Regelgeving mbt. niet-betrokken personen stilletjes aangepast?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EyeInTheSky

New Member
Lid geworden
11 mei 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
14
Punten
3
Leeftijd
34
Locatie
Nederland
Zojuist zat ik naar de regelhulp drones te kijken op de site van de rijksoverheid. Zowel bij C0 en C1 staat te lezen:

U blijft op veilige afstand van mensen en vliegt niet boven bijeenkomsten van mensen, zoals:
  • Bezoekers van evenementen.
  • Mensen op het strand of in het park (op warme dagen).
  • Mensen in winkelstraten (tijdens openingstijden).
  • Mensen op skipistes.
Ik kan me vergissen, maar ik meen dat dit er eerder toch echt wat minder stellig op stond. Een land mag aanvullende eisen stellen aan de EASA-wetgeving.

@wdejager , klopt het dat het vliegen boven niet-betrokken personen (dus geen mensenmenigte) nu ook niet meer mag met C0 (<250 gram)? Bij mijn weten was het bij C1 ook nooit expliciet verboden, het moet alleen zoveel mogelijk vermeden worden.
 
Ik ben niet @wdejager, maar ik reageer toch even. ;-)

Ik denk dat het in bovenstaand citaat vooral om de tekst "bijeenkomsten van mensen, zoals ..." draait. Dus men probeert voorbeelden te geven van wat volgens de schrijver 'bijeenkomsten van mensen' zijn.
Ik denk dat je het niet groter moet maken dan dat.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Er is al jaaaaren discussie over de definitie van 'mensenmenigte'. Ooit was er (in Nederland) sprake van 'een groep van minstens 12 personen', maar daar heb je nog steeds niks aan. Want hoe verspreid zou die groep dan mogen zijn?

EASA houdt er een andere definitie op na. Die zeggen op hun website het volgende over een 'samenkomst van mensen':

"Een samenkomst van mensen is een mensenmassa. Het wordt niet gedefinieerd door een specifiek aantal mensen, maar is gerelateerd aan de mogelijkheid voor een individu om zich te verplaatsen om de gevolgen van een uit de hand gelopen drone te vermijden. Als een groep mensen zo dicht op elkaar is gepakt dat hun mogelijkheid om vrijelijk te ontsnappen aan of weg te gaan van de drone beperkt is, wordt het beschouwd als een bijeenkomst van mensen."

Daarbij geven ze de voorbeelden zoals genoemd in jouw openingstopic (druk strand, skipiste, etc).

Natuurlijk is dit allemaal erg subjectief. Het gaat erom dat als jouw drone neerstort, de kans dat deze iemand raakt dan zo klein mogelijk is. Een beetje gezond verstand doet daarbij meer wonderen dan allerlei definities.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivy en SnitserNL