a2-invulbaar-15062021.pdf
Ook het emailadres waar je het heen moet sturen. En deze service van de RDW is geheel gratis.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pebzwl
Er wordt op het nieuwe formulier gevraagd naar het bewijs van slagen van A2 (??) Daar gaat het toch juist om, dat als je A2 wil doen een Nederlands A1 A3 moet hebben, kan niet achteraf lijkt mij.
 
Mijn link hierboven naar het oude(?) formulier werkt nog steeds... Gebruik je die toch?
 
Mijn link hierboven naar het oude(?) formulier werkt nog steeds... Gebruik je die toch?
Heb ik ook gedaan, maar ik vind de redenering op het nieuwe formulier nogal krom....
 
  • Leuk
Waarderingen: pebzwl
Buiten het feit dat je een buitenlands vliegbewijs gewoon kunt gebruiken in Nederland lijkt aan het omzetten naar een Nederlands bewijs zonder aanvraag e.d. naar A2 een eind te komen. Zie hieronder het bericht van de RDW...
--------------------------------------------------------------------
Ik heb uw verzoek voor het afgeven van een Nederlands vliegbewijs A1/A3 opnieuw beoordeeld en binnenkort zult u de link ontvangen om het vliegbewijs te downloaden.
Nieuwe aanvragen zonder een link of behaalde vliegbewijs A2 zullen niet meer in behandeling worden genomen.
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail of telefonisch via 088 008 74 47 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
P. Ploeger
Unitmanager Aansprakelijkheids- en Persoonsregistratie RDW (TB)
---------------------------------------------------------------------
 
Kennelijk heeft RDW er voor gekozen alleen om te zetten als dat nodig is omdat je je A2 cursus met succes hebt afgelegd en je dit bij RDW wilt vastleggen (omdat dat nog nergens anders kan/mag). Qua praktische toepassing is dat ook genoeg, natuurlijk.
 
Gisteren mn Nederlndse bewijs gekregen via de mail.
Werkt dus toch nog.

Drempel voor mij om A2 te halen is nog wel dat je daar na dec 2022 niets meer aan hebt ivm Cx labels.
 
Deze regels zijn toch pas per 1 Jan. ingegaan? Het is dus nog nieuw.
 
Weet iemand of het nog steeds mogelijk is om je buitenlandse A1 A3-certificaat om te zetten naar een Nederlandse versie, zonder A2 te hebben gedaan? Ik kan niet aantonen dat ik geslaagd ben voor A2 want die heb ik (nog) niet gedaan. Mogelijk dat ik dat in de toekomst wel ga doen. Mogelijk ook niet. Maar om ingewikkelde discussies te voorkomen (over NL nationaliteit en Luxemburgs certificaat) als ik in het buitenland vlieg, zou ik mijn A1/A3 certificaat toch liever van de RDW hebben.

Op het formulier waar Aloys naar linkt staat namelijk:

"Stuur ook een bewijs van slagen van uw A2-examen mee. Heeft u geen examencertificaat gekregen? Dan moet u de persoonlijke link van de vliegschool meesturen."