Regelgeving is 1 zaak, kunnen vliegen is even belangrijk toch?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

FlybirdBelgium

New Member
Lid geworden
10 sep 2021
Berichten
29
Waarderingsscore
11
Punten
3
Leeftijd
69
Locatie
Pittem België
Ik ergen mij mateloos aan de regelgeving en het gedoe daar rond. Zelf vlieg ik al 15 jaar met drone‘s van toen de eerste DJI toestellen hier op de markt kwamen. Toen geen wetgeving, geen regels, geen gedoe maar natuurlijk ook veel minder dronepiloten. Toen de eerste Phantoms op de markt kwamen, brak de hel los en wilde blijkbaar iedereen die iets had met beeldvorming zich als dronepiloot profileren… zonder enige ervaring en kennis ter zake. Pas jaren later kwam er een werkbare regelgeving. Maar dat dreigt nu ook uit de hand te lopen, omdat sommigen het bos door de bomen niet meer zien… De regelgeving zit met hiaten, voor de droneopleidingsorganen een goede zaak want de kassa’s rinkelen. Maar voor de gepassioneerde dronepiloot wordt soms echt wel verwarrend en welletjes.
Ik haat regelneven en het gedoe van die gasten…laat ons op een veilige manier onze hobby uit oefenen met een een duidelijke en werkbare regelgeving die ook geschreven wordt door gasten die er iets van af weten, maar gelijk ook ruimte open laten voor de gepassioneerde hobby-vliegers!! Helaas ken ik op vandaag veel zogezegde professionals, die er niets van bakken, een grote mond op zetten maar als het op correct vliegen aankomt, het in hun broek doen. Meestal wegens te weinig vliegervaring in verschillende omstandigheden... en te veel theoretische blablabla die in de praktijk nergens op slaat !!
 
Ik heb ook een beetje hetzelfde gevoel. Ingewikkeld en veel gedoe is het zeker. Correct droneguide volgen, ook nog rekening moeten houden met natura 2000 gebieden enz.... is allemaal niet zo simpel.
Ik vlieg met een mini2 waar ik in principe geen opleiding voor nodig heb. Ik probeer zo goed mogelijk de wet te volgen.
Omtrent vliegervaring:
Zelf vlieg ik eigenlijk al ongeveer een 20 jaar met modelvliegtuigen. Waaronder grote 3d vliegtuigen met 60cc benzine motoren. Niet te vergelijken met drones, maar dit is voor mij ervaring genoeg, om met een drone te vliegen. Ik zou me op het gebied van vliegbehendigheid gerust durven meten naast een zogezegde professional.
De grootste uitdaging voor mij is de wetgeving correct proberen te volgen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911
Ja, ik begrijp uw standpunt ten volle. Want naast drone heb ik ook met eerder bescheiden vliegtuigen gevlogen.Bydeway… veel.moeilijker dan drones. De dronelobby maakt het soms zelf veel te ingewikkeld…
Enne wees er maar zeker van dat de politiek er opk niets of weinig van af weet. Dat is volgens mij het probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911 en Wes56
Het zal altijd een zaak van eigen inschatting blijven. Ik kan alle regels overtreden en veilig vliegen. En ik kan alle regels volgen en een gevaar of storend zijn. Het grootste probleem is niet mijn drone maar de mensen die lopen te zeiken. Boeren die de politie bellen als je over hun akker vliegt bijvoorbeeld. Dat doen ze ook wanneer de drone geen camera heeft want probeer dat maar eens te zien!
Een van de negatieve effecten van registratie en een drone-bewijs is dat nu mensen hun RECHT gaan opeisen. Waar ik eerst mijn drone inpakte en zei 'ach, dan vlieg ik later wel' ga ik nu zeggen 'IK MAG WANT IK HEB ERVOOR BETAALD!' Vliegen er gestreste vogels om mijn drone, schijt aan! Slaan koeien op hol door mijn drone, kan me nie schelen! Wandelaars? Mij een zorg. Ik heb mijn cursus gedaan en mijn (kuch kuch) exploitantnummer gekocht, en dus zal ik vliegen ook!
Tja dat krijg je dan. En over de remote ID zal ik al helemaal niet beginnen. Dat wordt wat! Politiewagens die rondscheuren om mijn massavernietigings-Tello te achtervolgen na een melding.
 
  • Verdrietig
  • Geweldig
Waarderingen: Qwastt en JH54
Dat van de boeren die reclameren…. dat ken ik van uit mijn professionele ervaring. Boeren zijn vooral ongerust dat er weer een of ander Pipo opnamen aan het maken is voor de mistbank, de overheid, en niet in het minst ook mogelijk van die extreem groene jongens die van landbouw niets moeten weten. Als je de boer aanspreekt en even uitlegt wat je aan het doen bent, zal jij eerder trots worden ipv kwaad.
 
Ik heb ook een beetje hetzelfde gevoel. Ingewikkeld en veel gedoe is het zeker. Correct droneguide volgen, ook nog rekening moeten houden met natura 2000 gebieden enz.... is allemaal niet zo simpel.
Ik vlieg met een mini2 waar ik in principe geen opleiding voor nodig heb. Ik probeer zo goed mogelijk de wet te volgen.
Omtrent vliegervaring:
Zelf vlieg ik eigenlijk al ongeveer een 20 jaar met modelvliegtuigen. Waaronder grote 3d vliegtuigen met 60cc benzine motoren. Niet te vergelijken met drones, maar dit is voor mij ervaring genoeg, om met een drone te vliegen. Ik zou me op het gebied van vliegbehendigheid gerust durven meten naast een zogezegde professional.
De grootste uitdaging voor mij is de wetgeving correct proberen te volgen!
 
Een paar jaar terug, toen er in België niet eens een wetgeving was, hebben nogal wat lobbyisten uit de luchtvaartwereld, er alles aan gedaan om drones gewoon te verbieden. Gelukkig is die vlieger niet op gegaan…. Vooral in de helfcopterbranche was er nervositeit, niet per direct voor de veiligheid….maar wel bang van concurrentie voor commerciële vluchten. Misschien we terecht. Een vluchtte met een Wescam, in een deftige hele…kostte algauw een paar duizend euro. Een halve dag tss de 5 en 6 duizend. Een professionele dronevlucht kan mits goede voorbereiding in een uurtje af gehandeld worden door 1 persoon. ( zonder heli en pilootkosten, en huur van de webcam….) Een gigantisch verschil in prijszetting… dat was 1 van de redenen waarom op de rem werd gestaan!
Ik kreeg ooit de flikken op bezoek om een PV op te maken omdat ik ergens, in de natuur, gevlogen had…. Toen heb ik het PV ondertekent met de melding, dat iets waar geen regelgeving voor is… ook niet kan overtreden worden… ze fronsten de wenkbrauwen en zegden dat ik een punt had. Er is nooit verder iets van gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Hallo Flybird en Wes

ik volg jullie niet. Ik vind dat we in België niet mogen klagen. Het zit bij ons mijns inzien goed in elkaar.
Als ik de Nederlanders op deze site volg, dan zijn er daar veel meer gebieden waar niet gevlogen mag worden. Dankzij de internetsites die Skeyes ter beschikking stelt voor dronevliegers om veilig te vliegen in zones die in Nederland gewoon no-fly zones kan er bij ons echt veel en zonder het te complex te maken.
Je maakt jezelf bekend als droneoperator, tekent uit waar je wil vliegen, hoe hoog je wil gaan en wanneer je juist gaat vliegen dan krijg je toestemming, zelf als je dicht bij een luchthaven wil vliegen.
Ik vloog in Oostende aan het Thermae Palace op 3 km in vogelvlucht van de landingsbaan van Oostende airport, met toestemming van de verkeerstoren. Voor zover ik weet kan dit niet in Nederland. Bij ons kan het wel omdat de toepassing mooi in elkaar zit en erg gebruiksvriendelijk is. Om zo dicht bij de landingsbaan te vliegen moet je je aanvraag een week van te voren doorgeven. Krijg je toestemming (omdat er op dat moment geen voorziene vliegbewegingen zijn) dan moet je voor je opstijgt nog bellen met Skeys om te checken of er geen last minute wijzigingen opgetreden zijn in het vliegverkeer En dan kan je de lucht in. … als je niet vergeten bent je unlockcode aan te vragen bij DJI. Als er tijdens je dronevlucht alsnog iets verandert wordt je gecontacteerd om zo snel mogelijk te landen. Al die service kost je niets … Het zou voor de Belgische staat goedkoper zijn om gewoon te zeggen: deze zone is altijd een no-fly zone (zoals het in Nederland het geval is), dan moet er geen internetpagina gemaakt worden , moeten de professionals in de vluchtcontrole niet lastiggevallen worden door drones … vandaar mijn standpunt.

Hoe meer mensen willen dronevliegen hoe meer reglementering er komt, dat lijkt me logisch, vandaar dat je niet mag vergelijken met vroeger.

Groetjes,

Riho.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en BramB
Dit is uw mening en dat respecteer ik. Zelf heb ik niet te klagen. Ik begrijp ook dat er reglementering moet zijn.Het is gewoon niet zo eenvoudig om overal rekening mee te houden. Ik had ook gehoopt 1 universele Europese wetgeving. Helaas ga je naar ander land moet je weer even alles checken hoe het daar moet. Niet eenvoudig toch?
Ook als ik ergens ga fietsen en kom een mooi plekje tegen, dan eerst even kijken op droneguide map, daarna kijken of dit geen natura 2000 gebied is....
Je kan moeilijk altijd een week op voorhand alles uitstippelen hé. De mooiste plekken kom je per toeval tegen.
Enfin we moeten er het beste van maken en vooral gezond verstand gebruiken.
 
Ik had ook gehoopt 1 universele Europese wetgeving. Helaas ga je naar ander land moet je weer even alles checken hoe het daar moet.
Zie daar het nut van een Europese Unie. Laat ik het netjes zeggen, die is vrij overbodig en kost ons handen vol geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Qwastt
Ik begrijp de reactie van Riho, wat België betreft, en ben er het op vandaag wel mee eens! Maar weet dat er een periode geweest is dat alles in het werk werd gesteld om het dronevliegen quasi onmogelijk te maken in België. Dit door een onwaarschijnlijke regelgeving…. die toen in de maak was…. Want op dat ogenblik was er totaal GEEN REGELGEVING… Juridisch gezien kon je dus ook geen overtreding doen. (2000 - 2010) Gelukkig hebben in België een paar mensen, waaronder gepassioneerde dronepiloten , en mensen met een nuchtere toekomstvisie, ook de politiek kunnen overtuigen om naar een werkbare oplossing te komen. Iets war ze ook in geslaagd zijn, en waar wij nu van kunnen genieten!!!
De tegenstanders kwamen. toen vooral uit … zij die er belang bij hadden dat zowel het vliegen als de opleidingen daarvoor streng zouden geregulariseerd worden. Maar uiteindelijk heeft het gezond verstand ditmaal geprimeerd. De droneindustrie was wereldwijd aan het boomen, en er werd een blik in de toekomst gedaan…ook door bepaalde politici. Niet altijd met applaus uit luchtvaartkringen, maar wel met een heel goede motivatie en dossierkennis, hebben een aantal mensen er voor gezorgd, wat vandaag mogelijk is in België. Voor alle duidelijkheid ‘met dank daar voor’!! Daarom begrijp ik ook ten volle de frustraties van onze Noorderburen !! Nog een tip: doe eens in jullie drone entourage een oproep naar een mogelijke dronepiloot die in de politiek en of advocatuur actief is!! Dat kan een stap vooruit zijn!
 
Zelf woon ik in een knalrood gebied. Ik moet minimaal 15 km rijden om te kunnen vliegen. De verleiding is soms groot om toch even stiekem de randen van de regelgeving op te zoeken. Maar dan ga ik nadenken over wanneer ik met mijn drone schade, of nog erger, letsel veroorzaak. Ik ben bang dat mijn w.a. verzekering niets dekt. Ik denk dat veel dronepiloten dit niet goed beseffen.
Dit gezegd hebbende, ben ik ook van mening dat de regelgeving soms wat overdreven is.
 
Ik vlieg mijn Tello van 80 gram alleen in de woestijn en dan bel ik eerst op om te vragen of er in een straal van 200km geen kamelen rondlopen. Uiteraard heb ik me daarvoor wel geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer want stel je voor dat er wat mis gaat! En ook kocht ik een expoitantnummer voor mijn action camera van 30 Euro gezien men ook hiermee opnamen kan maken. Mijn gympen zijn voorzien van remote-ID en ik heb mijn kaasschaafcertificaat behaald voor de veiligheid. Hopelijk overtreed ik nu geen regels met het risico op een hoge boete. Tja jongens het is nu eenmaal het jaar 2022 en regels zijn er om nageleefd te worden.
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: BramB en JH54