Regels rond 'Occasional landing sites'

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

kelderklasser

New Member
Lid geworden
30 nov 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
39
Locatie
Friesland
Bij mij in de buurt heeft een werf een landingsplek voor helikopters. Deze landingsplek wordt sporadisch (naar mijn weten enkele keren per jaar) gebruikt om klanten tussen de werf en Schiphol te vervoeren. Naar mijn inschatting is er in de praktijk geen enkel risico op de plekken waar ik zou willen vliegen, omdat deze op redelijke afstand van de landingsplek en ver uit de voorspelbare vliegroute liggen, en omdat er zeker in het weekend geen vliegverkeer plaats zou vinden. Ik vermoed echter dat de wet het niet met mij eens is.

Ik heb de landingsplek opgezocht in de eAIP van LVNL, en daar staat deze genoteerd onder de kop 'Occasional landing sites'. No-fly zone kaarten geven tegenstrijdige informatie, waar sommige de landingsplaats uberhaupt niet weergeven, godrone spreekt van 'gebied met verhoogd risico', en AERET spreekt van niet vliegen binnen 3km tenzij geen bezwaar van de exploitant. Is een 'Occasional landing site' in principe een onbemande luchthaven? Geldt voor een 'Occasional landing site' dezelfde regelgeving als voor heliports en heb ik dus dikke pech?
 
Bij mij in de buurt heeft een werf een landingsplek voor helikopters. Deze landingsplek wordt sporadisch (naar mijn weten enkele keren per jaar) gebruikt om klanten tussen de werf en Schiphol te vervoeren. Naar mijn inschatting is er in de praktijk geen enkel risico op de plekken waar ik zou willen vliegen, omdat deze op redelijke afstand van de landingsplek en ver uit de voorspelbare vliegroute liggen, en omdat er zeker in het weekend geen vliegverkeer plaats zou vinden. Ik vermoed echter dat de wet het niet met mij eens is.

Ik heb de landingsplek opgezocht in de eAIP van LVNL, en daar staat deze genoteerd onder de kop 'Occasional landing sites'. No-fly zone kaarten geven tegenstrijdige informatie, waar sommige de landingsplaats uberhaupt niet weergeven, godrone spreekt van 'gebied met verhoogd risico', en AERET spreekt van niet vliegen binnen 3km tenzij geen bezwaar van de exploitant. Is een 'Occasional landing site' in principe een onbemande luchthaven? Geldt voor een 'Occasional landing site' dezelfde regelgeving als voor heliports en heb ik dus dikke pech?
Is dat toevallig die Heliport in het Westelijk Havengebied?
 
GoDrone omschrijft het als een gebied met verhoogd risico, zeg je. Dat is het ook en niet meer dan dat. Dus niet verboden te vliegen, maar wel met extra risico. Kennelijk ben je je goed genoeg bewust van dat risico; dat pleit voor je :)
Wil je dat risico "mitigeren" zoals ze dat zo mooi noemen, dan zou je contact op kunnen nemen met De Vries en vragen of er nog heli activiteiten gepland staan voor het tijdvak waarin jij denkt te gaan vliegen. Dan heb je je goede burgerplicht gedaan en is iedereen blij.
 
Beste @kelderklasser ,

N.a.v. je opmerking hebben we dit gecontroleerd en aangepast. Op de door de overheid uitgegeven no-fly zones staat deze heliport er niet meer op als no-fly zone. (Dit geldt tevens ook voor alle MLA, Zweefvliegvelden en Paraglidervelden). Echter vinden we het wel wenselijk om mensen te informeren dat er bemand vliegverkeer 'kan' zijn. Daarom nu alleen een let op notificatie.

Succes met je vluchten,

Mark
 

Bijlagen

  • makkum aangepast.jpg
    makkum aangepast.jpg
    325,2 KB · Weergaven: 15