RDW

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Chevman

Member
Lid geworden
22 feb 2020
Berichten
33
Waarderingsscore
8
Punten
8
Leeftijd
62
Locatie
Achterhoek

Nieuwe regels voor drones vanaf 31 december 2020​


Vanaf 31 december 2020 zijn er nieuwe Europese regels bij het vliegen met een drone of een ander onbemand luchtvaartuig, zoals op afstand bestuurbare vliegtuigjes en helikopters. De nieuwe regels gelden voor zowel hobbyvliegers, recreatieve vliegers als beroepsmatige vliegers.


Nieuwe regels​

De regels horen bij Europese maatregelen om de onbemande luchtvaart veiliger, mobieler en duurzamer te maken. Aan welke regels en verplichtingen u moet voldoen, hangt af van de soort drone en waar u ermee vliegt. Hoe meer risico’s de vlucht met zich meebrengt, hoe hoger de eisen die aan de piloot, de exploitant (eigenaar) en de drone gesteld worden. Kijk voor meer informatie over de nieuwe wetgeving op de website van Rijksoverheid.
Naast dat de drone technisch in orde moet zijn en u zich aan de nieuwe vliegregels moet houden, worden vanaf 31 december 2020 zowel de piloot als de exploitant van een drone of onbemand luchtvaartuig vastgelegd. De piloot vraagt hiervoor een vliegbewijs aan, de exploitant (meestal de eigenaar van de drone) vraagt een exploitantnummer aan.

Vliegbewijs en exploitantnummer aanvragen bij de RDW​

De RDW heeft de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekregen om vanaf 31 december 2020 onbemande luchtvaart te registeren. Het vliegbewijs en het exploitantnummer vraagt u bij ons aan.
Vliegbewijs
Het vliegbewijs wordt verplicht voor elke piloot van een drone of onbemand luchtvaartuig met een camera óf een gewicht van meer dan 250 gram. Voordat u een vliegbewijs bij ons aanvraagt, doet u eerst online theorie-examen bij een vliegschool.
Exploitantnummer
De exploitant (meestal de eigenaar van een drone) is de persoon die verantwoordelijk is voor de vluchten met zijn of haar drone(s). Bent u exploitant van 1 of meer drones? Dan moet u een exploitantnummer bij ons aanvragen. Bent u piloot en ook exploitant van een drone? Dan heeft u straks een vliegbewijs én een exploitantnummer nodig.

Communicatie

In december volgt een campagne over de nieuwe regels en wetgeving. Vóór 31 december kunt u nog geen vliegbewijs of exploitantnummer bij de RDW aanvragen. Maar we zullen wel steeds meer informatie delen via de webpagina RDW.nl/drone. Houd deze pagina, de media en Rijksoverheid.nl/drone de komende tijd in de gaten voor meer informatie.
 
Hoi wiebe,

ik zag het voorbij komen en dacht zet het er maar op.

groeten
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Hierdoor is de DJI mini , ondanks het gewicht van 249 gram ( dus onder de grens van 250 gram) maar omdat er een camera opzit, volgens mij registratieplichtig.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Hierdoor is de DJI mini , ondanks het gewicht van 249 gram ( dus onder de grens van 250 gram) maar omdat er een camera opzit, volgens mij registratieplichtig.
Helemaal juist. Alleen speelgoeddrones zonder camera vallen buiten de registratieplicht. De rest van ons is de klos. En dat betekent dus ook een kleine kostenpost van 23 euro per jaar voor de registratie, naast de 10 euro voor het afgeven van een dronebewijs door de RDW (wat bovenop de kosten voor de opleiding/examen komt). Alhoewel je met een Mavic Mini dan weer geen opleiding hoeft te doen, ivm de MTOW <250 gram.
 
Ik denk, dat de leden van Dronepilots, meer met de regelgeving bezig zijn, dan de vele hobbyïsten, die een “ drone” hebben aangeschaft en er veelal oplos vliegen. De nieuwe regelgeving zal daar m.i. geen verandering in aanbrengen. Jammer voor diegenen, die serieus met hun hobby bezig zijn, want die worden er wel op aan gekeken.
,


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik denk, dat de leden van Dronepilots, meer met de regelgeving bezig zijn, dan de vele hobbyïsten, die een “ drone” hebben aangeschaft en er veelal oplos vliegen. De nieuwe regelgeving zal daar m.i. geen verandering in aanbrengen. Jammer voor diegenen, die serieus met hun hobby bezig zijn, want die worden er wel op aan gekeken.
Dat is inderdaad waarschijnlijk het geval, zoals ook deze week weer pijnlijk duidelijk werd.

Toch vermoed ik dat het DronePilots forum wel eens heel veel nieuwe gebruikers zou kunnen verwelkomen zodra de overheid actief gaat communiceren over de nieuwe droneregels. Via Google komt men toch al snel hier uit. We zullen zien.
 
Toch vermoed ik dat het DronePilots forum wel eens heel veel nieuwe gebruikers zou kunnen verwelkomen zodra de overheid actief gaat communiceren over de nieuwe droneregels.

Ik vrees dat daar weinig zangers uit Vinkeveen bij zullen zitten.
 
Hoe breng je Dronepilots onder hun aandacht, als je al zou willen ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoe breng je Dronepilots onder hun aandacht, als je al zou willen ?
Het idee achter DronePilots.nl is altijd geweest dat mensen die op internet actief op zoek zijn naar informatie een plek vinden waar ze ervaringen kunnen lezen en vragen kunnen stellen. Dus geen 'push marketing' naar kersverse dronevliegers toe. Dat is ook niet bepaald een taak van een particulier gerunde website, als je het mij vraagt.
 
Het is duidelijk een non commercieel platform voor geïnteresseerden in het vliegen met een drone, waarbij naar mijn idee het nivo erg hoog ligt op het terrein van kennis en vliegvaardigeid.




Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Er wordt gerept over een online theorie examen "bij een vliegschool". Echt??? Dan wordt het een dure hobby want die doen dat niet voor niks!
Hier ligt een taak voor het ministerie om dat goed te regelen i.p.v. het zo af te schuiven... Kijk eeens naar Canada!
 
Er wordt gerept over een online theorie examen "bij een vliegschool". Echt??? Dan wordt het een dure hobby want die doen dat niet voor niks!
Hier ligt een taak voor het ministerie om dat goed te regelen i.p.v. het zo af te schuiven... Kijk eeens naar Canada!
De RDW heeft dit wat ongelukkig verwoord. Het gaat om door de overheid erkende opleidingsinstellingen. Denk aan een Drone Class, Drone Flight Academy, Dutch Drone Academy, etc. Geen van deze partijen heeft al tarieven gecommuniceerd, maar daar komt denk ik binnenkort wel verandering in.
 
De RDW heeft gisteren in een online-sessie met alle drone opleiders medegedeeld dat zij nog niet kunnen garanderen in januari a.s. certificaten uit te reiken. Hoewel in de webinar van de Rijksoverheid anders werd verteld, is men nog niet klaar voor 31 december a.s. Dit komt, omdat de RDW met de drone opleiders persoonsgegevens moet uitwisselen, wat juridisch ingewikkelder ligt dan de RDW in eerste instantie dacht. Ook is er nog geen technische oplossing.

Ik verwacht wel dat zij in november met uitsluitsel en een oplossing komen. Anders is de chaos compleet.
 
De RDW heeft dit wat ongelukkig verwoord. Het gaat om door de overheid erkende opleidingsinstellingen. Denk aan een Drone Class, Drone Flight Academy, Dutch Drone Academy, etc. Geen van deze partijen heeft al tarieven gecommuniceerd, maar daar komt denk ik binnenkort wel verandering in.
Vanuit Drone Class houden we iedereen op de hoogte via een nieuwsbrief. In december start de voorverkoop.
 
Waar eens de suggestie werd gewekt dat het "maar" ging om een online examen wordt het allemaal steeds lelijker!
Inloggen met je DigID en hup, examen doen! Dat moet toch kunnen???
Zo langzamerhand blijkt dat men bezig is een fraaie hobby de nek om te gaan draaien.
Voor het A2 schriftelijk examen mag men er toch ook op vertrouwen dat een ID controle van de examinator voldoende is? Er wordt een heel beureuacratisch gedrocht rondom het dronen gebouwd dat voor velen een onoverkomelijke barriere wordt.
En wat de denken van de toeristen die met een drone willen komen vliegen? Eerst examen doen, dan pas dronen? Zij moeten vanuit thuis voor hun vakantie op simpele wijze een online examen kunnen doen. Net als iedere Nederlander trouwens...
 
De RDW heeft gisteren in een online-sessie met alle drone opleiders medegedeeld dat zij nog niet kunnen garanderen in januari a.s. certificaten uit te reiken. Hoewel in de webinar van de Rijksoverheid anders werd verteld, is men nog niet klaar voor 31 december a.s. Dit komt, omdat de RDW met de drone opleiders persoonsgegevens moet uitwisselen, wat juridisch ingewikkelder ligt dan de RDW in eerste instantie dacht. Ook is er nog geen technische oplossing.

Ik verwacht wel dat zij in november met uitsluitsel en een oplossing komen. Anders is de chaos compleet.
Ik vond het al zo raar dat de RDW zo zeker van hun zaak klonk. Terwijl ik wist van de complexiteit voor wat betreft de workflow, identificatie en het uitwisselen van persoonsgegevens. Laten we hopen dat er snel actie wordt ondernomen. De frustraties binnen de sector beginnen steeds groter te worden.
 
Waar eens de suggestie werd gewekt dat het "maar" ging om een online examen wordt het allemaal steeds lelijker!
Inloggen met je DigID en hup, examen doen! Dat moet toch kunnen???
Zo langzamerhand blijkt dat men bezig is een fraaie hobby de nek om te gaan draaien.
Voor het A2 schriftelijk examen mag men er toch ook op vertrouwen dat een ID controle van de examinator voldoende is? Er wordt een heel beureuacratisch gedrocht rondom het dronen gebouwd dat voor velen een onoverkomelijke barriere wordt.
En wat de denken van de toeristen die met een drone willen komen vliegen? Eerst examen doen, dan pas dronen? Zij moeten vanuit thuis voor hun vakantie op simpele wijze een online examen kunnen doen. Net als iedere Nederlander trouwens...
Ik begrijp wat je bedoelt. Natuurlijk is het vervelend dat het, in vergelijking met nu, ingewikkelder wordt voor de hobbyvlieger. Maar heel ingewikkeld wordt het ook weer niet. Je volgt opleiding en doet examen bij een erkende vliegschool. Bij de RDW legitimeer je jezelf met DigID en wordt er automatisch gecontroleerd of je bij de drone opleider bent geslaagd. Daarna kun je het certificaat aanvragen.

Mijn zorgen liggen bij het op tijd gereed zijn van de RDW. :)
 
Ik vond het al zo raar dat de RDW zo zeker van hun zaak klonk. Terwijl ik wist van de complexiteit voor wat betreft de workflow, identificatie en het uitwisselen van persoonsgegevens. Laten we hopen dat er snel actie wordt ondernomen. De frustraties binnen de sector beginnen steeds groter te worden.
Ja Wiebe, er werd volgens mij letterlijk door de RDW gezegd dat de systemen gereed zijn... Geen beste beurt, zullen we maar zeggen.