Regels omtrent vliegen in Frankrijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Bart Kanters

New Member
Lid geworden
7 mei 2017
Berichten
20
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
42
Locatie
Amsterdam
Na aanleiding van een discussie op FB stel ik hier ook even de vraag:

Mag je als recreant gewoon vliegen in Frankrijk ?
Voor zo ver ik weet gelden nagenoeg de zelfde regels als in Nederland; niet hoger dan 150 meter, respecteer de no fly zones, niet boven aaneengesloten bebouwing, menigten, etc etc

Wie weet of er nog meer regels zijn ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Zoek met de 'Zoeken in Fora' eens op 'Frankrijk'. Er is in meerdere posts al het een en ander over Frankrijk besproken.
 
Nou, vooruit dan

In Frankrijk zijn de regels inderdaad grofweg vergelijkbaar met de huidige Nederlandse. Hier kun je een kaartje samenstellen met de verschillende hoogtebeperkingen die er gelden:
Géoportail
Dat is meteen ook de officiële bron, zeg maar het ministerie van I&M van Frankrijk.
En hier
Géoportail
Kun je lezen hoe je dat kaartje moet en mag interpreteren.

Spreek (lees) je geen Frans, dan wordt het lastiger. Dan moet je die pagina maar door Google Translate helen, o.i.d.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ahhh ja das wel handig.... heb er ff google translate overheen gegooid en kom gelukkig nergens tegen dat je je drone moet registreren...
Daar ging de discussie op FB ook over, gelukkig kunnen recreatie vliegers nog van de mooie natuur met hun drone genieten zonder ambtelijk geneuzel mits je je aan de geldende regels houd.
Dank voor de link


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ja klopt. Ik heb m gekopieerd uit een andere van mijzelf post hier (verstopt achter een heel ander onderwerp; ik ben meester off-topic poster ). In die andere post schreef ik ook al: Frankrijk is nog een vliegvriendelijk land, als je Frans spreekt. Dat laatste geldt vooral als je de gendarmeries te woord wilt staan. Wellicht handig om een afdruk van de originele, Franse tekst mee te nemen. Kun je een paar woordjes spieken en laten zien dat je je huiswerk gedaan hebt. Scoor je punten mee (die jongens wil je niet tegen je hebben...)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
hallo.
ik wil graag in frankrijk vliegen in de buurt van callian.( nabij cannes) daar is een mooi meer, maar volgen de hover app is dat een no fly zone maar volgens de dji app voor mijn mavic mag ik er gewoon vrolijk rond vliegen.

welke van de 2 moet ik nou gaan geloven? de laatste hover update is in dec 2016 geweest en dji nog redelijk recent
 
Hallo Maarten,
Als je vier posts terug leest en die link volgt naar de kaart van de Franse overheid, dan kun je daar aflezen of één van beide apps in de buurt komt van de officiële wet (waarschijnlijk geen van tweeën; Hover ZEKER niet).


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Maarten,
Hierboven, 4 berichtjes voor dat van jou, staat een post van Eric-Jan met een link naar een kaart van Frankrijk.
Ook staat er in datzelfde bericht een tweede link waarin je uitleg krijgt over die kaart.

De DJI-app is niet helemaal betrouwbaar. Volgens deze app zou ik bij mijn woning mogen vliegen, maar ik weet 100% zeker dat ik binnen de CTR van Rotterdam woon en het dus niet mag.
 
Hoi Eric-Jan,
Je bent me te snel af.
Vreemd is wel dat toen ik plaatste die van jou voor mij nog niet zichtbaar was.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd is wel dat toen ik plaatste die van jou voor mij nog niet zichtbaar was.
Misschien omdat mijn iPad tegelijkertijd met 21 (!) updates bezig was :eek:.
Timestamp van plaatsen kan dan misschien wel een paar minuten afwijken van het daadwerkelijk uploaden, vermoed ik.
 
Frankrijk. Ik ben nu 2 wkn in Frankrijk. Via dit forum goed ingelezen waar en waar niet.

In de praktijk ligt het qua Frankrijk genuanceerder dan op papier.

Er staan al veel goede tips her en der, maar als je wil vliegen in Frankrijk, vraag tenminste toestemming aan beheerder van camping of jachthaven. Kom je een politieagent tegen nodig hem uit om te kijken wat je doet. (Of laat hem even vliegen indien je drone een beginner-mode heeft)

Probeer nooit boven een stad of stadje te vliegen, want dat is de enige regel waar men hier in Frankrijk op controleert.

(Oja, maak je foto s boven een camping oid, bied die dan aan als bedankje)




Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob Mavic