Remote Identification

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Gewone vliegtuigen worden tegenwoordig individueel geïdentificeerd door een 24 bits ICAO address and identification.
Voor details zie AIP NL AIC Series B 23/2004.

Het zou vreemd zijn om voor drones iets anders te bedenken.
24 bits past decimaal in 8 cijfers. Heb je bijna 16.8 miljoen mogelijke luchtvaartuigen wereldwijd.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app

ICAO heeft in 2019 een State Letter uitgegeven waarin Staten dringend geadviseerd worden geen detectie technieken ten behoeve van drones te gebruiken die gebruik maken van de 1090MHz frequentie of van een 24 bits adres. Zie https://www.icao.int/Meetings/DRONE...977 1 090 MHz spectrum issues/SL 19-77 EN.pdf.

Alleen wanneer men onder verantwoordelijkheid van ATS vliegt (volledig geïntegreerd, IFR) kunnen deze technieken noodzakelijk zijn.

De FAA heeft het gebruik van transponders (Mode S, ADS-B en UAT) om die reden al verboden. In Europa heeft men ervoor gekozen drones niet meer te registreren (m.u.v. gecertificeerde), waardoor men automatisch niet meer beschikt over een 24-bitsadres en PH- registratie. Beiden noodzakelijk voor het gebruik van genoemde technieken. Ook in Europa richt men zich op andere technieken.

Achtergrond informatie over de State Letter kun je vinden in het ICAO verslag op https://www.icao.int/NACC/Documents/Meetings/2019/ADSBOUT/ADSB-OUT-M-IP04.pdf.

Er zal dus gezocht moeten worden naar andere detectie technieken. Remote ID heeft overigens een andere functie/doel dan de detectie technieken voor de bemande luchtvaart.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik lees dit net op een andere website:

"
“Op dit moment heeft EASA reeds enkele datums voor het invoeren van technische bepalingen zoals bepaald in EU 2019/947 uitgesteld tot latere data. Dit vooral door het ontbreken van de nodige technische ontwikkelingen. (EU 2021/1166, art1 punt 3)

We verwachten dus nog een aanpassing van het ministerieel besluit. De datum hiervoor zou dan verschuiven naar 1juli 2022)”"

Echter nog geen changes op de skeyes website...
 
Ondertussen 5 december, en nog altijd de verwijzing in SLL2. Gedaan met vliegen rond Antwerpen & Brussel (behalve op nieuwjaar, dan sluit Antwerp Airport een dag, kan je overal de lucht in, super tip!)
 
OK, ik zie totaal geen reactie meer dus ofwel heeft iedereen er zich bij neergelegd of jullie vliegen allemaal illegaal; :eek:)

Anyway - Skeyes heeft de website aangepast, het verplicht aan boord hebben van remote identification op <900 gram drones is verwijderd uit de VLL2 vluchtvoorwaarden:

"Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the "open" category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the "specific" category, it will be mandatory only as from 1/7/2022"

We kunnen dus terug met Mini 2 klasse drones vliegen tot 1 juli 2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max* en Jietie
Heeft iemand al een update over wat er zal gebeuren na 1 juli 2022?
Ten eerste klopt die datum niet: dat moet 1-1-2023 zijn. Vanaf die datum mag je in principe alleen nog vliegen met drones die een Cx-label hebben. Check deze uitleg: EU droneregels: uitleg over het Cx CE label | Dronewatch. Remote ID is één van de producteisen aan drones met een C1, C2 en C3 label.

Als je drone niet over zo'n label beschikt - zeg maar alle drones die nu op de markt zijn - dan mag je er alleen nog mee in Open categorie A3 vliegen, uitgezonderd drones die minder wegen dan 250 gram.
 
Voor het vliegen aan(in)bepaalde vluchtvoorwaarden(zones) in België is de datum van 1 juli 2022 wel correct voor zover ik kan zien.
Vlieg je in een gewone zone dan spreekt men idd van 1-1-2023.
Behoudens vergissingen mijnentwege.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo