Remote ID filmpje van DJI

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Hopelijk betekent het publiceren van dit YouTube filmpje dat die app (eind vorig jaar in enkele plekken al getest) ook echt binnenkort gepubliceerd gaat worden, en bruikbaar is met DJI drones met een firmware die dit protocol ondersteunen (zoals nu al de Mavic Mini, voor zover ik aanneem gezien de instellingen die de Mini al sinds release heefflt in DJI Fly app hiervoor)...

 
Ik hoop het niet. Ik heb er echt geen behoefte aan dat Jan en alleman op kilometers afstand kan zien waar ik sta terwijl ik een drone bestuur. Ik heb niet zoveel trek om mensen die eigen rechter menen te moeten spelen zodra ze het idee hebben 'bespied' te worden terwijl dat helemaal niet zo is (of boefjes die het op mijn dure drone gemunt hebben) van me vandaan te moeten houden. Remote ID prima, maar dan wel goed doordacht en ook met de privacy van de eigenaar van de drone als uitgangspunt.
 
Die chinezen willen wel heeel graag......
 
De locatie van de piloot en afgelegde flight path van de drone voor *iedereen* zichtbaar (en niet alleen voor handhaving, of optioneel) gaat inderdaad (veel!) te ver. Dat is veel te "Chinees" naar ook mijn zin..

We zullen zien. Ik ga in ieder geval nooit voor verplicht gestelde live Remote ID op netwerk- en maandelijkse (betaal)basis. Dan stop ik waarschijnlijk liever met amateur dronevliegen. Of ga ik - met vergelijkbaar niveau van de huidige handhaving.. - waarschijnlijk gewoon rogue/zwart/illegaal voor wat beelden uit de lucht op vakantie..
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Uiteindelijk wordt het toch door je strot gedrukt, wel interessant om te volgen of de amerikanen genegen zijn om iets met drone to phone te doen. Gezien de laatste politieke ontwikkelingen betwijfel ik dat.
 
De reacties op het filmpje zijn (ook) erg duidelijk, en vaak zelfs heel redelijk en genuanceerd. Zelfs als DJI dat filmpje heeft geplaatst als een soort van poll om te weten te komen wat mensen ervan zouden vinden, dan is dat doel zeker behaald, zeg ik!