RDW

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik vraag me af of deze interpretatie klopt. In de C0 klasse is er ook ruimte voor drones die als niet-speelgoed worden gezien. Daar valt o.a. de Mavic Mini onder, maar ook de lichte zelfbouwdrones.

Uiteraard ben ik geen jurist en interpreteer ik wetteksten. Dit doet overigens iedereen, bij gebrek aan informatie vanuit de overheid.
 
Ik ben eruit. Ik ben ook geen jurist maar ik kan wel goed lezen. In document "CELEX_32019R0945_NL_TXT.pdf" zie op pagina 1 artikel 5 en 6: alle drones die niet vallen onder "2009/48/EG" (=ontworpen voor 14 jaar en jonger en in de documentatie moet dat specifiek zijn vermeld) dienen te voldoen aan de nieuwe verordening.
Vervolgens staat in "CELEX_32019R0947_NL_TXT.pdf" Art. 22, sub a) dat men een examen moet doen, vandaar dat het RDW stelt dat men een examen moet doen voor drones >=250 gram en alle drones met camera.
Daarom dacht ik dat ook voor de Mini een examen nodig was.

Gelukkig is er is nog een artikel 22 a) waarin staat dat in A1 gevlogen mag worden met een drone met een MTOM van minder dan 250 gram!
Het RDW heeft dus ongelijk! Examen is nodig voor het vliegen van drones met een MTOM > 250 gram, of ze nu een camera hebben of niet.
 
Laatst bewerkt: