Registratie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ben Wijnveen

New Member
Lid geworden
16 okt 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
70
Locatie
Apeldoorn
Hallo ik heb vorige week een drone gekocht een SG906 Pro2 (Beast) hij weegt 558 gram een eenvoudige drone voor hobby nu lees ik over de europese wetgeving 1 januari 2021 dat ik hem moet registreren en een online cursus moet volgen kan iemand mij daar meer over vertellen want al die websites zijn wel verwarrend wat moet ik doen en in welke volgorde.
 
Je moet je vanaf 31 december 2020 registreren bij de RDW. Dat kost 23 euro per jaar.

Verder kom je vanwege het gewicht van je drone terecht in Open subcategorie A2. Dat betekent twee opleidingen (basis+uitgebreid) en zowel een examen voor A1-A3 als voor A2.

Vul eventueel deze tool in en laat je gegevens achter om een seintje te krijgen zodra je aan de opleiding kunt beginnen.
 
Misschien ben ik een beetje dom, maar in het overzicht/schema wordt bij A1 klasse C1 gesproken over < 900 gr.
Waar staat ergens iets over ...minder dan 500gr. en anders tot 2 Kg. ?

Overigens, als ik geen melding maak van welke drone ik heb en wil toch een pasje hebben, voor
b.v. A1 klasse C1 dan moet dat toch ook kunnen. B.v. omdat je wilt vliegen met een drone van een ander.

Waarom wordt het verkrijgen van een vergunning gekoppeld aan een drone ?
 
Misschien ben ik een beetje dom, maar in het overzicht/schema wordt bij A1 klasse C1 gesproken over < 900 gr.
Waar staat ergens iets over ...minder dan 500gr. en anders tot 2 Kg. ?

Overigens, als ik geen melding maak van welke drone ik heb en wil toch een pasje hebben, voor
b.v. A1 klasse C1 dan moet dat toch ook kunnen. B.v. omdat je wilt vliegen met een drone van een ander.

Waarom wordt het verkrijgen van een vergunning gekoppeld aan een drone ?
Die 500 gram en 2 kg gelden voor bestaande (legacy) drones, die nog geen nieuw CE label hebben. Zie ook deze uitleg, kopje overgangsregeling.

Je dronebewijs is afhankelijk van het gewicht van je drone. Hoe zwaarder de drone, hoe groter het risico, dus hoe meer je moet weten. Je kunt prima vliegen met de drone van iemand anders, zo lang je er maar bevoegd voor bent.
 
Mmmm, het verhaal van 500 gram en 2 Kg. blijft voor mij vreselijk onduidelijk verhaal, gezien de onderstaande teksten uit de
EU Drone-regels.

T/m 1 januari 2023 kan ik toch gewoon een examen gaan doen met een bestaande drone van beneden de 900 gr.
met een online examen van 40 vragen en registratie. Ik hoef niet op te geven welke drone ik heb of hoe zwaar deze is.
Daarna geldt mijn pasje voor 5 jaar (elk jaar verlengen voor 10 Euro)
(Handhaving gaat alleen kijken naar naam en pasje. Van Drones welk type tot 2023 hebben ze geen verstand.)

Maar goed, er staat letterlijk:

Voor bestaande drones komt er een overgangsregeling: tot aan 1 januari 2023 kom je in de Open categorie A1, A2 of A3, daarna mag je alleen nog maar in A3 vliegen, uitgezonderd drones tot 250 gram: daarmee mag je in A1 blijven. Toestellen waarvoor een s-BvL is afgegeven kunnen in de Specific categorie gebruikt blijven worden.

Drones in de klasse C1 wegen minder dan 900 gram (inclusief camera en accu),

De gebruiker van de drone moet beschikken over een EU dronebewijs A1-A3, dat wordt afgegeven na een online examen dat bestaat uit 40 vragen. Verder dient de bestuurder zich te registreren.
Met drones die voldoen aan de eisen voor klasse C1 mag worden gevlogen in Open categorie A1. Men mag boven mensen vliegen, maar niet boven menigten.
 
Eigenlijk vraag ik om een reactie op het bovenstaande.
Maar heel in het kort komt het gewoon hier op neer, laat je registreren als operator,
Doe de eenvoudige 40 vragen online-examen. En ga lekker vliegen met je drone.
Handhavers zien in hun app. dat je geregistreerd staat en dat je een pasje hebt. Klaar toch ?
Of niet ? Dit is een vraag ;-)
 
Ja, klopt. Dan mag je met je drone van max 500 gram vliegen in categorie A1, of als je drone zwaarder weegt, in categorie A3.

Als je drone tussen de 500 gram en 2 kg weegt dan moet je het examen A2 halen.
 
Mooi, dan weten wij, hoe wij ons moeten laten registreren, en een online examen moeten gaan afleggen, met zo weinig
mogelijk gedoe. Je laten registreren en een pasje krijgen is voldoende.
Welk type drone je dan of later hebt is van minder belang en voor de handhaving bijna oncontroleerbaar ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager