Remote Identification

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Guinnessfan

Member
Lid geworden
1 dec 2020
Berichten
33
Waarderingsscore
7
Punten
8
Leeftijd
72
Locatie
Nieuwe Pekela
Wellicht heb ik een of meerdere berichten hierover gemist, maar als ik het registratienummer in mijn DJI Mini2 wil invoeren (Remote Identification / Identification and flight information) staat er 'Max. 10 tekens'. Hoe krijg ik het volledige nummer ingevoerd?
 
Wellicht heb ik een of meerdere berichten hierover gemist, maar als ik het registratienummer in mijn DJI Mini2 wil invoeren (Remote Identification / Identification and flight information) staat er 'Max. 10 tekens'. Hoe krijg ik het volledige nummer ingevoerd?
Het is toch alleen verplicht om het registratienummer met een sticker op je drone te plakken bij een DJI Mini 2?
Het registratienummer in de software opnemen riekt naar privacy schending... dan kunnen ze op afstand alles volgen qua hoogte, afstand e.d.!
 
Wat ik begrepen heb is dat alle drones minstens verplicht moeten worden geregistreerd én dat het registratienr. moet worden ingevoerd in de drone software.
Het was toch alleen verplicht om het registratienummer met een sticker op je drone te plakken bij een DJI Mini 2?
Het registratienummer in de software opnemen riekt naar privacy schending... dan kunnen ze op afstand alles volgen qua hoogte, afstand e.d.!

Verzonden met mijn SM-A750FN en de Dronepilots.nl app
 
Wat ik begrepen heb is dat alle drones minstens verplicht moeten worden geregistreerd én dat het registratienr. moet worden ingevoerd in de drone software.

Dat heb ik ook begrepen. RDW noemt dat zelfa ook expliciet zo bij/na registratie, zag ik.

Echter, nog niet alle drones hebben een dergelijke mogelijkheid op dit moment, en het is nu ook nog niet verplicht (pas vanaf 2023).

Drones die een dergelijke mogelijkheid al wel hebben (ik weet van de DJI Mavic Mini, DJI Mavic Air 2, en de DJI Mini 2) laten nu nog maar een ID van 10 tekens toe, en een langere vluchtomschrijving (van 90 tekens ofzo?).

Daar moet je dus maar een korte (voor?)naam als ID invullen en je exploitantnummer ergens in de vluchtomschrijving, anders past het niet. Dit laatste heb ik zelf met mijn Mavic Mini gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Ik had niet begrepen dat dat pas later werd verplicht. Ik wacht het dan maar gewoon af tot dji de app heeft aangepast.

Verzonden met mijn SM-A750FN en de Dronepilots.nl app
 
Wat ik me ook afvraag hoe zich dan toont. Je hebt van die sites waar je vliegtuigen kan volgen tijdens hun vlucht op basis van vluchtnummers e.d. Ik zal eens kijken of ik daar wat zie. Een van die sites is Vliegtuig Volgen met Vliegtuig Radar 24 - Vlucht volgen op vluchtnummer!. Dat gaat via satelieten dus ik moet er wel voor naar buiten.
Ik verwacht er eigenlijk niet veel van, maar ja, beetje nieuwsgierig dus.
 
Wat ik me ook afvraag hoe zich dan toont. Je hebt van die sites waar je vliegtuigen kan volgen tijdens hun vlucht op basis van vluchtnummers e.d. Ik zal eens kijken of ik daar wat zie.

Daar ga je op dat soort sites in eerste instantie helemaal niets zien, want dat systeem is gebaseerd op ADS-B en er bestaan nog geen drones die zo'n zender hebben, hoewel recente grotere types DJI drones wel al een ADS-B ontvanger kunnen hebben om in de besturingsapp van de drone vliegverkeer in de buurt live te laten zien.

(Iets waar je in Nederland weinig tot niets aan hebt, want de vliegtuigen en helicopters die je als legaal vliegende dronepiloot hier tegen kunt komen, zoals zweefvliegtuigen en parasailers enzo zijn niet verplicht ADS-B uit te zenden.)

DJI heeft al wel eind 2019 een test gedaan met [URL="https://www.dji.com/mobile/newsroom/news/dji-demonstrates-direct-drone-to-phone-remote-identification]een eigen app[/URL] die op wifi-gebaseerde signalen zoals een aantal van hun drones nu met Remote ID kan uitzenden live op een kaart zet.

Hiermee zou voor iedereen met een ondersteunde telefoon met deze app te zien zijn op een kaart waar precies binnen een paar honderd meter een drone vlegt en wat het operator ID en de vluchtomschrijving is.

Deze app is echter nog niet uitgebracht, mede omdat de precieze Remote ID standaard nog niet bij FAA, EASA en andere belanghebbende organizaties definitief lijkt vastgelegd. Dat gaat de komende twee jaar veranderen.

Voorbeeld van deze gedeeltelijke onduidelijkheid is het feit dat Europese (in ieder geval Nederlandse) Operator ID codes langer zijn dan het ID veld in huidige DJI drones toelaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dutchdronex
Net me nummer ingevoerd dan staat die er alvast in voordat ze moeilijk gaan doen.. welkom in nederland
 
Ik dacht heel simpel dat als er wat uitgezonden wordt ik dat toch van vlakbij moeten kunnen zien. Als is het maar een streepje in een WiFi scanner of zoiets. Niet dus. Wie niets probeert weet niets, nietwaar?
 
Omgekeerd heb ik het wel al zien werken, de fameuze piloot die van de FAA een boete van een kwart miljoen dollar aan z'n broek heeft, had een video waarbij je op de kaart van de DJI Fly app een vliegtuig kon zien.


Auto-sense op de Mavic Air (in de States, uiteraard)
 
Gebruikt de Nederlandse overheid of de politie die DJI AeroScope systeem uberhaupt? Die Exploitant en vliegbewijs nummer past opzich wel in de vlucht informatie gedeelte maar weet niet of dat wel zin heeft. (naast het er op plakken zo als het moet met de nieuwe regels)
 
Omgekeerd heb ik het wel al zien werken, de fameuze piloot die van de FAA een boete van een kwart miljoen dollar aan z'n broek heeft, had een video waarbij je op de kaart van de DJI Fly app een vliegtuig kon zien.
Jeetje wat een drukte maker... na een paar minuten had ik het geluid al uitgezet. :eek:
Wel gaaf om die waarschuwing te krijgen.
Ik dacht te zien dat dat vliegtuig buiten de restrictie gebieden zat. Dat zou ik niet zo 1-2-3 verwachten als drone piloot.

mvg,
Martijn.
 
Jeetje wat een drukte maker... na een paar minuten had ik het geluid al uitgezet. :eek:
Wel gaaf om die waarschuwing te krijgen.
Ik dacht te zien dat dat vliegtuig buiten de restrictie gebieden zat. Dat zou ik niet zo 1-2-3 verwachten als drone piloot.

mvg,
Martijn.
Ja, die video had ik met een waarschuwing moeten posten ;)
 
Ben je zeker? Als ik een zone bekijk op es.mobilit.fgov.be/geozones/ via map.droneguide.be

EBLG VLL2 (EBLG)​

Kom ik dit tegen,

''Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g of in de categorie "specifiek", behalve die waarvoor het gebruik van dit systeem voor directe identificatie op afstand is vereist in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.''

en
''Het hebben van een geovigilantiesysteem is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchten in de "open" categorie met een UAS met een maximaal startgewicht van minder dan 900 g of in de "categorie" specifiek ', behalve die waarvoor het gebruik van dit geoviligantiesysteem vereist is in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.''

Of zie ik iets over het hoofd.

Max
 
Ben je zeker? Als ik een zone bekijk op es.mobilit.fgov.be/geozones/ via map.droneguide.be

EBLG VLL2 (EBLG)​

Kom ik dit tegen,

''Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g of in de categorie "specifiek", behalve die waarvoor het gebruik van dit systeem voor directe identificatie op afstand is vereist in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.''

en
''Het hebben van een geovigilantiesysteem is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchten in de "open" categorie met een UAS met een maximaal startgewicht van minder dan 900 g of in de "categorie" specifiek ', behalve die waarvoor het gebruik van dit geoviligantiesysteem vereist is in overeenstemming met Verordening (EU) 2019/947.''

Of zie ik iets over het hoofd.

Max
Slecht vertaald dan? Kijk in het Engels, totaal tegensprekend.

Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.

Nodig bij minstens 900gr. Nederlandse versie: "van minder dan 900 gram"

Engelse versie houdt meer steek (ander is het, "Remote systeem nodig voor kleine drone maar niet voor grote")

Ik ga zien waar ik daar melding kan van maken.
 
Net dit doorgestuurd naar Skeyes:


Hello,

I have found a discrepancy on the VLL2 geozone conditions, the english conditions state the inverse compared to the other languages.


Example: EBLG VLL2

English:

"Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category"

Dutch:

"Het hebben van een systeem voor directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist voor alle UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" met een UAS met een maximale startmassa van minder dan 900 g"

The English text states "at least 900g" which is more than 900g

The Dutch text states "minder dan 900g" which is less than 900g

The French text states "inférieure à 900g" which is less than 900g

The German text states "von weniger als 900 g" which is less than 900g

Can you inform us what the correct statement is, and correct in on the site?

It seems illogical to me that LESS than 900 would require the safety system and MORE than 900 doesn't

Is the english statement correct?
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Mij lijkt het dat de drie vertalingen vanuit het Engels foutief zijn uitgevoerd. Als het "at least 900" is dan houdt het in dat C1 en hoger de identificatie moeten hebben en C0 niet.
 
Wellicht heb ik een of meerdere berichten hierover gemist, maar als ik het registratienummer in mijn DJI Mini2 wil invoeren (Remote Identification / Identification and flight information) staat er 'Max. 10 tekens'. Hoe krijg ik het volledige nummer ingevoerd?
er is een tweede veld waar je tot 90 karakters kan invoeren onder het eerste van 10. Dan rijst er meteen de vraag is dit daar wel voor?
 
Slecht vertaald dan? Kijk in het Engels, totaal tegensprekend.

Nodig bij minstens 900gr. Nederlandse versie: "van minder dan 900 gram"


Ik ga zien waar ik daar melding kan van maken.
Had ik ook meteen opgemerkt. Wat had je verwacht in ons landje.
Sjiek dat je de moeite neemt om het te melden.

Ik doelde op ''directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist''.

Max
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Had ik ook meteen opgemerkt. Wat had je verwacht in ons landje.
Sjiek dat je de moeite neemt om het te melden.

Ik doelde op ''directe identificatie op afstand is pas vanaf 2/12/2021 vereist''.

Max
En zelfs dat is ambigu. In het engels betekent dit 12 februari. :)