Regels op Curacao

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Michael

New Member
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Haarlem
Hi allemaal,

Ik heb Google minstens 4x binnenstebuiten gekeerd maar ik kan niets vinden over regelgeving m.b.t het vliegen met een drone op Curacao. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er formulieren die je in bezit moet hebben? Ik heb een Mavic en zou graag wat beelden schieten als vakantiefilm. Uiteraard wil ik mij wel aan de regels houden en zie ik mijn drone liever niet ingenomen worden op het vliegveld van Curacao.
 
Zo te zien is het daar één grote CTR en kun je de drone beter thuis laten. :cool:

Airmap Curacao.jpg
 
Curacao is toch onderdeel van het koninkrijk der Nederlanden? Kun je deze vraag dan niet gewoon stellen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M)?
 
Volgens mij hebben we op dit forum ook mensen uit Curaçao. Kunnen die geen opheldering geven ?

Verzonden vanaf mijn S6hoekje met de app.
 
Ik denk dat Arno en Wiebe het antwoord al gegeven hebben, wat neerkomt op het advies van Arno: laat je drone maar thuis.
NL wetgeving en ABC als één grote CTR; ik kan geen andere conclusie trekken.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Heb daar ervaring mee. Bij de douane werd mijn phantom 3 eruit gehaald.
Ik moest de drone achterlaten en bij het 'bureau' van communicatie een stempel halen.
Dit is gewoon een kantoor ergens in Willemstad waar je naar binnen wandelt en een vriendelijke meneer welke volledig op de hoogte is van de regelgeving aldaar een stempel geeft.
De stempel laten zien bij de douane en ik kon de phantom meenemen en geheel legaal mijn gang gaan.
 
Ik vertrek binnenkort voor een vakantie naar Curacao en wil eigenlijk mijn Mavic Pro meenemen. Ik heb de volgende vragen:

1. Welke registratieformulieren heb je nodig en kan je deze van tevoren invullen, zodat je je drone niet hoeft achter te laten bij de douane in Curacao?

2. Is er ergens een overzicht waar je wel/niet mag vliegen op Curacao?
 
Waarschijnlijk te laat maar toch even delen dat ik op een andere website dit vond over Curacao (misschien heeft iemand er iets aan).
"Voor vertrek kun je een registratieformulier aanvragen zodat je door de douane op Curaçao komt. Mocht jouw drone namelijk niet geregistreerd zijn nemen ze hem in beslag op het vliegveld en kun je vaarwel zeggen tegen paradijselijke beelden. Dit registratieformulier is gemakkelijk aan te vragen via Curaçao Civil Aviation Authority bij een Safety Aviation Inspector. Stuur deze vervolgens ondertekend terug en binnen 2 dagen is jouw drone geregistreerd en ben je ready to fly. Wat tevens handig is, is dat er een overzicht van alle regels en no fly zones meegestuurd wordt."
Zelf nog niet geprobeerd, dus weet niet of het werkt
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en Qcommit
Hi, je mag vliegen op Curacao.
Wat Ruben hierboven zegt, klopt; je moet je drone registreren bij Bureau Telecommunicatie (gewoon je drone of factuur meenemen) en met dat formulier dat je daar krijgt, ga je naar de CCAA (Curacao Civil Aviation Authorities) (formulier in de bijlage invullen) om daar een stempel halen. Voordat je daarheen gaat moet je wel even een afspraak maken bij Michael Lianes, hij is degene die alle vragen beantwoordt aangaande UAV's. Dan ben je legal.
Formulieren vind je in de bijlage, inclusief een kaart waarop de No-Fly- zones staan. Ga je naar Bonaire, laat dan je drone maar thuis want dat is helemaal een no-fly zone!

Noot: Ik zie dat ik maar 1 bestand kan uploaden dus ik heb alles in 1 PDF gezet
 

Bijlagen

  • Droning Curacao.pdf
    629,3 KB · Weergaven: 209
Laatst bewerkt:
En naar welk e-mailadres ga ik dit mailen? haha die website is echt een drama, staat helemaal niks op
 
Het is me allemaal duideilijk en ik ben blij te zien dat er op Curacao wel gevlogen mag worden en de lokale autoriteiten zich niets aantrekken van de CTR. Da's inderdaad anders dan op Bonaire. Wij zijn al jaren bezig om hier ook legaal te mogen vliegen... Den Haag is sloom.
 
Hi, je mag vliegen op Curacao.
Wat Ruben hierboven zegt, klopt; je moet je drone registreren bij Bureau Telecommunicatie (gewoon je drone of factuur meenemen) en met dat formulier dat je daar krijgt, ga je naar de CCAA (Curacao Civil Aviation Authorities) (formulier in de bijlage invullen) om daar een stempel halen. Voordat je daarheen gaat moet je wel even een afspraak maken bij Michael Lianes, hij is degene die alle vragen beantwoordt aangaande UAV's. Dan ben je legal.
Formulieren vind je in de bijlage, inclusief een kaart waarop de No-Fly- zones staan. Ga je naar Bonaire, laat dan je drone maar thuis want dat is helemaal een no-fly zone!

Noot: Ik zie dat ik maar 1 bestand kan uploaden dus ik heb alles in 1 PDF gezet
 

Bijlagen

  • Screenshot_20181111-113044_Chrome.jpg
    Screenshot_20181111-113044_Chrome.jpg
    447,2 KB · Weergaven: 79
Ik heb de heer michael lianes meerdere malen een email gestuurd maar hij reageerd niet, is er een andere persoon die hier nog over gaat?
 
Hoi Rick1397... helaas gaat t via e-mail heel stroef... je moet maar net geluk hebben dat hij jouw e-mail ziet... heb ook regelmatig e-mails naar hem gestuurd maar geen enkele is beantwoord.
Via telefoon gaat dat sneller... ik heb een 2-tal nummers:
kantoor: +599 98393309
mobiel: +599 95132982
voor de goede orde nog zijn e-mailadres: michael.llanes@gobiernu.cw
hopelijk lukt t hiermee... veel succes


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoi Rick1397... helaas gaat t via e-mail heel stroef... je moet maar net geluk hebben dat hij jouw e-mail ziet... heb ook regelmatig e-mails naar hem gestuurd maar geen enkele is beantwoord.
Via telefoon gaat dat sneller... ik heb een 2-tal nummers:
kantoor: +599 98393309
mobiel: +599 95132982
voor de goede orde nog zijn e-mailadres: michael.llanes@gobiernu.cw
hopelijk lukt t hiermee... veel succes


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app


Hey Rick
Je kan het ook proberen via Heinrich Angela van drone racing Curaçao DRC, via hem heb ik het ook allemaal geregeld, hij neemt contact op met alle instanties voor de benodigde gegevens,
Succes met alles
 
hey Peter... dank voor de tip... s kijken of deze ons (verenigde drone-operators bonaire) enigzins kan bijstaan om ook op Bonaire dronevliegen legaal te maken... MinIemW en ILT en de lokale bonairiaanse overheid laten niet veel los dan enkel het totale verbod door de CTR die zich overigens ook boven Curaçao en Aruba bevindt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Momenteel zit ik in curacao, met mn drone. Ik heb vooraf telecom gemaild en alle medewerking gekregen. Je kan de formulieren vooraf insturen en van een stempel laten voorzien. Ik had ze met een paar dagen gestempeld retour.
Telecom wil de frequenties weten waarop ze werken en de luchtvaart wil je bewust maken in welke gebieden je niet mag vliegen en hoe hoog etc.
Overigens zat mn marvic air gewoon in mijn handbagage bij de douane en ze hebben ook niets gevraagd.
Van andere hier heb ik wel vernomen dat men van de douane een cursus moesten volgen. Ik heb daar niets van gehoord.


Erik-Jan


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app