Regelementen in PJE gebieden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Derooij

New Member
Lid geworden
7 mrt 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Utrecht
Beste,

Ik woon in de buurt van Utrecht en daar is volgens de GoDrone app een restrictie wat betreft drone vliegen. Nu heb ik wat onderzoek gedaan naar het gebied de PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT. Ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik hierin nu wel of niet mag vliegen en/of waar ik toestemming zou moeten vragen om wel te mogen vliegen.

De PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT loopt van Westbroek-Lage Vuursche tot aan Wijk bij Duurstede. In dit gebied bevinden zich enkele drop zones. Nu meen ik ergens gelezen te hebben (ik kan de link niet meer terugvinden) dat er per keer maar één te gelijkertijd in gebruik is (PJE WESTBROEK, PJE HILVERSUM, PJE BAARN en PJE WIJK BIJ DUIRSTEDE).

Dat je niet in een drop zone mag vliegen snap ik. Maar mag je PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT (het gebied tussen alle drop zones) nu wel of niet vliegen daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op. Dus mocht iemand het weten of een link hebben naar de plek waar dat staat dan hoor ik het graag!

met vriendelijke groet,
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Ik vind het heel er rood en heel erg blauw. Dus nee, je mag er niet met je drone vliegen.
1615192624921.png
 
@Derooij,

Kun je op de kaart eens aangeven welk punt je van vliegen het over hebt aangezien:

'De PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT loopt van Westbroek-Lage Vuursche tot aan Wijk bij Duurstede. In dit gebied bevinden zich enkele drop zones. Nu meen ik ergens gelezen te hebben (ik kan de link niet meer terugvinden) dat er per keer maar één te gelijkertijd in gebruik is (PJE WESTBROEK, PJE HILVERSUM, PJE BAARN en PJE WIJK BIJ DUIRSTEDE).

Niet echt inzichtelijk is op die kaart.
 
In het (e)AIP, ENR 5.5.6

'Nu meen ik ergens gelezen te hebben (ik kan de link niet meer terugvinden) dat er per keer maar één te gelijkertijd in gebruik is' was mijn quote van DeRooij.

Ik wil een stip op de kaart zien waar hij het over heeft.
 
Het gebied is niet verboden te vliegen, maar je moet gewoon op de hoogte zijn van het feit dat je daar een grotere kans hebt op uitklimmende para vliegtuigen (want je moet alle vliegverkeer voorrang verlenen).
Die vertrekken volgens mij allemaal vanaf Hilversum (Teuge heeft zijn eigen drop zones en andere paravelden zijn al wegbezuinigd of anderszins gesloten), dus in de buurt van dat vliegveld kun je ze als droner best tegenkomen, maar iets verder weg al niet meer. Dan vliegen ze al veel te hoog.
Voor General Aviation is dat gebied veel belangrijker, omdat je daar van onder èn van boven aangevlogen kunt worden door die para kisten.




In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
@Zorbat
Ik heb in de afbeelding hieronder het volgende aangegeven (bron map.GoDrone.nl)
  • Geen omlijnt: daadwerkelijke dropzones (PJE WESTBROEK, PJE HILVERSUM, PJE BAARN en PJE WIJK BIJ DUIRSTEDE)
  • Rood omlijnt: het gebied tussen al die dropzones (PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT)
  • Zwart omlijnt: NoFly zones (Vitale infrastructuur en beveiligde gebieden)
Tekengebied 1@0.75x.png

Ik heb mijn vraag geherformuleerd op basis de gekleurde lijnen:
Mag ik in het rood omlijnde gebied vliegen als ik niet in een geel of zwart omlijnt gebied binnen het rood omlijnde gebied vlieg (en er geen actieve NOTAM is)?

Wat ik bedoelde met er wordt maar gesprongen in van die gebieden tegelijker tijd. Dat staat in de tabel in de link hieronder. Dank @dronevar voor het regelement.
Aeronautical Information Circular Series NETHERLANDS 04/10

@De Vliegende Filmer wijst er terecht op dat je waakzaam moet zijn/met een spotter bent en dankjewel voor je reactie en link:
Parachute Jumping Exercise (PJE) op Dronekaart NL - Drone Preflight Pro

Terwijl volgens Dronereis.nl het afgeraden wordt om in PJE gebieden te vliegen omdat deze zones specifiek bedoeld zijn voor parachutisten
Dronezones in Nederland (ATZ, CTR, GLV, Natura 2000) - Dronereis.nl

Maar wat ik mij de kaarten van Aeret afvraag, waarom is zijn daar de PJE's daar oranje terwijl die bij GoDrone rood is?
 
@Zorbat
...
Ik heb mijn vraag geherformuleerd op basis de gekleurde lijnen:
Mag ik in het rood omlijnde gebied vliegen als ik niet in een geel of zwart omlijnt gebied binnen het rood omlijnde gebied vlieg (en er geen actieve NOTAM is)?
...
Maar wat ik mij de kaarten van Aeret afvraag, waarom is zijn daar de PJE's daar oranje terwijl die bij GoDrone rood is?

Ja, daar mag je vliegen, maar er is een grotere kans dat je een (para) kist tegenkomt die je voorrang moet verlenen.

Er is geen legenda waar dronekaarten verplicht aan moeten voldoen, dus de kleuren zijn “gewoon” gekozen. Van Aeret weet ik toevallig dat die de kleur expres niet rood gemaakt hebben, juist omdat het niet verboden is daar te vliegen.




In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
@Zorbat
Ik heb in de afbeelding hieronder het volgende aangegeven (bron map.GoDrone.nl)
  • Geen omlijnt: daadwerkelijke dropzones (PJE WESTBROEK, PJE HILVERSUM, PJE BAARN en PJE WIJK BIJ DUIRSTEDE)
  • Rood omlijnt: het gebied tussen al die dropzones (PJE CLIMB-OUT AREA UTRECHT)
  • Zwart omlijnt: NoFly zones (Vitale infrastructuur en beveiligde gebieden)
Bekijk bijlage 2497

Ik heb mijn vraag geherformuleerd op basis de gekleurde lijnen:
Mag ik in het rood omlijnde gebied vliegen als ik niet in een geel of zwart omlijnt gebied binnen het rood omlijnde gebied vlieg (en er geen actieve NOTAM is)?

Wat ik bedoelde met er wordt maar gesprongen in van die gebieden tegelijker tijd. Dat staat in de tabel in de link hieronder. Dank @dronevar voor het regelement.
Aeronautical Information Circular Series NETHERLANDS 04/10

@De Vliegende Filmer wijst er terecht op dat je waakzaam moet zijn/met een spotter bent en dankjewel voor je reactie en link:
Parachute Jumping Exercise (PJE) op Dronekaart NL - Drone Preflight Pro

Terwijl volgens Dronereis.nl het afgeraden wordt om in PJE gebieden te vliegen omdat deze zones specifiek bedoeld zijn voor parachutisten
Dronezones in Nederland (ATZ, CTR, GLV, Natura 2000) - Dronereis.nl

Maar wat ik mij de kaarten van Aeret afvraag, waarom is zijn daar de PJE's daar oranje terwijl die bij GoDrone rood is?


Waar Hilversum ook een zwarte lijn kan gebruiken, omdat 't daar niet alleen dat niet-verboden para-gebied bevat, maar ook het wel-verboden gebied rond het vliegveld.