Regelgeving Ryze Tello drone?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JeroenA

New Member
Lid geworden
12 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
51
Locatie
Berlicum
Hi allemaal,

Snelle vraag, ik heb al een tijdje een Tello drone(tje) hier liggen maar vraag me af, moet ik hier eigenlijk geen exploitatie nummer op zetten en registreren? Iemand maakt mij hier op attent dat dit sinds dit jaar verplicht is...

Als ik op de RDW site kijk staat daar letterlijk:

"Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of niet een camera heeft."

Vraag is dus: is de Tello wel of geen speelgoed drone???
Het dingetje weeg net geen 90 gram maar heeft wel een camera... Iemand dit dit kan uitleggen en weet of er nu wel of geen exploitanten nummer geregistreerd moet worden voor deze drone?

Groet, Jeroen
 
De vraag is doorgaans: Wordt de drone door de fabrikant als een speelgoed-drone gezien.

Afgaand op bv. deze twee pagina's zou je zeggen van wel:
1634051137053.png
 
Duidelijk aangegeven in de documentatie dat dit geen speelgoed is:


tello no toy.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en SnitserNL
Duidelijk aangegeven in de documentatie dat dit geen speelgoed is:


Bekijk bijlage 3196
Tja, dat staat zelfs op plastic verpakkingsmateriaal vanwege achterlijke mensen die een natte hond in een centrifuge doen omdat nergens stond dat dat niet mocht/kon.

Domheid zouden ze ook als Disclaimer/Warning moeten vermelden: Do not use this product if you are stupid, can't think logically or are otherwise mentally incapable and cannot add one and one up.
 
Tja, dat staat zelfs op plastic verpakkingsmateriaal vanwege achterlijke mensen die een natte hond in een centrifuge doen omdat nergens stond dat dat niet mocht/kon.

Domheid zouden ze ook als Disclaimer/Warning moeten vermelden: Do not use this product if you are stupid, can't think logically or are otherwise mentally incapable and cannot add one and one up.
Haha, sorry hoor, ik heb dit ding al een paar jaar en toen speelde deze "discussie" nog helemaal niet, vandaar mijn vraag. ;-)
Maar er zit nu netjes een nummer op.
 
Nee, ik had het over die aangehaalde disclaimer van RCEE en niet over jou vraag.
 
Precies. Geen verwijt aan Jeroen. Zie mijn post hierboven.

Defineert de Overheid speelgoed drones trouwens wel precies?
 
Defineert de Overheid speelgoed drones trouwens wel precies?
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer precies waar) dat de overheid dit feitelijk aan de fabrikant over laat. Dus als de fabrikant het product definieert als speelgoed dan is het speelgoed.
DJI doet dat in het geval van de Tello dus duidelijk niet. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen in het geval van een drone.
 
Dus als DJI de Mini2 als speelgoed aanmerkt zijn we 23 Euro per jaar minder kwijt voor een exploitatienummer en mag je nagenoeg alles met je Mini2.

Ik zou zeggen: 'Kom er maar in DJI' :)
 
Vergeet ook niet om nummerplaten op je schoenen te doen. Want tje, je kunt langs huizen lopen met een telefoon op zak en de privacy regels schenden!
Man o man o man o man. Exploitantnummer (krijg het woord mijn strot niet uit) op je Tello. Ja hoor. Op de website van EASA geven ze een voorbeeld van een drone MET CAMERA waarvoor geen registratie nodig is en die is zwaarder en vliegt verder en hoger dan de Tello.
En zolang onze Nederlandse overheid de minimum leeftijd op 16 jaar stelt, is alles daaronder speelgoed.
Wat zou het toch geweldig zijn als mensen eens niet akkoord gaan met absurde regels! Hoe absurd die regels zijn kan ik wel even laten zien. De begeleider van een kind die met een drone onder 250 gram vliegt in de tuin moet toch een vliegbewijs hebben en exploitant (kuch kuch) nummer. Nu heeft dat kind een drone van 30 gram met camera. Gekocht uit China voor 15 Euro. Dan kost dat dus 99+10+199+10-+13=341 Euro. Namelijk A1-A3+A2+registratie. En dat vinden jullie normaal? Echt waar? En je vliegbewijs is 5 jaar geldig maar in een auto rijden (die 1.3 miljoen mensen per jaar doden) dat mag je oneindig zonder nieuw examen als je je rijbewijs maar verlengd.

Straks hebben we ook remote ID nodig. Dan vlieg je over een weiland een meter te dicht bij een lege schuur die je niet zag en krijg je automatisch de bekeuring thuisgestuurd. En ploft je drone tussen de aardappels dan komt de boer je opzoeken met behulp van je exploitantnummer. Stelen ze je drone dan gebruiken ze die voor een overval en ga jij de gevangenis in. Lijkt allemaal overdreven, maar dat zijn de regels als je ze strikt volgt.

Die hele registratie bij de RDW is een schande. Drone-bewijsje voor een een zware drone die je een paar honderd meter hoog 5 kilometer ver de lucht in stuurt, prima. Maar geen onzin als een nummer op je fucking Tello! Nog even en we moeten lange stokken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer aanmelden omdat je er heel misschien een GoPro op zou kunnen gaan zetten en de privacy regels overtreden. Wat trouwens minder opvalt dan een lawaaierige drone.